Even fikk seg jobb i REMA 1000: - Han har tatt betydelige steg

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for REMA 1000

Rectangle, Triangle, Gesture, Font

På REMA 1000 Liljendal og REMA 1000 Vikhammer har de lenge hatt utbytte av mangfold på arbeidsplassen. Kjøpmennene er strålende fornøyde med denne berikelsen – både for butikkene og kundene.

I REMA 1000 er troen på enkeltmennesker en sentral del av kulturen.

REMA 1000 har franchise som driftsmodell. Kjøpmenn i hele landet driver sine egne butikker, med et konsept og en filosofi som er egnet for å gjøre arbeidsplassene til positive mestringsarenaer.

Kjøpmennene oppfordres til å ta inkludering og verdien av mangfold på alvor, ved å gi mennesker med ulike utfordringer en vei inn i arbeidslivet.

– Ettersom franchise er en driftform som gjør at kjøpmenn er til stede i butikkene og tett på sine ansatte, har de mulighet til å være gode rollemodeller og gi bekreftelse og råd til alle sine ansatte, forteller Vidar Andersen, regionsdirektør i REMA 1000 Midt-Norge.

– Vi ser at hvis vi gir folk tillit, så tar de imot og gir utrolig mye tilbake, forteller kjøpmann på REMA 1000 Liljendal, Odd Christian Stellander.

Evens favorittplass i butikken er i kassa.

Sjef og bestekompis

– Det var veldig fint å starte her, og jeg traff bestekompisen min, Odd. Han er en veldig snill sjef, sier Even Solum Sønstebø om hvordan det var å bli REMA-ansatt på Liljendal for to år siden.

Det hele startet med Odd Christians ønske om å bidra til inkludering som arbeidsgiver.

Han tok kontakt med NAV for å spørre om de hadde noen kandidater som trengte tilrettelegging på arbeidsplassen. Noen dager senere kom det en telefon fra moren til Even.

Deretter begynte de i det små med noen timers arbeid hver dag, og nå er Even på jobb fra mandag til fredag hver uke. Han syns det artigste er å prise ned varer og sitte i kassa, men han rydder og vasker også i kurver, panter flasker og presser papp.

Husk lyd!

Evens REMA-reise og arbeidshverdag:

Odd Christian nikker og sier at han tror Even kan navnet på nesten alle fastkundene deres, og at han er en sjarmør i kassen.

– Jeg elsker å prise ned varer med halvpris-lapper. Kundene blir veldig glade i meg da, og jeg er veldig glad i folk, smiler Even.

– Jeg blir kjent med mange fordi det er artig for meg. Sånn er det bare. Jeg snakker med dem i kassa og spør hva de gjør for tida, og om noe er artig og sånt, forklarer Even og titter bort på sjefen sin.

– En dag var det en dame som sa til meg hun ble litt fornærmet da du ikke flørtet med henne i kassen, siden du var så hyggelig med hun som stod foran henne i køen, sier Odd Christian med glimt i øyet.

– Veldig morsomt, Odd. Jeg vet ingenting om det og jeg vet ingenting om flørting, svarer Even med et lite smil og et oppgitt sukk.

Odd Christian ler og er ikke tvil om hva som er den største fordelen med å ha Even i butikken på Liljendal.

– Det beste med å ha Even ansatt her er humøret han har med seg – personen Even egentlig. Også gjør han en bra arbeidsinnsats, selvfølgelig. Det er god nytte i han, skryter kjøpmannen.

Utviklingsmuligheter for alle

Odd Christian sier at det ikke er noe i veien for arbeidsgivere å ta inn noen som har Downs syndrom eller utfordringer av ulikt slag. De fleste er i stand til å tilrettelegge litt, mener han.

– Her får Even møte folk og utvikle seg. Han var en veldig stille gutt da han kom, og de stegene han har tatt de siste årene er betydelige. Han har blitt satt i en posisjon hvor han må lære mye nytt, og det har han håndtert veldig bra, forteller Liljendal-kjøpmannen.

Han tror også tilstedeværelsen til Even er verdifull for de som har lederansvar på ulike områder i butikken. De må lede konkret, også gjennom de vanskeligere dagene – og det er verdi å hente i den kunnskapen.

En annen kjøpmann som deler de samme erfaringene som Odd Christian, er Frode Haug.

Dronningen av Kasse 1

I kasse 1 på Rema 1000 Vikhammer står det nemlig en sprudlende dame med stålkontroll på både arbeidsoppgaver og kunder.

Slik ble det ikke helt av seg selv.

Mette Berg har jobbet i butikken i ti år uten en eneste fraværsdag, og kjøpmann Frode forteller at hun har hatt en enorm progresjon i løpet av den tiden hun har vært der. Mette har gått fra å være ganske innesluttet, til å bli en omgjengelig kundefavoritt.

– Jeg liker meg veldig godt her og jeg liker å sitte i kassa. Der kan jeg være hyggelig og positiv mot alle kundene som er her, og hjelpe dem hvis de trenger hjelp, forteller Mette.

Hun har rett og slett blitt hele butikkens ansikt utad.

Husk lyd!

Mettes REMA-reise og arbeidshverdag:

– Jeg tror utviklingen skyldes at hun har fått ansvar. Etter 31 år i REMA kan jeg fremdeles ikke alle PLU-kodene selv, men for Mette tok det én dag å lære dem. Hun er som et leksikon, og jeg tror rosen fra oss og hennes egen mestringsfølelse underveis, har drevet henne dit hun er i dag, smiler Frode.

For han og kona hans Jannike – som også jobber i butikken, har Mette blitt som familie. Jannike fletter håret til Mette hver morgen før jobb og tar henne med kino og konserter etter arbeidstid.

Frode syns det har vært interessant og artig å se potensialet til Mette blomstre på den måten det har gjort her på Vikhammer.

De gav henne forskjellige oppgaver i starten, men oppdaget raskt at det var kundekontakten som betydde mest for henne.

– Kasse 1 er hennes område. Hvis noen på kveldsvakten roter til noe der mens hun ikke er på jobb, så får de beskjed, humrer Frode.

REMA 1000 er en plass for alle

Det er en sterk oppfordring fra REMA 1000 regionalt om at kjøpmenn skal gi alle en mulighet til å få arbeid i butikkene deres. For Frode og Odd Christian har det aldri vært noen tvil om at dette er veien å gå. De har gang på gang sett hvor mye det betyr for ansatte som Even og Mette å ha en plass å komme til.

– Nå har Mette en plass å komme til og hun har gode arbeidskollegaer. Det betyr mye for oss, det betyr mye for butikken og det betyr veldig mye for henne, sier Frode.

Odd Christian tenker det samme, og sier at inkludering og mangfold handler om å ta inn de som sliter i samfunnet på ulike måter og tilføyer;

– Det handler om å gi folk tillit, og se hvordan det skaper verdier i form av både utvikling av mennesker og bunnlinje.

Følg REMA 1000 Midt-Norge på FB og Instagram

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Rectangle, Triangle, Gesture, Font