Annonsørinnhold

Nysgjerrig på hvordan ditt kollektivtilbud blir? Nå kan du planlegge din nye reisehverdag

PRODUSERT AV ADRESSEAVISEN BRAND STUDIO FOR AtB

Selv om du ikke reiser kollektivt i dag, bør du sjekke hvilke reisemuligheter du har fra 3. august. For mange blir det mer effektivt å reise med bussen – hele tiden.

Om ikke lenge får Trondheimsområdet et av landets mest moderne kollektivsystem, og innbyggerne får en ny måte å reise på.

I reiseplanleggeren på AtBs hjemmesider kan du allerede nå se hvordan du skal komme deg til og fra jobb – eller andre steder – når det nye kollektivsystemet er på plass.

— Vi oppfordrer alle til å gå inn å sjekke ruta si, både du som reiser kollektivt i dag, og kanskje særlig om du ikke er bussbruker i dag. Hvis du ikke får reisebehovene dine oppfylt med dagens ordning, er det muligheter for at det blir et bedre tilbud for deg fra 3. august. Vi har lagt til rette for at langt flere kan velge kollektiv til sine reisemål, sier Grethe Opsal, kommunikasjonsdirektør i AtB.

Trykk her for å planlegge din nye reisehverdag

Slik fungerer planleggeren

I reiseplanleggeren finner du alle rutetidene som trer i kraft fra 3. august. Du finner også reisetid, hvor ofte bussen går og eventuell omstigning.

— Når du først skal sjekke ny reiserute, anbefaler vi å sjekke litt forskjellige reisemål. Det er tatt høyde for at kollektivtrafikken skal være et reelt alternativ til privatbilen for mange typer reiser, ikke bare til og fra jobb, sier Opsal.

— Mange vil merke at kollektivtilbudet i egen bydel eller nærområde blir bedre. Omleggingen skal gjøre det mulig for flere å reise kollektivt til for eksempel trening eller handel og bydelssenter på en bedre måte enn i dag, legger hun til.

Her kan du se hvordan det nye kollektivsystemet fungerer:


Reiseplanleggeren er helt lik den som allerede eksisterer i dag. Inne i planleggeren finner du blant annet kart som viser trasé og tidligste tidspunkt for passering av holdeplasser. I tillegg kan du søke opp en bestemt holdeplass for å se alle linjene som kan benyttes der.

Enklere å farte mellom bydelene

Noe du kanskje legger merke til i reiseplanleggeren, er at de nye linjene er bygd opp i nettverk med ulike knute- og omstigningspunkt. Kort forklart skal disse punktene binde alle linjene sammen, slik at reiseveien blir mer effektiv, at færre må ta omveien innom sentrum og at bussene kan gå oftere.

— Vi kan reise på kryss og tvers på en helt annen måte enn i dag. Ved å ta metrolinjer som går raskt og ofte på de viktigste innfartsårene, linjer som går på tvers av byen eller å reise via knute- og omstigningspunkt, kommer mange seg fortere frem, sier Opsal.

Forskjellen på et knutepunkt og et omstigningspunkt, er at det er flere fasiliteter i form av handel, næring eller andre transportmidler på et knutepunkt. Eksempler på knutepunkter er Heimdal, Strindheim og Trondheim sentralstasjon. 

Her kan du se hvordan knutepunktene på Strindheim og Heimdal binder byen sammen.

— Folk flest vil ikke merke så stor forskjell på et knute- eller omstigningspunkt. Begge deler vil ha ulike linjer som møtes og gir mulighet for omstigning for å reise videre i annen retning. Alle punktene kommer til å være universelt utformet og tilby god reiseinformasjon på skjerm og i oppslag. Det å vente på bussen er en del av reisen, og det er viktig at holdeplasser og stasjoner oppleves trygt og fint, sier Opsal.

Nye linjenummer og holdeplasser

Det du må være oppmerksom på når du sjekker fremtidens reiseplanlegger, er at mer eller mindre alle linjer har fått nye nummer.

— Dagens rutenummer har blitt til over mange år. Nå som vi får på plass et nytt system er det greit å begynne på nytt og sørge for mer logiske linjenummer. Man kan blant annet se at metrolinjene og trikken, som utgjør «fundamentet» i systemet har énsifret linjenummer, mens eksempelvis bydelslinjer er lagt til 20-tallet og bynære linjer til 70-tallet, sier Opsal.

Stoppmønsteret kommer også til å endres på flere linjer. I områder hvor det er tett mellom holdeplassene i dag, blir kanskje to holdeplasser slått sammen til én for mer effektive reiser. Andre steder dukker nye holdeplasser opp. Enkelte holdeplasser kommer også til å få nytt navn.

— Vi går gjennom alle holdeplassnavn. Noen av dem er utdaterte og trenger nytt navn for å gi et riktig bilde av hvor de befinner seg, sier Opsal.

Hun forteller at endringer av traseer og stoppmønster har skapt engasjement blant deler av byens befolkning.

— Vi har stor forståelse for at det oppstår reaksjoner når vi endrer på etablerte ordninger, og at det kan ta litt tid å venne seg til, men vi har stor tro på at sluttresultatet skal oppleves bra, sier Opsal.

Her kan du se alle nye linjer fra 3. august og hvilke holdeplasser som betjenes per linje

 

Med det nye billettsystemet slipper du fra 3. august å vise fram billetten til sjåføren. Det sikrer en mer effektiv av- og påstigning.

Grethe Opsal, kommunikasjonsdirektør i AtB.

Slik holder du deg oppdatert

Det er fortsatt en god stund til det nye kollektivsystemet ruller ut, men AtB opplever bred interesse for nye linjer, traseer, busser og alt annet som skal endres.  

— Vi har god trafikk på atb.no/2019, som er nettsiden hvor man kan få svar på det meste man måtte lure på om nytt kollektivsystem. Det er spesielt fint å se at så mange er interesserte i å sjekke de nye reiserutene sine og dermed se hvordan den nye kollektivhverdagen kommer til å bli. Engasjementet er stort, og jeg er trygg på at reiseplanleggeren kommer til å bli godt brukt fremover mot 3. august, sier Opsal.

Lurer du på noe om reisen din med nytt kollektivsystem? Da oppfordrer Grethe Opsal deg til å ta kontakt med AtB kundesenter, som sitter på mye kunnskap om hvordan du kan reise kollektivt fra høsten.

Få siste nytt om det nye kollektivsystemet rett i feeden – følg AtB på Facebook

 

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio