- RBK-nettverket er en god investering for bedriften og næringslivet

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for Rosenborg Ballklub


Om lag hundre bedrifter i Trøndelag har inngått partnerskap med RBK. Nettverket har blitt en viktig møteplass for merkevarebygging, sosiale sammenkomster og gode samarbeid.

For at en bedrift skal lykkes er det viktig å synliggjøre seg på markedet. For tre år siden var Kathrine Sørensen med på å åpne Senab Eikeland i Trondheim. Og noe av det første de tenkte på var at bedriften måtte komme seg inn i et nettverk.

 – Som nyetablert bedrift i byen var det viktig for oss å bygge kjennskapen om hvem vi er, hva vi står for, og bli kjent med folk i markedet. Vi så en gyllen mulighet ved å bli partner i RBK-nettverket, sier Sørensen, som er daglig leder for Senab Eikeland Midt-Norge.

Kathrine Sørensen (bakerst til venstre) ser på det som en god investering for bedriften å bli partner i RBK. Her sammen med resten av gjengen i Senab Eikeland Midt-Norge.

Camilla Herstad er salgs- og partneransvarlig i RBK, og hun er stolt over å se hvilken nytteverdi nettverket skaper.

Mange bedrifter har inngått et samarbeid med RBK og siden slutten av 90-tallet har nettverket blitt en arena der trønderske bedrifter kan være med å støtte RBK, samtidig som de får muligheten til å styrke bedriften.

Salg- og partneransvarlig i RBK, Camilla Herstad, fremhever verdien nettverket har for bedriftene.

– Gjennom et samarbeid med klubben dannes det ofte naturlige, og sterke relasjoner mellom partnerne og RBK. Dette er viktig verdiskaping for oss alle, sier Herstad.

Kathrine Sørensen, daglig leder i Senab Eikeland Midt-Norge.

God investering for bedriften

For Senab Eikeland Midt-Norge har det vært alfa omega å bli en del av RBK-nettverket. Senab Eikeland er Norges største aktør innen møbel- og interiørløsninger til kontor og offentlige miljøer. Bedriften har fått store kunder de siste årene, der de blant annet har stått for innredningen til TrønderEnergi og Atea sine kontorer i Trondheim.

– Vi har vært RBK-partner i tre år nå, og i løpet av årene har vi blir kjent med mange bedrifter, og flere av dem har vi fått som kunder. Vi kunne ikke vært foruten bekjentskapene i dette nettverket. Det er rett og slett en veldig god investering for bedriften, sier Sørensen.  

I løpet av året arrangerer RBK faste treff der bedriftene møtes for å mingle, utveksle faglig kompetanse og drive business to business. Et fast arrangement er frokostmøte siste onsdagen i måneden.

– På frokostmøtene nyter vi god mat og drikke, og hver gang får tre bedrifter muligheten til å presentere seg fra scenen. På den måten får vi god kjennskap til bedriftene i nettverket, og vi får oversikt over hvilke bedrifter som kan være interessante for oss å inngå et samarbeid med.

Bygger relasjoner og vennskap

Men Sørensen poengterer at gode samarbeid og valuta for pengene kommer ikke av seg selv. Man bør ha en strategisk og langsiktig plan på hva man ønsker å få ut av partnerskapet med RBK.

– Du bør være glad i å bli kjent med nye mennesker, være aktiv og tørre å by på deg selv. Nettverksbygging som dette er en unik måte å utveksle faglig kompetanse og skape et godt rykte for bedriften. Vi gjør mye gøy sammen av aktiviteter også, så man får muligheten til å bygge relasjoner både for bedriften og privat, forteller Sørensen - og legger til at Senab Eikeland har signert to år til som partnere i nettverket.

I løpet av årene har nettverket fått mange kvinnelige medlemmer, og det har fått Senab Eikeland til å invitere damene i nettverket til en samling i forbindelse med Bryggerifestivalen i Trondheim. Gjennom dette har bedriften aktivisert sitt partnerskap, og selv gjort dette til en tradisjon.

– Vi er en fin gjeng som møtes hvert år, og jeg har fått flere gode vennskap gjennom dette tiltaket, forteller Sørensen.

