– Vi bor midt i matfatet!

Størst på frukt og grønt:

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for REMA 1000

Rectangle, Triangle, Gesture, Font

 På REMA 1000 Moan i Levanger jobber de hardt for å tilby kundene sine det aller beste av frukt og grønt hver eneste dag. Slik lykkes de!

Øystein Morken forteller at 7 av 10 kunder velger butikk basert på inntrykket av frukt- og grøntavdelingen.

– Hvis det ikke var for innsatsen og engasjementet til Siv Karin i fruktavdelingen, ville ikke butikken vært så god som den er i dag, sier kjøpmann på REMA 1000 Moan i Levanger.

Øystein Morken har drevet butikken siden 2019, og i løpet av de få årene har de opplevd vekst på alle områder og ser at kundene stadig kjøper mer hos dem.

Han sier at mye av suksessen til en butikk ligger i nettopp frukt- og grøntavdelingen, og at den derfor har høy prioritet hos dem.

– Det er den viktigste delen av butikken, for den er det første kundene møter når de kommer inn.  Vi har hele tiden prioritert dedikerte folk og gode rutiner for å skape et best mulig førsteinntrykk. Dette er med på å bygge tillit mellom oss og kundene – og så langt har det gitt gode resultater, smiler Morken.

Husk lyd!

Derfor er frukt- og grøntavdelingen så viktig

Den viktigste avdelingen

En som kan ta mye av æren for den flotte avdelingen på REMA 1000 Moan, er frukt- og grøntansvarlig Siv Karin Ness. Også hun er svært opptatt av å vinne nettopp tillit hos kundene.

– Målet mitt er at kundene ikke skal snu og vende på produktene før de legger dem i handlekurven – de skal bare vite at det de kjøper her hos oss er av beste kvalitet. Jeg legger ikke ut noe som jeg ikke ville kjøpt selv, smiler hun.

For å oppnå dette, kreves det solid innsats fra både henne og kollegaene hennes. Det er mange ting å tenke på når man skal holde en avdeling full av ferskvarer, frisk og innbydende.

– Det starter med bestillingene jeg gjør, det er veldig viktig at vi verken får inn for lite eller for mye. Det er tross alt ikke butikken som skal bruke opp holdbarheten, forklarer hun.

– Deretter er rullering på varene viktig – jeg er veldig nøye på å plukke ut det som er dårlig, og vi må hele tiden passe på at varene er presentert på en fin måte, legger hun til.  

Husk lyd!

Stolt av jobben

Ansvarlig matproduksjon

Både Siv Karin og Øystein er bevisste på at kravene fra kundene har endret seg kraftig de siste årene.  

– Det har blitt mer krav til ansvar fra forbrukere nå, fordi de ser at verden er sårbar. Pris kommer alltid til å være viktig, men fokuset på kortreist mat, kvalitet og ansvarlig produksjon er blitt mye større, sier Øystein.

Mange er svært opptatt av hvilke miljøhensyn som blir tatt av REMA 1000. For frukt- og grøntavdelinger er det ofte snakk om produktenes emballasje og svinnet som resulterer i matavfall.

– Merking av produktene er også viktig, den unge forbrukeren krever dette, forklarer Siv Karin.

QR-koder på produktene gjør det lettere for deg å finne informasjon om varen du kjøper.

Et annet viktig tiltak i butikk er å måle svinnprosenten på frukt og grønt. Blir den for høy, vet frukt- og grøntansvarlig at det bestilles for mye varer. Det er for øvrig ikke noe problem på REMA 1000 Moan, forteller Siv Karin, som jobber kontinuerlig med svinn for å kaste minst mulig. Det som ikke kan selges, kvitter butikken seg med på en fornuftig måte:

– Vi la ut en post på Facebook og spurte om noen kunne tenkt seg gratis dyrefôr i form av matavfall – så nå kommer det en kar hit flere ganger i uken og henter fruktsvinnet vårt for å gi til grisene sine, sier Siv Karin med et smil.

Slik vet du at melonen er bra

Husk lyd!

Kvalitetstest på avocadoen

Husk lyd!

Sprø salat

Husk lyd!

Slik kan du oppbevare mango og plommer

Husk lyd!

Det lokale gullet

REMA 1000 mottar frukten og grønnsakene sine gjennom leverandøren BaRe, som er et datterselskap av Bama. Daglig leder for Frukt og grønt Trondheim, Cato Mosling Vonstad, tror mye av suksessen REMA 1000 opplever med sine frukt og grønnsaker, skyldes fokuset på kvalitet og ferskhet.

