Disse suppene
har tatt helt av: 
- Folk blir overrasket over hvor kortreiste de er

PRODUSERT AV ADRESSEAVISEN BRAND STUDIO FOR Rema 1000

Kortreist mat er veldig i vinden om dagen. Det er nok ikke mange som tenker over at mange av de populære ferdigrettene du finner hos REMA 1000 er produsert i Trøndelag.

Har du spist en av de enkle og rimelige ferdig-suppene fra REMA 1000? Du er ikke alene. På kort tid har det vist seg å bli en middagsfavoritt blant mange nordmenn.

- Det er absolutt et populært produkt hos oss. Her i Melhus er det thaisuppe og fiskesuppe-varianten som skiller seg mest ut. Til sammen selger vi rundt 3000 poser av dem i året, og de står for 150 000 kroner av omsetningen her, sier Kristian Lorvik, kjøpmann på REMA 1000 Melhus Torg.

Men det er ikke bare trønderne som har fått smaken på disse produktene. På landsbasis solgte REMA 1000 rundt 750 000 av disse kjappe middagene. Regner vi det om til porsjoner blir det hele 2,2 millioner!



"

- Folk blir overrasket over hvor kortreiste disse suppene er.

Kristian Lorvik

- Folk blir overrasket

Det mange kanskje ikke er klar over er at middagsfavorittene, som du finner i REMA 1000-butikker over hele landet, er produsert i Trøndelag.

- Jeg tror en lav andel av kundene våre er klar over det. Vi har gjort noen stunts her på butikken for å få folk oppmerksom på hvor de produseres, og da blir de overrasket over hvor kortreiste de er, sier Lorvik.

Og når Lorvik sier at de er kortreist, så er ikke det en overdrivelse.

Kun fire kilometer unna, på Hofstad i Melhus, finner du Matpartner AS. Her jobber 70 ansatte med å produsere tonnevis med mat til det norske folk.

- Det er vanskelig å regne på hvor mange middager vi lager til folk, men det blir en del tonnasjer. Vi produserer rundt 7000 tonn med mat, sier John Forseth, daglig leder ved Matpartner.

10.000 kvadratmeter

Matpartner ble opprettet i 1997 av Forseth og Manfred Kurtseifer. I starten rettet de seg inn mot hotell- og restaurantbransjen. De jobber fortsatt mot det markedet, men i de siste årene har etterspørselen for enkle og smaksrike ferdigmiddager eksplodert.

Derfor flyttet de fra Klæbu til Melhus i 2016.

- Det begynte å ta helt av på dagligvaresegmentet. Spesielt da vi begynte å samarbeide tett med REMA 1000, som nå er vår største kunde innfor det segmentet. Vi måtte rett og slett få oss nye lokaler og så på flere tomter. Det passet perfekt å flytte hit. Spesielt med tanke på logistikken. E6 er jo rett rundt hjørnet, forklarer Forseth.

På Melhus har de 10.000 kvadratmeter å boltre seg på. Inne i det store lokalet produseres det blant annet supper, pastaretter, fiskegrateng, stroganoff og chop suey på løpende bånd. Bokstavelig talt.

Kjøpmann Lorvik forteller at thaisuppen og fiskesuppen er favoritten i Melhus. Forseth sier at de ikke skiller seg så mye ut på landsbasis.

- Thaisuppa er mest populær. Den produserer vi 18 tonn av i uka. Pølselapskaus kommer på en sterk andreplass. Den går det mellom 17 og 18 tonn av. Fiskesuppa tar den siste pallplassen med sine 16 tonn, forteller Forseth.

Selv om det er enorme mengder, så er produktene nøye gjennomarbeidet før de havner i butikkene.

- Det har skjedd utrolig mye på ferdigmat-fronten de siste årene. Det er en helt annen fokus på smak og kvalitet, sier Forseth.

Han tar oss med på kjøkkenet i produksjonslokalet. Her er Ole M. Hansen i full sving. Han er kokk og jobber med utvikling av nye produkter. Denne dagen forbereder han seg til en workshop med REMA 1000. Da skal de sammen finne veien for nye, spennende produkter. Akkurat hva de jobber med nå er hemmelig, men prinsippene de jobber etter er ikke det.

- Kvalitet og smak står alltid i førersetet på det vi jobber med. Vi er også bevisste på å få maten så næringsrik som mulig. Vi bruker veldig mye grønnsaker og prøver å holde oss unna konservering, sier Hansen.

Laget med hjertet


Og grønnsakene du finner i Matpartners produkter skal være norsk – helst lokal – så langt det lar seg gjøre.

- Det skal være enkelt for folk. Det som er fint med å jobbe tett med REMA 1000 er at de er en veldig god samarbeidspartner. De er ekspert på å konseptuere det vi holder på med. De legger til rette for at kundene enkelt kan finne og velge hva de vil legge til i matretten. Slik får man utrolig mye variasjon til middagene, sier Forseth.

Nøkkelen til suksess

Etter at Matpartner flyttet til Melhus i 2016 har de hatt en sterk vekst i omsetningen hvert år. Nå omsetter de for rundt 200 millioner kroner i året.

- I denne bransjen må du henge med på utviklingen for å være i front. Og det har vi tenkt å fortsette med. Du kommer til å finne mange nye og spennende retter fra oss i REMA 1000-butikker fremover, sier Forseth.

Kjøpmann Lorvik på REMA 1000 Melhus Torg tror det er en sammensatt grunn til at produktene fra Matpartner har blitt så populære.

"

- Jeg får en del kommentarer fra kunder at disse suppene er bedre enn de klarer å lage selv.

Kristian Lorvik

- Jeg tror kvaliteten er avgjørende. De er laget av skikkelige råvarer og det kjennes på den gode smaken. Jeg får en del kommentarer fra kunder at disse suppene er bedre enn de klarer å lage selv, sier Lorvik.

- I tillegg er det veldig enkelt å lage varierte retter av disse posene. Det er mye valgfrihet hvis du ønsker å legge til noe ekstra i for eksempel thaisuppa, legger Lorvik til.

Og hva skal kjøpmannen ha til middag denne dagen?

- Det blir thaisuppe med strimlet lårfilet av kylling. Det er enkelt og nydelig. Hele familien liker det, sier Lorvik avslutningsvis.

Slik gjør du

Trinn 1

Kutt lårfiletbitene i strimler.

Trinn 2

Stek kjøttet i litt olje i en gryte i 2 minutter på høy varme.

Trinn 3

Tilsett suppen, kok opp og la småkoke i 5 minutter.

Trinn 4

Server gjerne med nykvernet pepper og friske urter.

Tips

Tilsett chili og hvitløk om du ønsker en sterkere suppe

2 voksne

2 barn

2 voksne

1 pose Thaisuppe

1 pakke Kylling lårfillet

1 ss Olje

1 klype Nykvernet pepper

Dette trenger du:


Thaisuppe med kylling



En deilig og mettende thaisuppe som du lager på 1-2-3.


Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

ANNONSØRINNHOLD