– En helt ny måte å lage festivalplakater på

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Olavsfest

Product, Mammal, Font

Gjennom en omfattende kunstnerisk prosess, har Olavsfest skapt festivalplakater som ser ut som de kunne vært vevd av kunstneren Hannah Ryggen (1894-1970).

Hvert år har Olavsfest et nytt tema, og hvert år finner de en ny kunstner som kan gjøre den beste tolkningen av akkurat det temaet. På den måten blir utrykket i festivaldesignet unikt hvert år.

– Det som gjør dette året enda mer spesielt, er at vi jobber med en kunstner som ikke lenger er blant oss, sier Håvard Gjelseth.

Han har stått bak Olavsfests plakatserie i flere år.

– Vi snakket om at Hannah Ryggen ville være den perfekte kunstner for å tolke årets tema, "Håp". Når vi så fant ut at det vil være flere store Hannah Ryggen-utstillinger i 2022 – som jo også er et jubileumsår for Olavsfest – falt brikkene plass, forteller han.

Årets festivaldesign gir inntrykk av å være ekte billedtepper, skapt av den berømte veversken Hannah Ryggen.

Vision care, Flash photography, Forehead, Glasses, Hair, Smile, Chin, Eye, Beard, Eyewear

En hyllest

Hannah Ryggen var en uvanlig kunstner. Mye av særpreget lå i hvordan hun uttrykte seg med veven når hun ble opprørt, provosert og engasjert. Hennes tolkninger og sterke meninger om store nasjonale og internasjonale hendelser, resulterte i billedtepper som utmerket seg og fikk stor oppmerksomhet verden over.

Olavsfests arrangementssjef, Joakim Weibull, fikk idéen om å lage festivaldesign med utgangspunkt i hennes billedtepper, etter å ha fordypet seg i kunstnerskapet hennes. Han syntes at Hannah Ryggen, som drev sitt virke fra Ørlandet mesteparten av sitt voksne liv, fortjente å bli løftet frem lokalt og for Olavsfests publikum.   

Joakim Weibull er en stor beundrer av Hannah Ryggen.

– Vi bestemte oss for at hun skulle være festivalkunstner for Olavsfest 2022. Med stor respekt og inspirasjon, skulle vi lage nye motiver som så ut som hennes vevkunst. Årets festivaldesign er en hyllest til henne, sier Weibull.

Olavsfest 2022: HÅP
28. juli - 3. august
Det finnes falske håp, det finnes urettferdige håp og det finnes urealistiske håp, men det finnes også genuine håp som kan bære oss gjennom de vanskeligste av tider.
Tema: håp
Håp. En kirketårnskonsert.
28. juli
På Olavsfests åpningsdag skal seks av byens fremste musikere framføre nyskrevet musikk av Kristoffer Lo fra seks av byens kirketårn – samtidig!
Kjøp billetter
THE STRANGER
28. juli
Åpningskonserten for Olavsfest 2022 blir en uframføring av Kim André Arnesens «The Stranger», med Together in Hope Choir (US) og Trondheimsolistene.
Kjøp billetter
KALVSKINNSANGEN
29. juli
Den samiske artisten og komponisten Georg Buljo har laget bestillingsverket «Kalvskinnsangen» – en meditativ musikalsk kjærlighetshistorie fra Tukthuset i Nidaros.
Kjøp billetter
Ane Brun
31. juli
En av landets beste liveartister vil gi oss en nær og personlig kveld i Borggården.
Kjøp billetter
Vestfrontmøtet
28.juli - 3. august
For første gang siden 2019 er Vestfrontmøtet tilbake der det hører hjemme, på den vakre Vestfrontplassen ved Nidarosdomen.
Se tema
Olavsfest 2022: HÅP
28. juli - 3. august
Det finnes falske håp, det finnes urettferdige håp og det finnes urealistiske håp, men det finnes også genuine håp som kan bære oss gjennom de vanskeligste av tider.
Tema: håp
Håp. En kirketårnskonsert.
28. juli
På Olavsfests åpningsdag skal seks av byens fremste musikere framføre nyskrevet musikk av Kristoffer Lo fra seks av byens kirketårn – samtidig!
Kjøp billetter
THE STRANGER
28. juli
Åpningskonserten for Olavsfest 2022 blir en uframføring av Kim André Arnesens «The Stranger», med Together in Hope Choir (US) og Trondheimsolistene.
Kjøp billetter
KALVSKINNSANGEN
29. juli
Den samiske artisten og komponisten Georg Buljo har laget bestillingsverket «Kalvskinnsangen» – en meditativ musikalsk kjærlighetshistorie fra Tukthuset i Nidaros.
Kjøp billetter
Ane Brun
31. juli
En av landets beste liveartister vil gi oss en nær og personlig kveld i Borggården.
Kjøp billetter
Vestfrontmøtet
28.juli - 3. august
For første gang siden 2019 er Vestfrontmøtet tilbake der det hører hjemme, på den vakre Vestfrontplassen ved Nidarosdomen.
Se tema
Vision care, Flash photography, Glasses, Chin, Hairstyle, Eyewear, Beard, Human, Jaw, Neck

– Gjenskapt hennes uttrykk i nye motiver

Med utgangspunkt i fotografier av artistene som skal gjeste Olavsfest, har Gjelseth og resten av teamet – med stort fokus på detaljer og symbolikk, laget festivalplakater som ser ut som vevde billedtepper.

