Josefa (38) leder flere kaffegårder i Guatemala – nå vil hun selge kaffen til Kjeldsberg

PRODUSERT AV ADRESSEAVISEN BRAND STUDIO FOR Kjeldsberg Kaffe

Kaffeproduksjon er truet av klimaendringer, lave priser og dårlig sosiale forhold. Kjeldsberg Kaffe er den eneste storskalaprodusenten i Norge som er sertifisert – nå har de invitert kaffekooperativer fra Guatemala til Trondheim.

En rund kaffearoma møter deg når du åpner dørene til Kjeldsbergs kaffebrenneri i Trondheim. Administrerende direktør Jan Erik Glimsholt og resten av Kjeldsberg-ledelsen har besøk fra kaffekooperativene Asobagri og Axola, som har tatt turen fra kaffeåkerne i Guatemala.

Glimsholt synes det er stas å ha besøk fra Guatemala. Det er første gang Kjeldsberg har kaffeprodusenter fra dette landet i fabrikken.

– Det betyr mye for oss som sertifisert kaffebrenneri å møte de som faktisk produserer råkaffen, for å få et innblikk i hvordan hverdagen deres er og hvor utfordringene ligger, forteller Glimsholt.

Kjeldsberg-Guatemala-GLIMTHOLT

Jan Erik Glimsholt gleder seg over å ha besøk av kaffeprodusenter fra Guatemala.

Kaffe med god samvittighet

Kjeldsberg har vært hundre prosent sertifisert siden 2015, som vil si at de utelukkende har produsert kaffe som kommer fra godkjente kaffegårder.

– Vi er opptatt av at forbrukerne skal drikke en kopp kaffe med god samvittighet, og alle kan være med på å gjøre en forskjell. Ved å kjøpe sertifisert kaffe vet du at kaffeproduksjonen foregår under kontrollerte forhold, der miljøet ivaretas og forholdene er trygge for bonden. Det bidrar til at arbeiderne er sikret en minstelønn, og jobber under forhold der barnearbeid er forbudt, forteller Glimsholt.

Besøket er arrangert i samarbeid med Utviklingsfondet, og representanter fra Fairtrade Norge, Etisk Handel og Utviklingsfondet er også til stede. Formålet er å bli kjent med kaffebøndene for å høre om deres hverdag, og for å se på muligheten for å kjøpe kaffe fra dem.

Produsentene fra Guatemala er med på et prosjekt som handler om å promotere direkte handel, som et viktig tiltak mot klimaendringene og kaffens fremtid.

  • Kjeldsberg Kaffe jobber med to sertifiseringsorganer: UTZ og Fairtrade, som er merkeordninger for rettferdig handel.
  • UTZ og Fairtrade jobber etter FNs bærekraftsmål, og er et bevis på at kaffen er avlet frem under kontrollerte forhold, uten barnearbeid, slaveri og svindel.
  • Sertifiseringsorganene jobber også med retten til å organisere seg, minstelønn, HMS og miljø.
  • UTZ er det største internasjonale sertifiseringsprogrammet for kaffe og kakao, og jobber mye med rådgiving og skolering av kaffebøndene, slik at de får utnyttet jordbruket sitt på best mulig måte.
  • Kjeldsberg er det eneste brenneriet i storskala som er hundre prosent sertifisert i Norge.

HVA BETYR SERTIFISERING?

Logoer-sertifisering.jpg

Josefa og kaffekooperativet hennes jobber også med å fremme sin egen kvinneprodusert kaffe, og venter på få sitt eget kaffemerke. For å få innvilget et eget kaffemerke, må skjøtet på jorda stå i kvinnens navn. Kvinnekaffen er produsert av enker og alenemødre.

– Det er vanskelig å jobbe med kaffeproduksjon, fordi det krever en del muskelkraft. Noen ganger må jeg leie inn arbeidskraft, men det er jeg som tar ansvar for hele prosesseringen av kaffe, sier hun og legger til at hun er stolt av å være kaffeprodusent.

