Employer branding og historiefortelling

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Polaris Media Midt-Norge

Font

Alle bedrifter har en historie å fortelle. Vi kan hjelpe deg med å finne de gode fortellingene, og skape innhold som skaper stolthet og gjør arbeidsplassen din mer attraktiv i jobbmarkedet.

Når vi snakker om employer branding, snakker vi om alle aktiviteter du gjennomfører for å fremme din bedrift som attraktiv arbeidsplass.

Ifølge instituttet bak Great Place To Work har gode arbeidsplasser hovedsakelig tre fellestrekk;

  • Ansatte stoler på arbeidsgiveren sin.
  • Ansatte er stolte av arbeidsplassen sin og det de selv bidrar med.
  • Ansatte trives med kollegene sine.

Kan du krysse av disse punktene på check-listen for din arbeidsplass? Da er det tid for historiefortelling!

På alle arbeidsplasser sitter det gode historier i veggene. Det kan være historier om enkeltmenneskers karrierereiser internt i virksomheten. Det kan handle om gründerens reise fra idé til suksess.

Det kan også være historiene om hvordan teamet sammen dro i havn den viktige avtalen som bidro til vekst, eller om et genuint engasjement blant de ansatte som er med på å forankre virksomhetens verdier.

Felles for disse historiene er at de handler om menneskene, på alle nivåer i virksomheten. Samme hvilket marked dere opererer i og samme hva dere selger, så handler dette om det viktigste du har; dine ansatte.

De må få snakke om det som engasjerer dem mest, med sine stemmer og med egne ord.

Hver for seg kan disse historiene gi en god markedsføringseffekt publisert i riktige kanaler. Satt i system over tid vet vi at de til sammen vil kunne etterlate et enormt inntrykk hos potensielle kunder og kandidater.

Det er summen av disse historiene som gjør din bedrift som arbeidsplass så unik, og det er viktig at både dine egne ansatte og øvrige talenter kjenner til dem alle sammen.

Vi i Polaris Media Midt-Norge kan hjelpe deg i prosessen mot å lykkes med akkurat dette. Vi vet at strategisk arbeid med historiefortelling kan være med på å vekke organisasjonens visjon, mål og strategi til liv ved å omforme dem til muntlige fortellinger.

Denne gjengen i Adresseavisen Brand Studio kan produsere alt du trenger av tekster, bilder og videoer for å fortelle verden om din bedrift.

I Polaris Media Midt-Norge har vi lange tradisjoner for annonsering og strategisk rådgivning for å bistå våre bedriftskunder med omdømmebygging.

Sammen med alle våre mediehus i Midt-Norge, utgjør vi et solid team bestående av mange dyktige markedsrådgivere, og gjennom våre kanaler når vi ni av ti trøndere.

I ryggen har vi vårt fullskala reklamebyrå, A Studio. Her sørger dedikerte prosjektledere, utviklere, grafikere, tekstforfattere, fotografer og videoprodusenter for gode prosesser og synlighet for våre kunder.

De siste årene har merkevarebygging av arbeidsplasser vært i frammarsj som følge av at pendelen på arbeidsmarkedet har svingt i kandidatenes favør.

Det er søkers marked og det holder ikke lenger med gode stillingsannonser for å vekke talentenes oppmerksomhet. Det er med glede vi ser at store og små bedrifter etterspør vår hjelp til å fortelle deres historie.

Les også: Rekruttering bør prioriteres når virksomheten ikke har et konkret behov

Prosessen mot å komme i gang med historiefortelling som virkemiddel innen employer branding er utrolig spennende.

Når det skal satses på employer branding, er det mange bedriftsledere som i utgangspunktet kun har ett mål for øye; å tiltrekke seg de beste kandidatene.

Som regel ender de likevel opp med å oppleve at de positive bieffektene gjerne veier enda tyngre; nemlig økt samhold, bedre internkommunikasjon, økt effektivitet og mindre av den akk så kostbare turn-overen.

Kenneth Aalbu, bransjeansvarlig for stilling ledig i Adresseavisen, har mange års erfaring med employer branding.

Det er nemlig vanskelig å være kjempegod på employer branding uten å invitere til dialog og involvere dine ansatte. De ansatte er dine viktigste ambassadører og det er nettopp deres engasjement og deres seire du ønsker å både formidle og hylle.

Våre rådgivere inviterer gjerne til workshops der vi sammen med dere samler gode historier og arbeider fram innholdsstrategi for employer branding. Her er det god takhøyde - ingen historie er for liten eller for stor til å fortelles.

Vi anbefaler at deltakerne i en workshop representerer de fleste nivåer og/eller fagområder i virksomheten. Representasjon er viktig for at prosessen skal kunne være med på å fremme stolthet blant de ulike yrkesgruppene og tillit mellom de ulike nivåene i virksomheten.

Ingvild Reinskou, employer branding-rådgiver i Adresseavisen, forteller at alle bedrifter har en historie som er verdt å dele.

Når vi bistår kunder med strategisk historiefortelling som virkemiddel innen employer branding, ser vi gjerne at historiene til sammen skal kunne gi publikum og potensielle medarbeidere svar på følgende:

  • Hvor kommer vi fra? (Gründerhistorien, reisen hittil)
  • Hvem er vi? (Gjengen, måloppnåelsene, engasjementet, karrierehistorier)
  • Hvorfor er vi her? (Visjon, forretningsidé, samfunnsoppdrag…)
  • Hvor skal vi? (Framtidsplaner, ambisjoner, utviklingsmuligheter)
Smile, Dress, Microphone

En god employer branding-strategi handler om å bygge tillit og relasjoner ut mot publikum over tid. Det handler om å åpne dørene, invitere publikum inn og våge å være transparent.

Vi mennesker tiltrekkes av ekte historier om ekte mennesker. Derfor er det alltid best å slippe til ansatte med sine historier og sitt engasjement. Polaris Media Midt-Norge har rådgivere i hele Trøndelag og i Brønnøysund som kan guide deg og din virksomhet gjennom prosessen mot et konkurransedyktig varemerke og et styrket arbeidsmiljø.

Ta kontakt med din lokale rådgiver for et inspirerende møte i dag.

Vi garanterer at du vil sitte igjen med økt innsikt og verktøy til å komme i gang!

Vil du se noe av innholdet vi har produsert i det siste? Trykk her!

Vil du vite mer om employer branding? Vi har mange dyktige rådgivere, som kan hjelpe deg!

+47 476 76 418

Sverre Øie Moe

+47 951 68 681

Kenneth Aalbu

+47 906 70 749

Ingvild Reinskou

Adresseavisen

+47 900 31 798

Hilde Rislien

OPP

+47 400 47720

Ingrid Evjen

Avisa Sør-Trøndelag

+47 951 68681

May Britt Reitbakken

Trønderbladet

Bladet

+47 934 15 457

Hanne Meldal

+47 481 40 744

Lene Garten

Fosna-Folket

+47 934 78 305

Hasse Losius

Hitra-Frøya

+47 916 28233

Taiwo Karlsen

Brønnøysunds Avis

+47 413 11 131

Magne Norum

Innherred

+47 977 20 114

Torill Sagmo

Steinkjer24

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Font