Slik gikk en trøndersk reklamekampanje til topps i internasjonal konkurranse 



Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Adresseavisen

Gesture, Font

Innholdsmarkedsføringskampanjen om Biokraft på Skogn dro i land førsteplassen i sin klasse under INMA Global Media Awards.  

INMA(International News Media Association) deler hvert år ut priser til mediebedrifter i hele verden gjennom INMA Global Media Awards. I år har 644 bidrag fra hele 37 land blitt vurdert, i tjue ulike kategorier.  

I kategorien for «Best Execution of Native Advertising» gikk Adresseavisen Brand Studios bidrag for SpareBank 1 SMN helt til topps, og vant førsteplassen. Innholdssjef i Adresseavisen Brand Studio, Michelle Bjellmo, er stolt over anerkjennelsen fra INMA. 

Michelle Bjellmo, innholdssjef i Adresseavisen Brand Studio.

– Det er utrolig stas å få denne prisen. Det viser at vi har styrken og kunnskapen til å levere på høyt internasjonalt nivå innen markedsføring.

Adresseavisen Brand Studio er Adresseavisens egen avdeling for innholdsmarkedsføring, og ble opprettet i 2016.  

Denne innholdsmarkedsføringskampanjen ble laget i samarbeid med SpareBank 1 SMN i 2020, og er en visuell artikkelserie i fire kapitler som omhandler sirkulærøkonomi, bærekraft og grønne bedriftseventyr i Midt-Norge.  





Innholdsmarkedsfører Åse Marie Straume og markedssjef Hilde Johnsen i SpareBank 1 SMN.

– Gjennom fire deler tok vi lesere i hele Midt-Norge gjennom bedriftseventyret, med mål om å sette fokus på to ting; at flere bedrifter skal lykkes i Midt-Norge, og at vi sammen med næringslivet plasserer Midt-Norge i førersetet på bærekraftige løsninger og utvikling i Norge. Vi har fortalt en historie om hvordan én idé kan bli en helt ny grønn industri, som igjen skaper positive ringvirkninger for en hel landsdel, og inspirerer et helt land, forteller markedssjef i SpareBank 1 SMN, Hilde Johnsen.  


Les kapittel 1 om Biokraft her! 

Fruktbart samarbeid

De fire kapitlene består av historier satt sammen av tekst, bilder, video og visuelle elementer og ble distribuert i hele 12 ulike mediehus i regionen gjennom perioden med kampanjen. Johnsen forteller at de raskt så kompleksiteten i historien de ville fortelle. Derfor tok kontakt med Adresseavisen Brand Studio for å produsere sakene.  

- Her måtte det sterkt skyts til, og derfor ble det naturlig å samarbeide med Adresseavisen Brand Studio, for å bruke både deres kompetanse på historiefortelling og den visuelle plattformen. Det har vært et veldig fruktbart og flott samarbeid. Det er jo sammen vi får ting til å skje, sier markedssjefen i SpareBank 1 SMN.

At artikkelserien gikk seirende ut INMA Global Media Awards mener hun er en flott bonus. 

– Trønderske næringer baner vei og er allerede godt i gang med å samarbeide om sirkulære løsninger som gjør dem grønnere. Vi skjønte også at dette ikke bare var en god historie, men en historie som er viktig å få fortalt. Å vinne en internasjonal pris og få en slik anerkjennelse for den jobben vi gjør er ikke hverdagskost for oss. Det er en stor motivasjon og noe som vi setter umåtelig stor pris på, sier Johnsen.  


Fikk du ikke med deg denne serien? Her kan du lese sakene! 

Tøff konkurranse

INMA Global Media Awards har blitt utdelt hvert år siden 1937, og i juryen satt det i år 44 eksperter fra 22 land. De leter etter bidrag som har gitt gode resultater innen ulike felt på redaksjonell og kommersiell side i mediehus, unike konsepter, og kreativ og innovativ tenking på tvers av plattformer. 

Her kan du lese kapittel 3 i saken om Biokraft på Skogn

I juryens begrunnelse for prisen til Adresseavisen Brand Studio og SpareBank 1 SMN, ble det sagt at kampanjen er et godt eksempel på hvordan man kan fortelle historier som bidrar til positiv endring i lokalsamfunn, spesielt med søkelys på viktig tematikk som bærekraft og sirkulærøkonomi.  

– I konkurranse med store internasjonale mediehus i Sveits, Kina og Australia, er det gøy å se at god innholdsmarkedsføring produsert i Trøndelag går helt til topps, forteller Bjellmo i Adresseavisen Brand Studio. 

Adresseavisen Brand Studio har siden oppstarten for knappe fem år siden produsert innhold for flere hundre ulike kunder i Midt-Norge.


Her finner du en oversikt over de siste sakene som er produsert 





Sukesskampanjen om Biokraft tar for seg den klimanøytrale gassen som produseres her på Fibortangen på Skogn i Trøndelag.

Bjellmo mener INMA- prisen er noe hele annonsemarked i Adresseavisen kan være stolt over. 

– Vi har jobbet lenge med å bli ledende på innholdsmarkedsføring i vår region, og denne prisen vi har fått sammen med SpareBank 1 SMN viser at vi er på god vei. 

 

Her kan du lese det fjerde og siste kapitlet i sakene om Biokraft


Teamet som har jobbet med kampanjen er: 

SpareBank 1 SMN: Markedssjef Hilde Johnsen, innholdsmarkedsfører Åse Marie Straume og banksjef næringsliv Erling Aune. 

Adresseavisen Brand Studio: Innholdssjef Michelle Bjellmo, foto- og videoprodusent Even Langmo, Key Account Manager Rune Furuhaug, designer Hanne Lereggen og forretningsutvikler Einar Moen Breivik.  



Ønsker du en litt annerledes markedsføring av din merkevare? Vi tar gjerne et uforpliktende møte for å diskutere hvordan Adresseavisen Brand Studio kan hjelpe din virksomhet med god merkevarebygging.

Send gjerne en mail til innholdsrådgiver i Adresseavisen, Espen Gerhardsen: espen.gerhardsen@adresseavisen.no

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Logo, Font, Text
Gesture, Font