– I helgene har hun fri og da pleier hun å ta med seg barna til kaffeåkeren, og lærer barna å forstå kaffeplanten.

Hun og det andre kaffekooperativet har bragt med seg sin egen kaffe fra Guatemala, som brennes på laboratoriet til Kjeldsberg. Kaffen smakes så gjennom cupping; en type testsmaking for kaffeproffer.

Vil fremme egen «kvinnekaffe»

En av kaffeprodusentene heter Josefa Eveliq Hernández og er 38 år gammel. Hun er den første kvinnen i sitt lokalmiljø som leder et eget kaffekooperativ, der de jobber for å bedre både økonomien, rettighetene og kaffekvaliteten for småbøndene i Los Cuchumatanes, som er knyttet til kooperativet.

– Det er første gang jeg er utenfor Guatemala, og det gir mye inntrykk å være i Norge på besøk hos et sertifisert kaffebrenneri. Det er gøy at de viser interesse for vår kaffe, forteller hun.

Kaffekooperativet hennes heter Asobagri og er i en prosess med å bli sertifisert gjennom Fairtrade, med hjelp fra samarbeidsorganisasjonen Codech - som også er på besøk hos Kjeldsberg.

Sertifisering vil ha mye å si for henne og kooperativet hennes, da de blant annet kan investere i flere planter som er mer rustet for klimaendringene. De vil også få flere muligheter, som å kunne selge direkte til kjøpere i Norge.

Et kaffekooperativ er en sammenslåing av flere små familiegårder som har en halv til en hel hektar jord å avle på.

  • Kaffe er en veldig viktig inntektskilde i Guatemala.
  • Over 50 prosent av befolkningen i Guatemala er urfolk, og de bor gjerne oppi fjellene der kaffen produseres.
  • I landet finnes det store organisasjoner og gårdbrukere med god økonomi, og det er problematisk at småskalabøndene ikke er godt nok representert.
  • Med tiden har kaffekooperativene i Guatemala blitt såpass stor at bonden ikke får det den lønnen den har krav på.
  • Kvinnens rolle er veldig viktig i landbruket. På grunn av fattigdom og dårlige kaffetider, immigrerer mange menn og ressurssterke til USA. En stor andel kvinner blir igjen, og må ta ansvar for både jorda og familien. Derfor har kvinnene valgt å organisere seg i grupper, blant annet i kooperativer, og skapt en egen småindustri.

KAFFEPRODUKSJON I GUATEMALA

GUATEMALA_FLAGG.jpg

Plantesykdom og lite vann

Det er ofte sånn at det er de som bidrar minst til klimaendringene blir hardest rammet.

– Kaffeprodusenter sliter med ustabile avlinger, pest og alvorlige plantesykdommer - og i tillegg har de lite tilgang på vann i høyden der kaffebøndene holder til, forteller Guatemala-koordinator Alice Ennals fra Utviklingsfondet.

Kjeldsberg-Guatemala-SMAK.jpg

Alice Ennals fra Utviklingsfondet smaker på kaffen fra Guatemala gjennom cupping.

Ennals er på besøk hos Kjeldsberg, både som tolk og representant for Utviklingsfondet. I mer enn førti år har Utviklingsfondet jobbet med redusering av fattigdom og matsikkerhet særlig for små bønder.

Hun mener det er viktig å gjøre kaffeelskere i Norge bevisst på truende kaffesituasjonen i verden, og hvordan vi kan bistå for å kunne nyte god og bærekraftig kaffe fremover.

– Det er veldig bra at Kjeldsberg har sertifisert kaffe. Det viser at de tar et sosialt ansvar, og er interessert i rettferdighet for de som faktisk produserer kaffe. Med å invitere kaffekooperativer fra Guatemala viser de at de ønsker å fortelle historier som kan knytte et nærmere forhold til oss som konsumerer kaffen, forteller Ennals.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio