Font

ANNONSØRINNHOLD

Azure, Font

Apurgo styrker laget:

Grey
Grey

­– Ønsker en som vil vokse sammen med oss

De ansatte i Apurgo jobber daglig med å sikre bedre helse gjennom tryggere og renere vann – en viktig jobb som gjengen tar på største alvor. Likevel er det fortsatt rom for en kopp kaffe og latter i sofakroken.

Gründerbedriften Apurgo har vært i kraftig vekst siden de først startet opp i 2009, og har de siste fire årene blitt kåret til Gaselle-bedrift. I dag jobber 15 ansatte i Fossegrenda med å forebygge og behandle bakterievekst og legionella i vannet. Et viktig arbeid som krever mange kloke hoder.

Derfor ser de nå etter en business controller som ønsker å vokse sammen med bedriften, idet de skal til med å satse på det internasjonale markedet.

– Vi har vokst mye, og går nå inn i en ny og spennende fase med enda flere FoU-prosjekter. Vår nye business controller vil ha en sentral rolle i selskapet med et overordnet ansvar for økonomistyring i tillegg til andre spennende oppgaver. Selskapet står blant annet forran en internasjonaliserings prosess. Dette blir utrolig spennende, forteller Administrasjons- og markedsansvarlig, Lene K. Vaagan.

­God hjelp i oppstartsfasen

En av de som har kommet til Apurgo de siste årene, er Morten Asphaug Storrøsæter. Da han startet i Apurgo for to år siden, føltes det som å komme hjem. Til tross for en litt annerledes oppstartsfase under pandemien, var det ingen tvil om at dette var riktig jobb for han.

– Jeg har prøvd flere forskjellige yrker opp gjennom, og er utdannet rørlegger i bunn. Så det å skulle jobbe med vannbehandling var litt utenfor noe jeg har gjort tidligere, men det traff likevel et interessepunkt for meg, forteller Morten.

Selv om jobben i Apurgo innebar mye nytt for Morten, kom han fort inn i faget takket være gode og hjelpsomme kolleger.

– For min del var det mye å sette seg inn i, men jeg ble godt fulgt opp hele veien. Det å ikke kunne faget på forhånd opplevdes helt uproblematisk, forteller han, og utdyper:

– Vi har så mye ulik kompetanse på huset, samtidig som alle er veldig villige til å dele av sin kunnskap. Så det du ikke kan selv, eller kanskje ikke forstår like godt, kan alltid noen lære og forklare deg.

Muligheter til å skape din egen stilling

Stian Paasche Haugen er Teamleder for produksjon hos Apurgo. Da han startet i bedriften for seks år siden, var de fortsatt en liten bedrift med totalt tre ansatte.

– Jeg har vært IT-ansvarlig, jobbet med produksjon, leveranse, serviceteknikk, - blant annet, ler han. I november tok han over jobben som teamleder for produksjon.

Stian legger ikke skjul på at det var en typisk gründer-start for bedriften, men gleder seg over den store veksten de har hatt siden den gang.

– Vi har vokst mye, og har vel utvidet lokalet nesten årlig siden jeg startet for å få plass til alle. Til tross for at vi har vokst fort, har vi likevel klart å holde på det gode arbeidsmiljøet med mye latter og liv på kontoret. Det betyr mye, forteller Stian.

Morten nikker. Begge er enige om at arbeidsmiljøet og samholdet i Apurgo er noe av det som gjør bedriften unik sammenlignet med mange andre plasser. Friheten til å forme egen stilling er også noe de setter høyt.

– Jeg har selv hatt flere ulike stillinger opp gjennom årene, og det er alltid rom for å teste noe nytt, forteller Stian.

Også Morten har rukket å få ny rolle siden han først kom til Apurgo. Han mener det gir ekstra eierskap til jobben når man får mulighet til å forme stillingen etter egen kunnskap og interesse.

– Ved siden av jobb tar jeg nå en etterutdanning innen klima, energi og miljø. Ledelsen her setter faglig utvikling høyt, og vi blir hele tiden oppfordret til å dra på webinar, kurs og fagdager som gir inspirasjon til arbeidet, forklarer Morten.

Learning lunch og idé-lunsj

Læring av hverandre er en viktig del av arbeidshverdagen til de ansatte i Apurgo. Derfor arrangerer de både «Learning Lunch» og «Idé-lunsjer» for å lære noe nytt eller komme opp med nye ideer.

– «Learning Lunch» er utrolig lærerikt og spennende. Da er det en av oss som presenterer noe fra eget fagfelt, og forteller om det til resten av gjengen, forklarer Lene.

– Det kan være alt fra førstehjelpskurs til noe nytt en ansatt har lært på kurs. Vi er veldig opptatt av å spille hverandre gode, og da er slike lunsjer gull verdt for alle som jobber her, legger hun til.

Lene har også ansvar for HR, og har utviklet Apurgo Akademiet for "on-boarding" av nyansatte.

– Hos oss blir alle møtt med faglig og sosialt kompetanse-påfyll for raskt å kunne sette seg inn i bedriften, forteller hun.

I tillegg til faglige lunsjer, har Apurgo idé-lunsjer hvor daglig leder ikke får delta. Her skal ideer få fritt spillerom, og alle går inn i en «ja-fase» hvor alt er lov.

– Her kaster vi ut stort og smått av ideer, uten å tenke på budsjett, tidsbruk eller utstyrsbegrensninger. Det er en skikkelig fin måte for å tenke nytt, og tørre og ta noen nye sjanser, forteller Morten.

­– Disse tiltakene løfter kompetansen til alle, og gjør oss bedre rustet til å fylle hverandres roller om det skulle bli nødvendig, legger han til.

– Her er det lett å føle seg hjemme

Morten, Lene og Stian er alle enige i at samholdet blant de ansatte i Apurgo er noe eget. De beskriver Apurgo mer som en familie, enn en arbeidsplass.

– Her kan man være seg selv fullt ut, og alle er like mye verdt, forteller Morten.

Stian er helt enig. Han mener styrken til den stadig voksende bedriften ligger i nettopp den høye takhøyden, og evnen til å hele tiden dele og lære av hverandre.

– Vi har fått et veldig bredt spekter i ansatte og kompetanse nå, men vi har fortsatt klart å holde ting åpent. Her er vi rause, og hjelper hverandre fremover, forteller Stian.

Gjengen forteller at de gleder seg til å komme på jobb og at det aldri er en kjedelig dag her.

­– Det er faktisk ikke for godt til å være sant, ler Lene.

Nå gleder de seg til å få enda en lagspiller med i Apurgo-teamet.

ANNONSØRINNHOLD

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

Informasjon om bruk av personopplysninger og informasjonskapsler.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Font