Slik sørger Coop for at Rosenborg Kvinner presterer bedre på banen

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Coop OBS

Siden midten av 80-tallet har Obs vært sponsor for Rosenborg Kvinner. Med den nye avtalen i fjor økte de støtten med 25 prosent og bidrar til et sunt kosthold hos spillerne.

Ann Mari Bade, sponsor- og medlemsansvarlig i Coop Midt-Norge.

I 1987 ble Rosenborg Kvinner, den gang Trondheims-Ørn, en del av 1.divisjon. Siden tidlig på 90-tallet har de vært i teten blant de beste lagene i norsk kvinnefotball. For Coop og Obs har det alltid vært viktig å bidra til at barn og unge kan inspireres til å drive med idrett og fysisk aktivitet, både på bredde- og toppnivå.

– Vi har hele tiden hatt en visjon om at alle skal få være med, og få muligheten til å drive med idrett uavhengig av økonomisk status, etnisitet, legning og kjønn. Ved å sponse Rosenborg Kvinner når vi bredt ut til fotballinteresserte og kan være med på å inspirere flere til å tro på drømmene sine, forteller sponsor- og medlemsansvarlig i Coop Midt-Norge, Ann Mari Bade.

Les mer: Visste du at Coop er en av Norges største sponsorer og bidragsytere?

Coop og Rosenborg Kvinner jobber sammen for å inspirere flere unge til å drive med idrett, uavhengig av økonomisk status, etnisitet, legning og kjønn. Foto: Øystein Eugene Hermstad

Coop er Norges største støttespiller til barneidretten, og sammen med blant andre Rosenborg Kvinner, er de ute i distriktene med draktutdelinger og fotballskoler gjennom et vanlig år. Da er spillerne med og møter barna, skriver autografer og gjennomfører ulike aktiviteter.

– At vi sammen kan dra ut og dele ut nye drakter til et helt lag, og samtidig gjennomføre en mini-fotballskole er en veldig fin aktivitet, sier Bade.

– Da kan vi bidra til å senke kostnader for foreldre slik at flere barn får delta, og laget bidrar til å inspirere og motivere enda flere til å være aktive lengre.

I fjor forlenget Obs og Rosenborg Kvinner avtalen som skal sikre et enda sterkere samarbeid i årene som kommer. Sammen skal de bidra til sterkere rekruttering og flere barn i aktivitet.

Les mer: Coop heier på alle - derfor støtter de idrett som engasjerer folket!

Profesjonalisering av kostholdet

For å kunne strekke seg etter å bli en enda bedre spiller for laget, er det alfa omega å ha et godt og sunt kosthold. Som en viktig del av den nye avtalen, får spillerne i Rosenborg Kvinner muligheten til å få en mer profesjonalisert hverdag - også når det kommer til kosthold og ernæring.

20 prosent av den nye avtalen er derfor øremerket mat til spillerne, slik at de får påfyll av god og riktig næring før og etter trening og kamp. All maten leveres av Obs City Lade.

– Vi ser det som et viktig oppdrag å bidra til at spillerne får i seg nok næring når de skal prestere på banen. Flere av spillerne er unge, bor alene og går på skole, og da er det ikke alltid like lett å passe på kostholdet, forteller Bade.

Profesjonalisering av kostholdet er også med på å styrke likestilling i toppfotballen, mener Bade, før hun utdyper:

– Et fotballag som skal være med blant de beste får servert god og næringsrik mat på arenaen, både mellom treningsøkter og etter trening. Frukt og grønt er viktig, og vi ser på det som et samfunnsansvar å gå i front og ha fokus på trening og sunt kosthold.

Husk lyd!

Støtten er gull verdt

Rosenborg Kvinner har, som Trondheims-Ørn, hatt en karriere fylt med serie- og cupmesterskap, og i sin første sesong som Rosenborg stakk de av med sølvmedalje i toppserien. Lisa-Marie Utland (28) og Emilie Lein (18) er to av spillerne på laget som har vært med på en historisk reise for trøndersk kvinnefotball. De er begge godt fornøyde med lagets prestasjoner det siste året.

– Det har vært et fantastisk år. Selv om koronapandemien ga oss en utfordring, har vi likevel klart å holde oss til treningsplanen vår, forteller Lein, som er blant de yngste på laget.

Jentene merker at interessen for laget har økt etter seriesuksessen «Banebryterne» på Adressa.no, der Rosenborg Kvinner virkelig får vist hva de står for. Se serien her!

De mener kosthold henger sammen med prestasjon, og både Utland og Lein er veldig glade for at Obs på Lade sørger for at de får variert og sunn mat når de er på trening.

– Vi er så fornøyde med å få tilrettelagt lunsj og middag. For at laget skal kunne prestere er det kjempeviktig at vi spiser næringsrik mat. Støtten fra Obs hjelper oss med å få i oss det vi trenger mellom trening, etter trening, samt middag når vi har bortekamper, forteller Utland, som har hatt fotballen som levebrød i fire år.

Begge er heldigvis glad i sunn mat, og til lunsj foretrekker de omelett med grønnsaker, havregrynsgrøt og salat.

– Det føles mye bedre for kroppen å spise sunn mat, og samarbeidet med Obs er gull verdt for oss. Vi merker godt at sponsingen kommer fra hjertet og at de oppriktig ønsker å støtte oss og den idretten vi driver med, legger Utland til.

Bakgrunnsfoto: Stein Langørgen

Husk lyd!

Husk lyd!

Husk lyd!

– Viktig å fremme kvinnefotball


Laget har mye å være stolt over, og er det en som kan skrive under på det så er det Per Joar Jensen. Han har fulgt kvinnelaget tett siden han startet i Obs for 38 år siden. Jensens inntreden i Obs skjedde i samme periode som han også ble med i klubben. I perioden 1989-1997 var han også sportslig leder for A-laget.

Bakgrunnsfoto: Stein Langørgen

– Jeg har en lidenskap for sport, og det har vært et eventyr å følge kvinnelaget som har fått til så mye, samtidig som de har kjempet den viktige kampen for likestilling. Det er viktig å fremme kvinnefotball, sier Jensen, som nå jobber som kategorisjef for sport og fritid i Coop Midt-Norge.

Obs Sport selger Rosenborg-drakter og enkelte supportereffekter til fotballinteresserte kunder.

– De kvinnelige fotballdraktene er blitt mer populære i takt med lagets suksess denne sesongen. Det er viktig for oss at både kundene og medlemmene våre får god kjennskap til samarbeidet vi har sammen med Rosenborg Kvinner.

– Hele grunntanken i Coop er deling av overskuddet, med våre snart 250.000 lokale eiere, og at vi gir støtte og bidrag til lokale idrettslag. Det er en viktig del av vår visjon som støttespiller for idrettsmiljøet i Trøndelag. Hvis vi i tillegg kan inspirere barn til å satse på idrett og drømmene sine - kan man ikke be om mer, forteller Jensen.

Les også: Dette er Coop Midt-Norge

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio