Et alternativ for elever som trenger en annen type skolehverdag

Ny avdeling ved Steinerskolen på Rotvoll:

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Steinerskolen på Rotvoll

Font, Violet

Høsten 2022 kan Steinerskolen på Rotvoll igjen ønske ungdomsskoleelever velkommen til sin helsepedagogiske avdeling. Her får elever som ikke finner seg til rette i det ordinære skolesystemet, sjansen til å utvikle seg i et tilrettelagt miljø.

Den helsepedagogiske avdelingen ved Steinerskolen på Rotvoll, tar nå imot søknader fra elever som har behov for tettere oppfølging og mer tilrettelegging enn de får i større klassemiljøer.

Avdelingen holder til i et eget hus, på et tun litt unna de andre skolebygningene. Tettere voksenoppfølging og undervisningsgrupper bestående av kun to til fire ungdommer, har vist seg å være nøkkelen til suksess for mange elever som har gått her tidligere.

Det forteller allmennlærer Steinar Hoff Leirvik.

Han har jobbet på avdelingen fra sent på 90-tallet frem til for to år siden, da tilbudet ble midlertidig avviklet. Behovet og etterspørselen har vært så stor i etterkant, at det nå er bestemt å starte opp avdeling igjen.

Til høsten ønsker de å ta inn 12 elever fra 8.-10. klasse, og opptaket vil være rullerende gjennom hele skoleåret til plassene er fylt opp.

– Fellesnevneren til de elevene som gått her, er at de har opplevd å mislykkes i skolen tidligere eller ikke har hatt det bra, slik at skolen har blitt noe negativt. Noen har blitt skolevegrere, noen har psykiske utfordringer og noen har andre diagnoser som gjør at de ikke har kunnet nyttiggjøre seg av ordinær skolegang på en god måte, forklarer Steinar.

Rektor Frode Fredriksen har stor tro på Steinerskolens helsepedagogiske avdeling som nå begynner å ta inn elever igjen til skoleåret 22/23.

Ønsker å få flere gjennom grunnskolen og videregående skole

– Målet med denne avdelingen er at flere elever skal komme seg gjennom grunnskolen og få et godt springbrett inn til den videregående skolen, sier rektor Frode Fredriksen.

Han har mange års erfaring fra offentlig skole og er godt kjent med dropout-problematikken. Den unike muligheten Steinerskolen har til å lage spesialsøm rundt enkeltelever og små grupper, kan forhindre at elever som ellers ville droppet ut, fullfører både grunnskole og videregående, forklarer Frode.

Høres dette interessant ut? Klikk her for å lese mer!

Inntakskravet er todelt. Skolen må motta en sakkyndig vurdering fra PPT, som konkluderer med at eleven ikke har utbytte av ordinær undervisning. Det andre kravet er at eleven har en varig eller midlertidig funksjonshemning. Frode oppfordrer foreldre til å ta kontakt slik at de får startet en dialog med skolen, avdekket behovene og funnet ut om den helsepedagogiske avdelingen er et alternativ for deres barn.

– Funksjonshemning er et tøyelig begrep. Om eleven står i fare for å droppe ut av skolen eller har blitt engstelig for å dra på skolen, kan man tolke det som en, forhåpentligvis, midlertidig funksjonshemning, forklarer rektoren og legger til:

– Vi kan gi eleven et godt tilbud, uansett om bakgrunnen er en autist-diagnose, ADHD-diagnose, eller psykisk helse-utfordringer som skolevegring. Pedagoger, spesialpedagoger, helsepedagoger og helsepersonell utgjør et sterkt lag rundt elevene.

Les mer om inntaksreglementet

– Noen ungdommer trenger rett og slett rammene vi tilbyr her. Det er ikke bare skole, det handler også om omsorg og trygghet. Her blir du sett på en helt annen måte – jeg pleier ofte å si at eleven er pensum. Folk er forskjellige, og denne avdelingen er en arena som kan hjelpe de som ramler ut eller sliter med skolen, supplerer Steinar engasjert.

