Denne teknologien hjelper sykepleierne og pasientene

PRODUSERT AV ADRESSEAVISEN BRAND STUDIO FOR MELHUS KOMMUNE

Melhus kommune har over flere år jobbet systematisk og målrettet med innføring av velferdsteknologi, og på flere områder er det nå en naturlig del av tjenestetilbudet.

- Vi har allerede mange nye løsninger i bruk, der målet er en enklere og bedre hverdag, samt økt trygghet for både ansatte og pasienter, forteller prosjektleder for velferdsteknologi i Melhus kommune, Heidi Pallin Aaring.

- Hva er egentlig velferdsteknologi?

- Kort fortalt er det teknologi som bidrar til trygghet og mestring i hverdagen for alle som er i befatning med det, forteller Pallin Aaring.

LES OGSÅ: Slik er det å være sykepleier i Melhus

Heidi Pallin Aaring, prosjektleder for velferdsteknologi i Melhus kommune, forteller sykepleierne ofte kommer med innspill til hva de ønsker seg i jobbhverdagen.

FULL_20190826_MelhusKommune-5284.jpg
1pZe1rG8v_2100.png

Husk lyd!

Se Heidi fortelle om velferdsteknologi i Melhus kommune.

Ansatte kommer med innspill

Melhus kommune har blant annet tatt i bruk elektroniske medisindispensere, og gamle analoge løsninger er byttet ut med splitter nye digitale trygghetsalarmer. Ved ett av sykehjemmene er det nylig installert et helt nytt pasientvarslingsanlegg, og flere er under planlegging.

- Digitale alarmer har mer funksjonalitet og bedre kvalitet, og skal bidra til økt trygghet og en mer aktiv og mobil hverdag for brukeren. De nye alarmene får også redusert responstid gjennom oppkobling mot et helt nytt responssenter etablert på Stjørdal. Totalt sett er dette viktig for å sikre bedre kvalitet på tjenesten. Det nye pasientvarslingsanlegget gjør at brukerne får mer frihet til å bevege seg som de vil, samtidig som de ansatte til enhver tid har bedre oversikt. En bedre hverdag for alle er noe av kjernen når vi snakker om velferdsteknologi i Melhus, forteller Pallin Aaring. 

Innføringen har skjedd systematisk og basert på behov. Noe har blitt forsert med bakgrunn i koronakrisen. Nesten uten unntak har det imidlertid vært basert på tilbakemeldinger fra de ansatte. Korte beslutningsveier er én av fordelene ved å jobbe i en mellomstor kommune som Melhus.

- Det er sykepleierne som fanger opp behovene og kommer med innspill. Det er en positiv og herlig gjeng som jobber her, og de er åpne og ser mulighetene teknologien gir oss, sier Pallin Aaring, som også trekker frem endringsviljen til lederne i helse- og velferdssektoren i Melhus.

- Det er veldig motiverende og inspirerende å jobbe på et sted der det er vilje til å satse. Vi er heldige som har modige ledere som hører på sine ansatte, tør å investere og gjøre denne typen grep, legger hun til.

Hun trekker frem den digitale minneboken «Memoria» som et godt eksempel.

- Systemet har livshistorie i fokus, og brukere og pårørende kan kommunisere og vise frem det gode og fine i hverdagen via nettbrett. De ansatte ved langtidsavdelingene så et behov for et slikt verktøy, og i løpet av halvannen måned hadde vi det på plass.

I Melhus kommune satser de på velferdsteknologi for å bedre hverdagen til ansatte, brukere og pårørende. MinMemoria er et av verktøyene kommunen har tatt i bruk.

- Vekker minner

Svanhild Sagen jobber på skjermet avdeling ved Horg sykehjem, med brukere som har demens. Diagnosen innebærer ofte forvirring, angst og hukommelsestap.

Memoria er tatt i bruk for å gjøre hverdagen bedre for både beboere og ansatte.

- Vi ser at det vekker minner og er angstdempende. Det å sette seg ned og se på kjente og kjære ting har en beroligende effekt hos beboerne. Det er nesten en form for medisin, sier Sagen.

Verktøyet minner veldig om et sosialt medium, der beboere og pårørende kan sende meldinger og dele bilder. Ofte er det snakk om minner fra gamle dager eller små hverdagsglimt.

sort.png

Husk lyd!

Se Svanhild demonstrere hvordan MinMemoria fungerer.

Erfaringene så langt er gode, og systemet fremstår intuitivt og enkelt i bruk.

- Responsen har vært veldig bra. De pårørende synes det er fint å kunne dele ting fra sin hverdag, samtidig som de får innblikk i hvordan deres nærmeste har det på sykehjemmet. Når man ikke har anledning til å være sammen i det daglige, er det fint å få oppdateringer på at familien har det bra, sier Sagen, som også forteller om andre måter å vekke minner på.

- Vi bruker veldig mye film og musikk for beboerne på avdelingen vår. Det går i alt fra gammeldans og svensktoppar, til Amy Winehouse. Da blir det fort god stemning, og det er veldig gøy å se, sier Sagen.

Gjennom MinMemoria kan brukere og pårørende dele hverdagsglimt med hverandre.

FULL_20190925_MelhusKommune-7573.jpg

- Satsingen skal fortsette

Stine Estenstad er varaordfører i Melhus, men er utdannet sykepleier og har jobbet i flere år som sykepleier i kommunen.

- Melhus er en fantastisk kommune å jobbe i som sykepleier. Det er mye avansert pleie, så her får du virkelig brukt kompetansen din og muligheten til å utvikle deg videre, sier Estenstad.

Med sin bakgrunn vet hun også at gevinstene ved bruk av velferdsteknologi kan være store i jobbhverdagen for sykepleierne.

- De siste fire årene har vi hatt som mål om å komme skikkelig i gang. Nå ser vi allerede at teknologien både frigjør tid og bidrar til en bedre arbeidshverdag for sykepleierne. Det fører igjen til bedre tjenester og pleie for beboerne, sier Estenstad.

Varaordføreren forsikrer om at Melhus kommune kommer til å fortsette jakten på smarte teknologiske løsninger.

- Vi ser at det har veldig god effekt, og skal fortsette å utvikle gode velferdsløsninger. Den nye generasjonen med sykepleiere er fremoverlent og vant til å bruke teknologi. Det lover godt med tanke på å få enda flere gode innspill fra dem i tiden fremover, sier Estenstad.

FULL_20190826_MelhusKommune-5227.jpg

I Melhus kommune satser de på velferdsteknologi for å bedre hverdagen til ansatte, brukere og pårørende, forteller varaordfører Stine Estenstad.

Vi kommer absolutt til å fortsette å utvikle velferdsløsninger, vi ser det har en veldig god effekt. Den nye generasjonen med sykepleiere som kommer nå er veldig fremoverlent og bruker teknologi til alt. Vi kommer sikkert til å få mange gode innspill fra dem i tiden fremover.
Stine Estenstad

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Annonsørinnhold