– Vi har en hyppig distribusjon, så for en lokal produsent trenger det ikke ta mer enn ett døgn fra grønnsaken høstes til den er i butikk. Den gode logistikken vår er jo grunnen til at vi kan ha de prisene vi har også, forklarer han og legger til;

– Det er et utrolig mangfold her i Trøndelag, vi bor midt i matfatet og har gode forutsetninger for kortreist mat. Vi har om lag 50 produsenter, så det er mye produksjon her!

– Vi jobber likevel hele tiden med å øke produksjonen her i Norge, der det er mulig. Det koster litt mer, men forbrukerne har betalingsvilje når det kommer til lokal og kortreist mat, forteller Cato.

På tross av dette, er det uunngåelig å klare seg uten import. Hele verden er en leverandør, og derfor er prinsippet om ansvar i verdikjeden veldig viktig for å sikre at varene er trygge, lages under gode arbeidsforhold hos produsentene og tar hensyn til miljøet, uansett hvor de kommer fra.

Hand, Outerwear, Sleeve, Food, Drink, Finger

Stadig utvikling

Som leverandør av frukt og grønt, er emballasje en viktig del av produktet som leveres. Det er en kontinuerlig prosess, og her kan REMA 1000 selv komme med innspill også.

Ett eksempel er urteplantene, som tidligere bare ble solgt i potte med jord.

– De hadde en stor svinnprosent i butikk, og mange som handlet dem hadde heller ikke bruk for hele planten. Derfor ble det utviklet en mindre pakke på Frosta som gir dobbelt så lang holdbarhet, forteller Cato.

Pakken består av resirkulerbar plastikk, selger veldig bra og sparer miljøet – både fordi pakkene er mindre og fordi jorden til plantene ikke lenger er en del av lasten.

Stolt av lokalproduksjonen:  Disse produktene av lokale produsenter presenteres på  Trøndersk Matfestival, hvor REITAN og REMA 1000 er hovedsponsorer.

Grønn stolthet

– Verdikjeden vår er veldig god, og derfor kan vi være stolte av våre frukt- og grøntavdelinger i REMA 1000, sier Øystein.

Det hjelper ikke at varene er fine når de ankommer butikken, for de skal tas vare på i fruktavdelingen også.

– Derfor er det så viktig å ha dedikerte medarbeidere, som Siv Karin i frukta. Det viktigste jeg gjør er å gi henne frihet, hun er kapteinen i den viktigste avdelingen vår. At det går så bra som det gjør hos oss, skal ikke jeg ta æren for, sier han og nikker mot Siv Karin.

– Nøkkelen for å lykkes er nok kjærlighet til jobben – og en kjøpmann som legger til rette for at jeg kan bruke den tiden det kreves for å gi kundene den aller beste handleopplevelsen, smiler hun tilbake.

Behold emballasjen på

Husk lyd!

Slik tar du vare på blomkål, nykål og kålrot

Husk lyd!

Her trives løken

Husk lyd!

10 tips - slik tar du vare på frukt og grønt hjemme

  • Meloner – bank på dem. Hvis du hører en hul lyd, skal melonen være av god kvalitet.  
  • Husk bytteretten – kjøper du noe som ikke er bra, kom tilbake med varen du ikke er fornøyd med.
  • Avocado – når du har kjøpt varen, kan du teste kvaliteten ved å fjerne stilken og se om det er grønt under den.
  • Avocado #2 – for å fremskynde modningsprosessen til avocadoer kan du legge dem sammen med tomater eller bananer, gjerne i en pose.
  • Behold emballasje - emballasjen grønnsakene kommer i, er utviklet for å bevare kvaliteten til varen - så behold den så lenge som mulig.
  • Kålrot - har et stor fordampningsoverflate, så den trives best i det fuktige kjøleskapet
  • Blomkål og nykål – trives også i kjøleskap, har naturlige beskyttelsesblader som du bør la være på så lenge som mulig.
  • Løk - trives best i romtemperatur på kjøkkenbenken.
  • Sprø salat - ta av bladene og dynk den/legg de i isvann for å gjøre bladene sprøere.
  • Frukt med stein (som mango og plommer) - dette er ferdigmodnet frukt som kan lagres kaldt i kjøleskapet for å stagnere modningsprosessen.

Følg REMA 1000 Midt-Norge på FB og Instagram

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text
Rectangle, Triangle, Gesture, Font