Mer «business to business»

RBK-nettverket har vært en portåpner og en sentral aktør i det trønderske næringslivet siden slutten av 90-tallet. Gjennom mange års erfaring har de sett hvordan partnernettverket bidrar til økte verdier i næringsregion.

Renholdsbedriften NRS er en av samarbeidspartnerne som har vært med siden 2000, og har dermed fulgt utviklingen til RBK i 20 år.

– Vi i NRS er jo veldig fotballinteressert, og i starten var vi med i nettverket for å bli en del av et fellesskap som ønsket å støtte Rosenborg. Nå handler det like mye som business og nettverksbygging, sier Dag Rasmussen som er daglig leder for NRS.

NRS utfører alle typer renhold for offentlige bygg, og har faste avtaler med både kantiner, skoler og brakkerigg for entreprenører. Bedriften har en 24 år lang fartstid i bransjen, og de har bemerket seg som partner i RBK- nettverket.

– Humor og trivsel er en viktig del av vår arbeidskultur, og vi er opptatt av at våre ansatte presterer fordi de har lyst, ikke fordi de må. Vi er en utadvendt gjeng som liker å by på oss selv, og vi er veldig aktive i nettverket, sier Geir Rune Trøan.

Han var pådriveren til at bedriften skulle bli en del av RBK-nettverket da han var daglig leder på 2000-tallet

Bidrar til et bedre næringsliv

Nettverket arrangerer blant annet Partnercup hvert år, der alle bedriftene stiller med hver sine herre- og damelag. Her har NRS vunnet flere år på rad, og de har ikke vært beskjeden når nettverket har arrangert temakvelder.

– Vi har fått mange gode relasjoner gjennom RBK. Ikke bare får vi vist oss frem - vi får ta del i det vi mener er Midt-Norges beste nettverk. Bedriften har inngått gode samarbeid sammen med andre bedrifter, forteller Rasmussen, og legger til at NRS også har fått tildelt prisen som «Årets partner» av nettverkets jury.  

Gjennom året arrangerer RBK både inn- og utenlandsturer når Rosenborg skal ha bortekamper. Da får samarbeidspartnerne være med å se kamp, og de får bli med på et faglig opplegg i sosialt lag.


Bedriftene får tilgang til VIP-inngang på Rosenborgs hjemmekamper på Lerkendal, der de også får invitere med seg sine kunder.

– RBK er et proft nettverk og vi har alltid følt oss godt ivaretatt. Vi anbefaler alle bedrifter om å bli en del av RBK-nettverket. Du støtter ikke bare Rosenborg, du bidrar også til utvikling og et bærekraftig samarbeid i trøndersk næringsliv, mener Trøan.

Mulighetenes arena

– Mange bedrifter blir positivt overrasket over spekteret av samarbeidsmuligheter som finnes, og hvordan vi jobber strategisk i nettverket og som klubb, forteller salg- og partneransvarlig Herstad.

Hun mener at det er viktig for bedriftene å ha langsiktige mål og en overbyggende strategi for å få et godt utbytte av partnersamarbeidet.

– Det er flere ulike nivåer i vår partnerstruktur, slik at det er muligheter for alle bedrifter å kunne være partner med RBK.

Nettverket har store bedrifter som får markedsført seg med logo på våre arenaer og på draktene, og vi har mange bedrifter som inngår et samarbeid der de tar del i nettverket og får andre fordeler.

Dette er gjengen bak RBK-nettverket. Fra venstre: Hanne Solstad Ramstad, Camilla Herstad, Christine Nossum og Bjørn Skjæran

Bak fra venstre: Harald Lundemo, Nicolay Jacobs og Frode Søraas.


– For RBK er det viktig at partnerne opplever god dialog og oppfølging gjennom hele året. Det utvikles ofte sterke relasjoner mellom partnere og ansatte i RBK, og vi blir rett og slett glade i dem som er tett på oss. Alle involverte ønsker jo det beste, både for RBK og bedriften, sier Herstad og legger til:

– Vi i RBK ønsker å takke alle partnere i 2020 for samarbeidet. Vi ser opp og frem, og gleder oss til 2021. Vi har mye spennende å se frem til!


Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio