Dette mediehuset henter årlig hjem priser – nå søker de ny leder

PRODUSERT AV ADRESSEAVISEN BRAND STUDIO FOR Fosna-Folket

Mye kreves av en ansvarlig redaktør i en lokalavis med høyt tempo og et lokalt samfunnsoppdrag. Fosna-Folket er et fremoverlent mediehus med et stort og spennende dekningsområde. Nå søker de ny ansvarlig redaktør.

Det er en hustrig tirsdag morgen, og redaksjonen i Fosna-Folket sitter rundt bordet og har morgenmøte. Nåværende redaktør Alexander Killingberg leder an, og de går gjennom hvilke saker som har gått bra og mindre bra. Latteren henger løst, og de legger en plan for saker som skal dekkes i løpet av dagen.

Det er flest unge journalister som sitter rundt bordet, og det drodles saker om alt fra taggekriminalitet, sykemeldingsstatestikk – til fem på gata om «ditt beste tips om sommerflørting».

– Mye av det vi skriver om i Fosna-Folket skaper et voldsomt engasjement hos leserne, på godt og vondt. Men jeg synes det er bedre å få en kjeftskur for mye, enn ikke å ha engasjerte lesere. Det gjør jobben som redaktør ekstra gøy, forteller nåværende redaktør Killingberg.

Etter fem spennende år som ansvarlig redaktør, gir han stafettpinnen videre til den riktige kandidaten.

Er du vår nye fremoverlente redaktør? Søk på stillingen her!

Satser på digitale lesere

Fosna-Folket satser stort digitalt, og kan skilte med å være en av lokalavisene som ligger lengst frem i konsernet.

– Vi er opptatt av å få abonnentene våre til å bruke sitt plussabonnement så ofte og mye som mulig, sier Killingberg.

De jobber hardt for å få trekke leserne sine til de digitale flatene, og siden de startet med pluss-saker i 2017, har Fosna-Folket klart å få 1700 nye digitale abonnenter på to år.

– Vi er midt i en stor omstilling, og det preger alt vi holder på med. Vi skal over fra et papirbasert produkt til en fremtid på nett. I den omstillingen har vi kommet langt, men det er fremdeles mye som gjenstår. Den klart viktigste oppgaven for en ny redaktør vil selvfølgelig være å ta Fosna-Folket videre inn i den digitale fremtiden, sier redaktør Killingberg.

Hver dag jobber de mot å få flere digitale abonnenter, og bygge lojaliteten slik at nettavisen blir en arena der leserne bruker tid. De er også i gang med konsepter som skal øke nyhetsinteressen hos den yngre generasjonen.

Fosna-Folket har de siste fem årene vunnet fire priser og én hederlig omtale for god journalistikk.

– Vi har mål om alltid å ha et større journalistisk prosjekt på gang. Det har vi klart de siste årene.

Vil du bli den nye sjefen til Jakob? Les mer om stillingen her!

En region med riksdekkende interesse

En av sakene som engasjerer Fosna-Folkets lesere er spørsmålet om det skal settes opp et lyskryss på Brekstad. Saken har skapt debatt i flere år, og etter flere potensielt farlige hendelser i krysset skal journalist Jakob Ellingsen (28) møte politikerne for å følge opp saken.

Med notatblokka og kamera hiver han seg i bilen, klar til oppdrag.

– Alle i redaksjonen har ansvar for å dekke hver sitt område. Jeg føler meg ganske heldig som har Ørland som ansvarsområde, for da trenger jeg sjelden å kjøre mer enn femten minutter når jeg skal dekke noe, forteller han.

Som journalist i Fosna-Folket får han dekke alt fra kritiske politiske saker til kulturelle gladsaker, og det liker han.

– Jeg liker å komme på jobb uten å vite hva dagen vil bringe. Det er spennende å få gjøre mye forskjellig.

Han trekker frem kampflybasen på Ørland og vindkraftbyggingen i Åfjord, Roan og Bjugn som to viktige områder for avisen.

– Kampflybasen og Luftforsvaret på Ørlandet har stor nasjonal interesse, og skjer det noe der konkurrerer vi mot de store riksdekkende avisene. Da handler det om å være først og best - og det synes jeg er veldig givende, forteller den ivrige journalisten.

Ellingsen har jobbet i Fosna-Folket i litt over to år og stortrives med kollegene sine i det åpne kontorlandskapet.

– Jeg har det veldig gøy på jobb, og vi er flinke til å spille på hverandre. Det er også tydelig å se hva den jobben jeg gjør betyr for folks hverdag. Jeg blir ofte møtt av engasjerte lesere på butikken som har noe på hjertet. Og det er akkurat slik det skal være.

FULL_20190528_FosnaFolket-redaktr-9019.jpg

Er du den nye redaktøren som vil ta Fosna-Folket til nye høyder? Sjekk ut stilingen her!

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio