En mektig helaften med dramatikk fra første tone!

Tosca i Olavshallen

23. mars er premieredatoen for storforestillingen Tosca i Olavshallen. I en nyskapende operaoppsetning med orkester, kor og internasjonale stjerner, skal det skapes musikalske opplevelser det trønderske publikummet sent vil glemme.


Puccinis Tosca utspiller seg i løpet av et døgn og spinner rundt et trekantdrama der sangeren Tosca er fanget mellom sin elskede, kunstmaleren Cavaradossi, og den mektige og hensynsløse politisjefen Scarpia. Ingenting kan stoppe Scarpias begjær for Tosca, i et drama der kunstens og kjærlighetens frihet knebles av maktpersoner og menneskets mørke sider.

I en storslagen produksjon med internasjonale operasolister, Trondheim Vokalensemble, TSO-koret og barnekor, kan Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO) endelig gjennomføre en fullskala operaoppsetning i hjertet av Trondheim. Her får man lokale kor og musikere, side om side med store navn fra internasjonale operascener.

– Før pandemien stoppet oss, har mars lenge vært måneden for de store flaggskip-oppsetningene, med kjente operaer som publikum setter stor pris på. Det er utrolig gledelig sette opp en opera i fullskala igjen – i år med ikoniske og folkekjære Tosca, forteller direktør i TSO, Anne Kathrine Slungård.

Foto: Amanda  Schrøder

Opera på internasjonalt nivå

Hun forteller at forestillinger og produksjoner av det kaliberet publikum vil oppleve med Tosca i år, er del av en omfattende operasatsning som har foregått i mange år. I 2009 ble stiftelsen Musikkteateret innlemmet i TSO, og i 2017 endret de navn til Trondheim Symfoniorkester & Opera. En del av tanken bak både enkeltproduksjonene og de helhetlige planene rundt satsningen, handler om å overraske, utfordre og invitere det trønderske publikummet inn i nye rom.

TSO har med seg store internasjonale operastjerner fra både inn- og utland i sine operaoppsetninger. Du behøver ikke lenger dra til Oslo eller Europa for å oppleve en mektig operaforestilling, det kan oppleves her i Trondheim.

– Årets Tosca vil inneholde en stor dose av det kjente gjennom musikken og fantastiske solister, og det vil være nytt med tanke på at vi leker oss med scenografien. Det minimalistiske uttrykket vil forhåpentligvis oppfattes som spennende, smiler Slungård og skryter av Zuzana Gilhuus som står for regi og scenografi.

Regissør Gilhuus leker seg med et moderne uttrykk i denne velkjente operaen. I kombinasjon med det som foregår på scenen, vil bruken av lys, farger og bilder være med på å løfte hele opplevelsen.

– Folk vil oppleve en annen scenografi og regi, men med den samme voldsomme og tøffe historien, understreker Slungård.

Foto: Amanda  Schrøder

En forestilling som passer alle

I det berømte dramaet slites sangerinnen Floria Tosca mellom kunstmaleren Cavaradossi og politisjefen Scarpia i en blodig og politisk thriller.

– Som publikummer er du med fra start i Tosca. Hvis du er litt trøtt når du tar plass i setet, så våkner du fort, ler sopran Elisabeth Teige som har rollen som Floria Tosca.

Hun sier at det ikke finnes mange operaer som har denne starten, og tror derfor at det er en perfekt forestilling for dem som ikke kjenner til opera så godt fra før. Man trenger ikke vente mer enn tre akkorder før operaen er i gang og drar publikum med seg inn i musikken og handlingen.

– Jeg håper vi kan gjøre folk nysgjerrige slik at de kommer tilbake og ser opera igjen og igjen, fordi vi gir dem en positiv opplevelse med Tosca, sier tenor Gwyn Hughes Jones.

En studie av menneskelig natur

Han har rollen som Cavaradossi, og beskriver Tosca som en studie av menneskelig natur. Han mener følelsene og handlingen som formidles i stykket kan knyttes til det livet vi alle lever i dag, og tror at alle som ser oppsetningen i Olavshallen, vil bli berørt av det som skjer på scenen.

