Med disse gode rådene ble rekrutteringen en suksess for Jan-Christian

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Bjørg Fjell Rekruttering

Material property, Product, Font

Kampen om de kloke hodene blir stadig tøffere når man skal finne nye ansatte. Med god hjelp fra Bjørg Fjell Rekruttering ble rekrutteringsprosessen en suksess for Conto.

Jan-Christian Saksvik, daglig leder ved Conto, har over 20 års erfaring med regnskap og rådgivning.

Dress shirt, Human body, Flash photography, Cheek, Sleeve, Gesture, Collar

I flotte og moderne lokaler i Ranhemsvegen 9 finner du Conto. De ni ansatte her er en del av landets største fagmiljø, og jobber i samme lokaler som blant annet Sticos.

- Vi er et regnskapskontor, som også jobber mye med rådgivning, forteller Jan-Christian Saksvik, daglig leder ved Conto.

Han har over 20 års erfaring i bransjen og har ledet Conto i over åtte år. Helt siden da har han benyttet seg av Bjørg Fjell Rekruttering når han trenger nye flinke mennesker på plass.

- I starten måtte Bjørg Fjell Rekruttering selge seg inn hos oss hver gang. Da var jeg ikke så nøye på hvem som sto bak prosessen, sier Saksvik.

- Med årene har ting endret seg, det har blitt vanskeligere å få tak i de rette kandidatene. Rune Lie og Bjørg Fjell Rekruttering er veldig dyktige på å omstille seg og ekstremt dyktige på oppfølging. Derfor er de nå vår faste rekrutteringspartner, sier Saksvik.

Skal du rekruttere? Her får du gode råd

Tok grep

Som Saksvik nevner – kampen om de kloke hodene er tøffere enn noen gang. Da er det lurt å prøve ut nye metoder for å vekke oppmerksomheten hos kandidatene.

- Tidligere i år fikk vi en oppsigelse og måtte inn i en ny rekrutteringsprosess. Da var det lett å ta kontakt med Rune. Vi er stadig i kontakt med ham, selv utenom rekrutteringsprosessene, og han er nysgjerrig og interessert i å høre hvordan det går med oss. Da er det enkelt å ta telefonen til ham når vi trenger folk, sier Saksvik.

Denne gangen var Lie og Bjørg Fjell Rekruttering tydelig på at det
kunne lønne seg for Conto å gjøre noen nye grep. Og Saksvik lyttet.

- Det handlet i bunn og grunn om å være mer kreativ
og by mer på oss selv. Oppdatere hjemmesiden vår med intervjuer av folk som jobber her i dag, der de deler sine ærlige og oppriktige synspunkter på hvordan
det er å være ansatt hos oss, sier Saksvik.

- Målet var at de som var nysgjerrig på stillingene skulle ha muligheten til å komme tettere inn på virksomheten. At de har en mulighet til å skaffe seg et innblikk i arbeidsplassen, legger han til.

Og Saksvik forteller at resultatet var over all forventning.

- Vi fikk utrolig mange kvalifiserte søkere til stillingen. Mye mer enn forventet, og jeg er sikker på at rådene vi fikk fra Bjørg Fjell Rekruttering var en viktig faktor, sier Saksvik.

Skal du rekruttere? Her får du god rådgivning!

Rune Lie, avdelingsleder ved Bjørg Fjell Rekruttering i Trondheim.

Shirt, Gesture, Tie

Komme tettere på

Rådene som Rune Lie i Bjørg Fjell Rekruttering ga Saksvik og Conto, handler i stor grad om «employer branding».

Kort forklart er employer branding en metode for å bygge og styrke selskapets omdømme som arbeidsgiver. Gjerne gjennom relevant og spennende innhold, som viser frem arbeidsplassen på en genuin og ærlig måte. Rune Lie mener at det er viktig i den tida vi er i nå.

- Vi må ha i bakhodet at 90 prosent av mulige kandidater søker opp informasjon om potensielle arbeidsgivere før de eventuelt søker på jobben. De vil se hvem som jobber der, få et inntrykk av arbeidsmiljøet og hva slags bedrift det er. Da er det viktig å ta i bruk employer branding for å få fram dette, sier Lie.

- I tillegg til at det er viktig i forbindelse med rekrutteringsprosessen, så kan det også være med på å løfte kulturen på kontoret. Det viser at de ansette blir sett, hørt og skaper stolthet, legger han til.

Lie sier at employer branding ikke trenger å være tidkrevende for arbeidsgiverne.

- Mange tror kanskje dette ikke er noe man rekker over i en travel arbeidshverdag, men det handler ofte om små, men smarte, grep. Og jeg er veldig glad for at Jan-Christian og Conto hørte på rådene våre og gjorde som vi anbefalte, sier Lie.

Saksvik var ikke i tvil om at det var lurt å ta rådene fra Lie på alvor.

- Bransjen vår og samfunnet endrer seg hele tiden. Da er det viktig å følge med i timen. Bjørg Fjell Rekruttering og Rune har kunnskap og kompetanse som er spisset mot vår bransje, sier Saksvik.

Har du spørsmål om employer branding? Trykk her!

- Kom i gang nå

Employer branding gjør det lettere for bedriften din å tiltrekke seg de riktige kandidatene, ifølge Lie.

- Når det både er enkelt for folk å se hvordan arbeidsmiljøet og få et innblikk i arbeidshverdagen, så har det en effekt. Hvis man i tillegg blir kjent med verdiene til bedriften, blir det også enklere å få inn motiverte søkere med de rette egenskapene, sier Lie.

- Rune kjenner oss godt fra før og vet hva slags personer vi er på jakt etter. Men med disse grepene vi gjorde nå, fikk kandidatene også et enda bedre inntrykk av hvem vi er. Noe som igjen gjorde at vi fikk en håndfull med kjempegode søkere, skyter Saksvik inn.

Employer branding er et grep man bør starte med uansett om man skal rekruttere nå eller litt senere.

- Det viktigste er at man bare kommer i gang, og man burde gjøre grep før man har rekrutteringsbehov. En slik prosess kan kreve litt fokus i seg selv og da er det greit å ha gjort disse smarte grepene i forkant. Derfor vil jeg anbefale alle om å komme i gang nå, sier Lie.

- Hvis du har spørsmål om employer branding, eller trenger andre gode råd i forbindelse med rekruttering, så er det bare å ta kontakt med oss, legger Lie til avslutningsvis.

Høres dette ut som noe for deg og din bedrift? Trykk her!

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Rectangle, Font