Slik bidrar Kjeldsberg med å styrke kaffeproduksjonen for fremtiden

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Kjeldsberg Kaffe

Brand, Logo, Font, Text

Kjeldsberg har kjøpt kaffe fra flere småskalaprodusenter i Guatemala. Det gir bøndene en viktig billett til markedet i Europa – og det gir oss i Norge en helt spesiell kaffe, som kan nytes med god samvittighet.

Kaffe nytes over hele verden, og stadig flere av jordas befolkning legger sin elsk på det sorte gullet. Men kaffeprodusenter står foran store utfordringer på grunn av klimaendringer. For å bedre vilkårene til kaffebønder, og bidra til å styrke kaffeplantasjene for fremtiden, har Kjeldsberg kjøpt kaffebønner av 25 forskjellige småskalaprodusenter fra høyfjellene i Guatemala.

Samarbeidet startet våren 2019, da Kjeldsberg fikk besøk av kaffeprodusenter i Guatemala. Resultatet er en helt ny type kaffe som nå lanseres i alle REMA 1000-butikkene i Norge.

0


Den gylne billett til Europa

Kjeldsberg er det første kaffebrenneriet som kjøper kaffe fra disse produsentene i Latin-Amerika, og for småskalabønder er dette en viktig inngangsbillett for å selgekaffen sin til Europa. For dem betyr det større fortjeneste for kaffen, bedre fremtid for plantasjen - og ikke minst en bedre levestandard for familien og lokalsamfunnet.

– Dette prosjektet har vært en spennende reise. Etter besøket i fjor har vi kjøpt en solid leveranse fra flere av småskalaprodusentene som var på besøk hos oss i fjor. Det gir mye verdi for oss å komme tettere på de bøndene vi kjøper kaffe av, og ikke minst forstå utfordringene deres, forteller Jan Erik Glimsholt, daglig leder i Kjeldsberg Kaffe.   


Kjeldsberg har samarbeidet tett med Utviklingsfondet i forbindelse med dette prosjektet. Glimsholt mener at de ikke kunne vært foruten dem som et viktig bindeledd.

Her kan du lese mer om besøket fra Guatemala


Kjeldsberg har ved første levering kjøpt én container med kaffe. Det tilsvarer 20 tonn med kaffe og 100 000 kaffeposer.

– Høykvalitetskaffen vi lanserer har en fruktig smak av vannmelon – og med en ettersmak av søt karamell. Det høres kanskje litt rart ut, men det er en spennende kombinasjon som er verdt å teste ut. Dette er en limited edition-kaffe som kun kommer i én leveranse.


Daglig leder i Kjeldsberg, Jan Erik Glimsholt og markedsansvarlig, Malin Wemundstad, er spent på mottakelsen av den nye kaffen.

0

Disse 100 000 posene finner du i alle landets REMA 1000-hyller sammen med de andre kaffesortene fra Kjeldsberg. For matvarekjeden betyr det mye å få selge denne typen produkter i butikkene sine.

– Vi er stolte av å ha leverandører som Kjeldsberg som gjennom mange år har tatt ansvar i sin verdikjede. Med dette prosjektet tar de steget videre for bærekraftig utvikling, i en næring som står ovenfor store utfordringer i tiden fremover.

Kaia Østbye Andersen, sjef for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000

0

Prosjektet har blitt såpass vellykket at Kjeldsberg har doblet leveransen med kaffe i 2021. Det er gode nyheter for både kaffebrenneriet og bøndene. Hvilke spennende kaffesmaker vi kan forvente oss da, det får vi vente å se.

– Det som er ekstra nevneverdig med denne kaffen er at den er dobbelt sertifisert. Den er økologisk, fordi bøndene ikke bruker sprøytemidler i dyrkingen sin, og den er sertifisert gjennom Fair Trade. Det er med andre ord en kaffe vi alle kan drikke med god samvittighet, mener Glimsholt.

0

Tar et viktig steg for fremtiden

Utviklingsfondet har spilt en viktig rolle i prosjektet, og organisasjonen samarbeider tett med både urfolksorganisasjoner og kaffekooperativene som småskalabøndene er organisert gjennom.

– Vi jobber med å drive opplæring av småbønder og hjelper dem med forskjellige innsatsfaktorer. Det utgjør en stor forskjell for dem, og ved hjelp av oss får de solgt kaffen sin til Norge, forteller daglig leder i Utviklingsfondet, Jan Thomas Odegard, som er stolt over det de har fått til sammen.

– For oss er det en annerkjennelse at Kjeldsberg velger å ta et viktig steg for en bærekraftig fremtid for kaffeprodusentene som vi jobber med.

Jan Thomas Odegard, daglig leder i Utviklingsfondet

– For bøndene betyr dette at de får tilgang til det store markedet i Europa, som igjen betyr at de tjener bedre på kaffen sin, forteller Odegard.


Les mer om Utviklingsfondet sitt arbeid her


Handelsprosjekter som dette kan være avgjørende for at småskalabønder skal klare å overleve i fremtiden. Odegard opplyser at kaffebønder er de fattigste i verden, og de er lite rustet i møte med klimaendringens utfordringer i fremtiden.

Mer kaffedrikking i fremtiden

Utviklingsfondet opplyser at stadig flere drikker kaffe på verdensbasis. Men for at alle skal kunne konsumere en god kopp kaffe må kaffefarmene få bedre råd slik at de kan tilpasse dyrkingen når det kommer temperaturendringer, tørke og plantesykdommer.  

–  Hvis ikke kaffebønder får bedre vilkår og styrke ressursene for kaffedyrkingen, vil over halvparten av plantasjene være udyrkbare innen 2050. Derfor er det utrolig viktig å hjelpe kaffebøndene nå, hvis vi ønsker å konsumere så mye kaffe som vi ønsker i fremtiden, forteller Odegard.


For Kjeldsberg har dette vært nok et bærekraftig prosjekt som har gitt gode resultater, og Glimsholt kan forteller at de allerede er i gang med å finne nye områder med småskaladyrking av kaffe.

– Vi ønsker å bidra med det vi kan for at våre edle kaffedråper skal reddes for fremtiden, og ikke minst redde levebrødet til de millioner av kaffebønder. Derfor er vi allerede i dialog med Utviklingsfondet om å inngå flere samarbeid med dyktige kaffeprodusenter, forteller Glimsholt. 


Her kan du lese mer om Kjeldsberg Kaffe

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Font
Logo, Font, Text
Brand, Logo, Font, Text