– Det er vakker musikk, og de på scenen opplever akkurat det samme som resten av oss gjør i dag. Vi blir alle forelsket, opplever at forelskelser blekner, vi hjelper hverandre og vi manipulerer hverandre. Tosca vil derfor alltid være aktuell og relevant – uansett tidsepoke, forklarer han entusiastisk.

– Cavaradossi som karakter er en av de viktigste rollene i repertoaret mitt – og for meg personlig. Han viser så mye empati og har en utrolig rekkevidde som karakter, rollen er virkelig fantastisk skrevet og komponert. Det er en rolle jeg elsker å komme tilbake til, sier Hughes Jones og legger til at dette er en av de rollene han har sunget mest i hele sin karriere.

Foto: Amanda Schrøder

Teige deler entusiasmen hans, og peker på sin egen rolle.

– Floria Tosca er veldig menneskelig, full av liv og sjarme, sjalusi og usikkerhet. Disse følelsene har alle mennesker, sier hun og legger til:

– Denne operaen har virkelig alt. Bad guy, good guy, divaen, kjærlighet, begjær og hat – med fantastisk musikk til!

Mange voksne og barn er i sving når oppsetninger av Toscas størrelse skal produseres.

Vokser inn i fremtiden

TSO ønsker å ha et bredt tilbud som fenger alle, og håper at oppsetninger som Tosca kan bidra til å skape enda mer interesse for opera.

– Vi byr på de store klassiske produksjonene med full rigg og kostymer, men vi har også noe for de som liker kammeropera og nyskrevne stykker, sier direktør Slungård.

Nå er blikket rettet mot premieredagen for Tosca den 23. mars, og Slungård sier forestillingen er både dramatisk, vakker og inneholder hele følelsesregisteret.

– Tosca er en flott opera, både for de som kjenner opera godt og for de som ønsker å oppleve det for første gang og er nysgjerrig på hva det er.

– Vi ønsker alle velkommen til opera med TSO i Olavshallen og kan garantere en mektig helaften med dramatikk fra først tone, avslutter Slungård forventningsfullt.

Hovedsolistene

Elisabeth Teige, Floria Tosca

Elisabeth Teige, opprinnelig fra Ålesund, har etablert seg som en av de mest ettertraktede unge dramatiske sopraner i Europa. Hun er kjent for sin varme, vakre klang, intuitive musikalitet og overbevisende scenetilstedeværelse. Hun synger jevnlig ved de store operascenene i Europa og repertoaret hennes inkluderer roller som Elsa (Lohengrin), Cio-Cio-San (Madama Butterfly), Leonore (Fidelio) og tittelrollene i Tosca og Turandot.
Body jewelry, Eye liner, Hair, Lip, Lipstick, Eyebrow, Eyelash, Dress, Neck

Gwyn Hughes Jones, Mario Cavaradossi

Den walisiske tenoren Gwyn Hughes Jones har sunget ledende roller ved mange av verdens ledende operahus, inkludert the Royal Opera House Covent Garden, the Metropolitan Opera, og Opéra national de Paris. Rollen som Cavaradossi har han tidligere sunget ved English National Opera, Washington National Opera, Los Angeles Opera, Scottish Opera, og Welsh National Opera.
Nose, Cheek, Beard, Eyelash, Mouth, Jaw, Neck, Ear, Gesture, Collar

Dario Solari, Baron Scarpia

Dario Solari fra Uruguay er en viktig tolker av Verdi og belcanto bariton-repertoar. Han har stått på ledende operascener verden over, som Deutsche Oper Berlin, New Israeli Opera i Tel Aviv, Oper Leipzig, Oper Frankfurt, og Opéra di Monte-Carlo.
Dress shirt, Forehead, Chin, Hairstyle, Eyebrow, Smile, Tie, Beard, Sleeve, Suit

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Trondheim Symfoniorkester & Opera

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Font