ANNONSØRINNHOLD

Azure, Font

– Vi skal være både klima- og kundevennlige

Det siste året har Retura TRV gjort flere grep for å redusere utslippene sine og bidra til et renere Trondheim. Nå fyller ikke sjåfør Thor Kenneth bilen med fossilt drivstoff lenger – men biodiesel.

Sjåfør Thor Kenneth Stuve frakter avfall hver dag. Som regel kjører han en liftbil som brukes for å hente avfallskontainere, men akkurat i dag setter han seg inn i en av komprimatorbilene som står i garasjen på Heggstadmoen.

Årlig samler han og kollegaene i Retura TRV inn 130 000 tonn næringsavfall i Trondheim og omegn. Det er vanskelig å forestille seg hvor store mengder avfall dette faktisk er­ – men at det kreves mye kjøring for å få hentet alt, er helt sikkert.

– Jeg er veldig glad i jobben min. Kontoret er inni bilen og der får jeg sitte i egne tanker mens jeg kjører rundt i byen, forteller Stuve.

Han syns det er positivt at alle avfallsbilene deres nå kjører på biodiesel, selv om han rent praktisk ikke merker mye til det selv.

– ­Vi skal være både klima- og kundevennlige, og sjåførene må vise at det er verdt å bruke Retura TRV, sier han smilende bak rattet.

– Det er en frihet og en ansvarsfølelse som følger med arbeidsoppgavene våre. Når vi får et oppdrag er det sjåførene som bestemmer hvordan det skal løses på en best mulig måte, uansett drivstoff.

Stort samfunnsoppdrag

Salgs- og markedssjef Christian Lima er veldig fornøyd med at overgangen til biodiesel nå er fullført.

– Retura TRV er en stor transportaktør med flere titalls kjøretøy på veien hver dag, så vi setter et betydelig avtrykk både på transport- og driftssiden, forklarer Lima.

– Derfor ønsker vi å gjøre de riktige valgene for å bidra til et grønt skifte, og spille på lag med miljøet og byen vår, tilføyer han.

Husk lyd!

– Gjort store investeringer

Han forteller at kundene deres ikke vil merke noe til drivstoffendringen, annet enn at avfallet samlet sett vil gi mindre Co2-utslipp. ­

– Det er viktig at vår virksomhet bidrar positivt inn i klimaregnskapet til kundene, men bilene fungerer altså på samme måte som før og er like tilgjengelige som de alltid har vært, forsikrer han.

Sjåfør Stuve bekrefter dette. Han tar like mange oppdrag som før, men bemerker samtidig at han nok bruker litt mer drivstoff enn tidligere.

– Det er aldri noen som har sagt at det er billig å satse på klima, men det er denne veien vi må gå – hvis vi ønsker at etterkommerne våre skal ha et sted å være, mener han.

Dagens siste oppdrag går til Grilstad, hvor han skal hente avfall på miljøstasjonen til ett av Koteng Eiendoms kontorbygg.

En god sparringspartner

Som en stor eiendomsaktør, er også Koteng Eiendom opptatt av sitt klimaavtrykk. De stiller derfor strenge miljøkrav til sine samarbeidspartnere og leverandører, også innenfor avfallstjenester.

Bærekraftsansvarlig Thomas Berg, forteller at de i Koteng Eiendom benytter seg av tjenestene til Retura TRV i mange av sine bygninger. Årsaken til at Koteng Eiendom velger dem, er opplevelsen av at de får en sparringspartner på kjøpet.

– Når vi inngår avtaler er det viktig at den andre parten har samme tankesett som oss. Bærekraft er gjennomgripende, så man er nødt til å skape en sektorkobling – altså at vi tenker sammen, og handler på tvers av etablerte grenser, forklarer han.

Symbolene og skiltingen inne på miljøstasjonen skal gjøre det lett for leietakerne i bygget å sortere riktig.

Inne på miljøstasjonen i bygget GMN 53 på Grilstad, blir kontorbyggets avfall sortert og kastet. Retura TRV har vært med på å planlegge utformingen av rommet. Her er det ryddig og pent, og ikke minst er hver avfallsbeholder tydelig merket.

– Når det gjelder avtalen vi inngikk for dette bygget hadde Retura TRV konkurransedyktige priser, men det som virkelig gjorde susen var idéene rundt hva mer vi kan gjøre med avfallet. De hadde tanker om hvordan vi kunne ta verdikjeden et hakk videre og så nærmere på hvilke deler av avfallet som kunne bli til viktige ressurser, sier Berg.

– Vi står overfor to store utfordringer: økende klimagassutslipp og overforbruk. Avfallsbransjen har potensial til å bidra til å løse begge to, og her har Retura TRV mange gode tanker, legger han til.

Alt i alt har Koteng Eiendom veldig gode erfaringer med Retura TRV, forteller han videre. De setter pris på hvordan de jobber for å øke sorteringsgraden, samtidig som de er en støttespiller og tett samarbeidspartner med kundene sine.

Det at Retura TRV nå har gått over til å bruke biodiesel på alle kjøretøyene sine, syns Berg er et godt valg.

– Når Retura TRV velger å skifte til biodiesel, bidrar det til å redusere klimagassutslippene. Med alle kilometerne som de legger bak seg hver uke, er det helt strålende at de gjør et slikt skifte, roser han og konkluderer:

– Retura TRV er rett og slett en god representant for avfallsbransjen.

Husk lyd!

– Fremoverlent aktør innenfor sitt felt

I forkant av myndighetskravene

Retura TRV er opptatt av å vise at de tar klimaansvaret på alvor gjennom konkrete tiltak. Lima håper grepene de har tatt signaliserer handlekraft, og at de med dette demonstrerer at Retura TRV gjør mer enn å bare snakke om bærekraft.

­– Tidligere i år anskaffet vi en elektrisk sorteringsmaskin som har gjort at utslippene her på driftsanlegget har blitt redusert, og nå har vi altså biodiesel på tankanlegget vårt slik at alle bilene våre kjører helt fossilfritt, sier Lima.

Hard hat, High-visibility clothing, Workwear, Outerwear, Tradesman, Building, Helmet, Yellow, Engineer, Asphalt

EL-gravemaskinen betyr mye

På Heggstadmoen står en maskin og sorterer næringsavfallet til Trondheims-bedrifter helt utslippsfritt.

Les også:

Kjøretøyene og anleggsmaskinene de har konvertert fra fossilt drivstoff til enten elektrisitet eller biodiesel, sparer årlig miljøet for utslipp tilsvarende 350 personbiler.

De aktive valgene som er tatt og investeringene Retura TRV har gjort for å kunne redusere Co2-utslippene sine, håper de vil bidra til å ytterligere styrke kundenes tillit til dem.

– Vi har full kontroll på myndighetskravene som stilles. De tiltakene vi har gjennomført hittil, gjør oss i stand til å møte miljøkravene som kommer fremover.

– Akkurat nå er vi faktisk i forkant av kravene, avslutter han.

ANNONSØRINNHOLD

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

Informasjon om bruk av personopplysninger og informasjonskapsler.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Font