Dette er rett og slett en genial maskin

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Obs!

Azure, Font, Line

En og en flaske, kanskje litt søl i posen og en lang seanse med panting? Den tiden er over. Nå har Obs! på City Syd, City Lade og Mo i Rana fått en helt ny panteautomat som gjør jobben lekende lett - og det har ført til en enorm økning av besøkende med poser fulle av pant.  

Når man samler opp pant har man som regel en ganske stor pose før man tar turen til nærmeste dagligvarebutikk. Da kan det ta litt tid å legge i en og en boks eller flaske ned rullebåndet i maskinen.  

Nå har Obs! på City Syd, City Lade og i Mo i Rana fått en splitter ny maskin, som sparer deg for arbeid når flasker og bokser skal få nytt liv. 

– Her kan du bare åpne luken og helle alt ned samtidig. Når du lukker luka igjen teller maskinen opp alt, skiller bokser og flasker, og vipps – så har du pantelappen i hånda, forteller Eilif Gullvåg, hypermarkedssjef på Obs! City Syd.  

Panting gjort enklere: Ole Morten Holien og Eilif Gullvåg på Obs! City Syd mer at stadig flere panter nå som den nye maskinen har kommet på plass.

Den nye maskinen, med navnet Tomra R1, har stått klar siden 18. mars i pantestasjonen på City Syd. Og på kort tid har den fått på seg et rykte som
rasende effektiv. 

   
– Det er mange som allerede har fått øynene opp for hvor enkelt det er, og kjører heller hit for å pante. På en måned har vi faktisk hatt så mye som en 120 prosent økning i panting, forteller hypermarkedsjefen på City Syd.  

Husk lyd!

Stor økning i pant 

Mens vi betrakter den nye investeringen, kommer en kunde fra nærområdet innom for å pante. 

– Jeg visste faktisk ikke at man kunne helle opp i alt samtidig, men det er jo helt supert. På en stor pose sparer man i alle fall ti minutter, sier hun fornøyd.  

Gullvåg forteller at tilbakemeldingene fra kundene er utelukkende positive. 

– Det er faktisk flere som kommer innom bare for å prøve den ut. På enkelte dager har det vært kø også, men når det går så fort å pante varer det ikke lenge. 

Ole Morten Holien er salgsleder for tørrvare på Obs! City Syd, og har hovedansvaret for den nye automaten. Han forteller at de merket kjapt at enklere maskin betyr mer panting. 

- Vi har hatt 52 prosent flere pantekunder her den siste måneden, sammenlignet med tidligere. Fra før av er vi et av landets største steder for panting, så det sier litt. Vi må faktisk bytte beholdere og rengjøre maskinen langt oftere enn vi hadde trodd, men det er fordi det er så høyt trykk, forteller Holien.  

Bedre for miljøet 

Målet med maskinen er ikke bare å gjøre jobben med pantingen enklere, men også å spare miljøet. Han mener flere trolig kommer til å pante flasker og bokser om prosessen er enklere. 

– På sikt tror jeg vi kommer til å se at denne maskinen bidrar positivt til miljøet med at flere panter. Også er det jo greit i disse tider at man slipper å ta på så mye. Med denne maskinen blir det lite søl og gris. 

Obs! på City Syd var den første butikken i Trondheim som fikk på plass maskinen, og nå står den også klar på Obs! på City Lade og i Mo i Rana. I løpet av neste år kommer den også til Obs! på Steinkjer.

Lurer du på hvordan maskinen fungerer? Se videoen under!

Den nye pantemaskinen skal også på sikt gjøre jobben enklere for dem som jobber bak luka. Når de siste endringene er på plass, skal
den automatisk sortere avfallet i containere på andre siden av veggen. 

– Det kommer til å gjøre jobben for de ansatte enklere, og smidigere for kundene også. Det er rett og slett en genial maskin som jeg tror alle kommer til å like siden den redusere både kødannelse og ventetid, forteller Holien.  

I 2019 ble det pantet over tre millioner flasker og bokser på Obs! City Syd. Nå tror Holien på ny rekord. 

– Vi løfter panteopplevelsen til et nytt nivå med denne investeringen, og jeg er sikker på at det gjør at flere velger å pante her. Det betyr mer resirkulerte plastflasker og bokser og er en vinn-vinn-situasjon for miljøet også.  

 

Husk lyd!

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Font
Logo, Font, Text
Azure, Font, Line