Trondheims nye kunstmuseum søker tre nøkkelpersoner:

– Sammen skal vi skape begeistring!

Posten Moderne leter nå etter dyktige folk som skal fylle museet med samtidskunst og uforglemmelige opplevelser i lang tid fremover.

De neste årene skal en helt ny kunstdestinasjon vokse frem i hjertet av Trondheim.

– Vi har allerede fått et kunstverk på taket, og det er full aktivitet på byggeplass – så nå gjenstår det å finne de riktige menneskene som kan bli med oss videre, sier Marit Album Kvernmo.

Hun er direktør for Posten Moderne, kunstmuseet som i disse dager bygges i den ærverdige Postgården i Trondheim sentrum. Med Britannia Hotel rett over gaten og Nye Hjorten Teater som kommer vegg i vegg med museet, ligger alt til rette for et yrende fagmiljø og et spennende eventyr for teamet som nå skal ansettes.

Posten Moderne er på utkikk etter en markeds- og kommunikasjonsansvarlig, en publikumsansvarlig og en kurator og utstillingsprodusent.

– Vi trenger folk som er gode på historiefortelling, som har en toleranse og aksept for ulikhet og mangfold. Hvis du skal jobbe her hjelper det ikke at du elsker kunst, hvis du ikke er glad i folk, smiler direktøren.

Et drømmeprosjekt realiseres

Posten Moderne er en drøm som går i oppfyllelse for Ole Robert Reitan.

At hans egen lidenskap for kunst har vært en sterk pådriver for prosjektet, er det ingen tvil om.

– Kunst kan ofte være litt ekskluderende og elitistisk, og de grensene må vi oppheve. Hos Posten Moderne skal døren lages vid og porten høy, sier Reitan entusiastisk.  

– Her skal alle få oppleve kunsten med verdigheten i behold, uten å føle seg fremmedgjort, skyter Kvernmo inn.

Husk lyd!

Reitan: – Trondheim skal jo være en by i verdensklasse

Begge har skyhøye ambisjoner for det kommende kunstmuseet.

– Vi ønsker å videreutvikle byen, og bidra til at vi blir kjent internasjonalt. Hvis vi klarer å være grunnen til at folk kommer til Trondheim fra Tokyo og London, og samtidig gir trøndere en ny mulighet til å bli glad i kunst, har vi lyktes, sier Reitan.  

Styreleder Tone Hansen deler disse ambisjonene.

Den kommende direktøren for Munchmuseet har vært med på å bygge fundamentet og visjonen til det som skal bli Posten Moderne.

– Kunstverket på taket sier mye om hvor Posten Moderne skal. Det skal være samtidskunst, med innslag av modernisme. Postgården blir et fantastisk slott, fylt med kunst som utfordrer og gjør bygget enda mer attraktivt, forteller Hansen.

– Det teamet vi nå setter sammen, blir et verktøy for å oppnå det vi ønsker. Det er nybrottsarbeid som gjøres her, og teamet til Marit skal skape nysgjerrighet og interesse.

Tre spennende nøkkelroller

Direktør Kvernmo har selvfølgelig noen tanker om hvilke søkere hun ønsker seg.

Ambisjonene om å gjøre museet internasjonalt kjent, betyr at den markeds- og kommunikasjonsansvarlige får en viktig seniorstilling. Vedkommende må forstå seg på å bygge merkevare, identitet og destinasjon, i tillegg til å ha innsikt i hvilke kanaler og arenaer det er viktig å være synlige på.

– Vår nærmeste nabo og sparringspartner, Britannia Hotel, har lyktes utrolig godt med dette. Den som får denne stillingen vil derfor ha tilgang til et kompetent nettverk å lære av – og lære bort til, utdyper Kvernmo.

I sin nye publikumsansvarlige ser Posten Moderne etter en presis konseptbygger som har følere ute i verden. Denne personen må evne å tenke på hva som treffer publikum og tilpasse seg alle målgrupper i det som skal bli et mangfoldig publikum.

Stillingen som kurator og utstillingsprodusent, er perfekt for kuratorspirer som har ambisjoner om å bevege seg ut i verden på sikt. Museet kommer til å leie inn eksterne kuratorer som prosjektledere for de skiftende utstillingene, så i denne stillingen får du muligheten til å lage utstillinger med de aller beste.

– Dette skal være Norges mest attraktive springbrettstilling, sier Kvernmo.

Husk lyd!

Kvernmo: – Her får du være med på å skape noe

Hun forteller at det ikke er et tilfeldig grep at de lyser ut akkurat disse tre stillingene samtidig.

– De som ansettes nå blir nøkkelressurser, og navet i det som etter hvert blir et større team. Ikke bare vil vi kunne se kandidatenes komplementære styrker i rekrutteringsprosessen, men etter ansettelse starter de arbeidet i fellesskap, sier Kvernmo, og legger til:

– Fremover skal vi etablere grafisk profil, kunstnerisk program, aktiviteter frem mot åpning, bli kjent med publikum og samarbeidspartnere, og vise frem stemmen, meningene og holdningene våre.

En helt unik mulighet

Styreleder Hansen, som selv har mange års erfaring i museum- og kunstverdenen, forteller at dette er et utrolig spennende prosjekt å være en del av.

– Det morsomste for meg har ikke bare vært holdningene og verdisystemet i eierselskapet, men også det at huset som tidligere var et offentlig bygg, nå åpnes igjen etter å ha vært stengt noen år. Posten Moderne er en gave tilbake til byen, sier hun.

Husk lyd!

Hansen: – Et operativt team som skal engasjere mange

Reitan nikker.

– Private kunstinstitusjoner har noe med seg fordi det er ren lidenskap, det går ikke an å se for seg at det skal betale seg, så det må komme fra hjertet. For meg handler det om å dele drømmen med andre, og gjøre den til deres drøm også, sier han og tilføyer;

–Sammen skal vi skape begeistring!

Både Reitan, Hansen og Kvernmo ser frem til å finne tre dyktige folk som deler den samme drømmen, og som ønsker å ta del i den spennende reisen de neste årene.

– Det blir en utfordrende og krevende arbeidsplass, av alle de rette grunnene. Det å få strekke mennesker, og se at de som jobber her våger å strekke seg – selv om det er litt vondt, skal gi oss alle den beruselsen av å vokse med oppgavene, sier Kvernmo, og legger raskt til;

– For hvor ofte bygges et nytt museum? Dette er en «once in a lifetime»-mulighet for de som vil lære mye og jobbe med et team som bygger noe fantastisk helt fra bunnen av!

ANNONSØRINNHOLD

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Material property, Font
Azure, Font

ANNONSØRINNHOLD