– Det er rimelig "over the top" greier, smiler Gjelseth.

Med på laget har han hatt med seg illustratørene Oda Sofie Granholt og Natasha Lid Bjørdalsbakke fra designbyrået Vild, som illustrerte motivene i Hannah Ryggens stil – og sist, men ikke minst, 3D-kunster Martin Brinks.

Han har i samarbeid med veverske Dorthe Rejkjær, analysert Ryggens verker for å kunne skape realistiske vevninger i 3D.

Håvard Gjelseth har stått bak Olavsfests plakatserier i flere år.

– Det er en helt ny måte å lage festivalplakater på. Vi har tatt en tradisjonell kunstform og teknikk av en kunstner som har vært død siden 1970, og gjenskapt hennes uttrykk i nye motiver – med topp moderne teknologi, forklarer Weilbull.

– Det mest spesielle med hele prosessen har vært å tolke hvordan plakatene ville sett ut hvis hun selv hadde tatt oppdraget, legger han til.

One-piece garment, Human body, Organ, Textile, Sleeve, Temple, Smile

– Hun var en internasjonal stjerne

På det området har kurator Solveig Lønmo fra Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum bidratt med sin ekspertise. Hun ble tidlig i plakatprosessen engasjert som kunsthistorisk konsulent.  Museet har verdens største samling av Ryggens billedtepper, og har siden mars vist frem kunsten hennes i utstillingen Hannah Ryggen Triennale: Anti-monument, som også blir en del av Olavsfests kunstvandringer og program i år. Den største triennaleutstillingen vises i Gråmølna på Solsiden.

– Det Ryggen gjorde med billedvev, var det ingen som hadde gjort før. Hun vakte oppsikt i kunstverdenen og var en internasjonal stjerne, sier Lønmo.

Da hun fikk henvendelsen fra Olavsfest, tenkte hun at det var en veldig spennende idé å bruke Hannah Ryggen som festivalkunstner, men også at det var viktig å trå varsomt. Arven etter Ryggen handler ikke om stil og overflate, men om tekstilkunst med et dypt engasjert innhold der, også elementer som ser rent dekorative ut kan ha politisk betydning, ifølge kunsthistorikeren.

Solveig Lønmo er leder for formidling og utstilling ved Nordenfjeldske Kunsindustrimuseum.

Foto: Nicola Brandt

Carola: «Maria Magdalena»
1. august
Olavsfest presenterer urpremiere på syngespillet «Maria Magdalena».
Kjøp billetter
Odd Nordstoga
1. august
Under Olavsfest får du oppleve Odd Nordstoga – helt alene – i Vår Frue kirke.
Kjøp billetter
Kae Tempest
1. august
Olavsfest får besøk av en av verdens mest spennende unge stemmer når Kae Tempest kommer til Nidarosdomen.
Kjøp billetter
Future Utopia
2. august
Bli med stjerneprodusent Fraser T. Smith, som har jobbet med Adele og Stormzy, inn i Vår Frue kirke på leting etter svar på 12 grunnleggende spørsmål.
Kjøp billetter
Åge og Sambandet
3. august
Åge og Sambandet holder sin tradisjonsrike Trondheimsnatt-konsert på Festningen som avslutning på Olavsfest 2022.
Kjøp billetter
«Jordens sang» av Rolf Gupta
3. august
Trondheim Symfoniorkester & Opera er blant bidragsyterne når verket for første gang oppføres i en katedral under Olavsfest 2022.
Kjøp billetter

Hun har hele veien bistått Olavsfest med sin kompetanse om Hannah Ryggens motivvalg, fargesymbolikk og det vevtekniske.

– Jeg har hjulpet dem med å velge hvilke formelementer som egner seg til det de vil fortelle, og veiledet i arbeidet med å få komposisjonene til å ligne på Ryggens egne billedtepper, forklarer Lønmo, før hun legger til:

– Det er viktige verk hun har etterlatt seg, så det har føltes ansvarsfullt å prøve å forvalte arven i en slik prosess. Vi kan ikke vite om hun hadde likt å være inspirasjon for plakatserien, men vi har virkelig prøvd å gjøre henne litt stolt, smiler hun.

Vil alltid være relevant

Den samme respekten har også Weibull og Gjelseth hatt under arbeidet med å gjenskape hennes kunstneriske uttrykk.

– Jeg har så mye ærefrykt for Hannah Ryggen. For meg er hun en av de største kunstnerne vi har. Jeg er født og oppvokst på Fosen og har et nært forhold til Hannah Ryggens kunstnerskap. Hun er kompromissløs i sin kunst; hun har utrolig sterke politiske kommentarer – men også et stort kjærlighetsbudskap. Det gjør at hun alltid vil være relevant, forteller Gjelseth.

Festivalplakatene skal etter hvert få sin egen utstilling. Der vil publikum få mulighet til å studere de nye kunstverkene i fullformat og perfekt oppløsning. Detaljrikdommen – til og med tekstilfibrene – vil tre tydelig frem.   

– Hele prosjektet har vært et eventyr. Når man har sett utviklingen fra en blyantskisse, til en illustrasjon og til slutt har en 3D-plakat av et realistisk billedteppe foran seg, blir det utrolig mange artige øyeblikk underveis. Vi håper at publikum vil finne glede i årets festivaldesign og vår hyllest av Hanna Ryggen, sier Weibull med et smil.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Product, Mammal, Font