En annerledes skolehverdag

– Vi skaper på sett og vis en skole i skolen, hvor det er mer vekt på livsmestring og det praktiske, fremfor det teoretiske. Voksentettheten er stor, og vi følger elevene gjennom hele dagen, forteller Steinar.

Elevene får tildelt faste undervisningsgrupper for teoretiske fag, hvor inndelingen av disse gruppene i stor grad baseres på interesser, hvor godt de går overens og på hvilket faglig nivå de befinner seg. Det er ikke nødvendigvis slik at bare åttendeklassinger blir plassert sammen, og ved behov kan disse gruppene rokkeres på underveis.

– Vi jobber selvfølgelig etter kompetanse- og opplæringsmål i læreplanen, men vi vurderer samtidig hvor eleven står faglig. Hvis jeg ser at det er kunnskapshull, må jeg starte der eleven er i faget. Vi justerer også opplæringsplanen etter hvert som vi oppdager nye ting, eksempelvis hvis vi ser at et kompetansemål på elevens trinn blir for høyt. Slik tilpasser vi undervisningen i alle fag, forteller Steinar.

Han har stor tro på verdien av det praktiske arbeidet elevene får gjøre på helsepedagogisk avdeling. På tunet hvor skolehuset står, har de også et kunst- og håndverksbygg, og i kjelleren har de en egen smie hvor elevene får opplæring av skolens vaktmester og smed.

– Alle finner noe de lykkes med her, sier Steinar mens han viser frem ting elever har laget.

I smia får elevene opplæring av skolens smed Jan Tommy Kirkholt.

Selv er Steinar både håndverker og en ihuga friluftsmann, i tillegg til å være lærer.

– Jeg har stor tro på friluftslivet og naturen, for det gir rom for alt og alle. Uansett hvilke problemer du har er det plass til deg, og som en bonus fungerer turene våre som en flott sosialiseringsarena. Selve friluftslivet innbyr også til samarbeid: noen må hente vann, noen må finne ved og noen må passe på bålet, smiler han.

Lær mer om helsepedagogikk

Interior design, Picture frame, Table, Tableware, Food, Property, Furniture, Plate, Dishware, Building

Den faste dagsrytmen på helsepedagogisk avdeling

  • Morgenstund: En rolig start på dagen med samtaler om ulike tema og en gjennomgang av skoledagen.
  • Tur langs fjæra: Elevene får rørt seg og snakket litt fra seg før undervisningen starter.
  • Teoretisk undervisning: Elevene får undervisning i sin faste gruppe, som består av to til fire elever. Vi jobber med ett fag om gangen i perioder på to – fire uker, slik at eleven får mulighet til å fordype seg i ulike emner ved faget.
  • Felles lunsj: Måltid i fellesskap. Elevgruppene har på rundgang ansvar for å lage mat, dekke på, og rydde av bordet for de andre.
  • Praktisk undervisning: Praktiske oppgaver og prosjekter, som håndverk, håndarbeid, friluftsliv, arbeid med sløyd, lær, tekstil eller i skolens egne smie. De kan også jobbe med teoretiske fag om de ønsker det.

Veien videre starter her

– Ett av suksesskriteriene for å lykkes i livet er å få gjennomført grunnskole og videregående, og hos oss er livsmestring veldig konkretisert. Vi legger til rette for at de skal klare seg godt videre, enten det gjelder videre utdanning eller arbeidsliv, sier Frode.

Steinar nikker. Gjennom årenes løp har han fulgt mange elever gjennom skolegangen på avdelingen, og har et flust av solskinnshistorier på lager.

– Vi har fått mye takk fra foreldre og elever som har gått her. De har sett at årene hos oss har gitt dem en god ballast for videre skolegang og arbeid. De måtte bare bli tilbudt en annen læringsarena, oppleve mestring og tro på seg selv. Derfor er vi så glade for at vi nå kan ta inn elever igjen, avslutter Steinar med et smil.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Violet