Slik reduserte entreprenøren sykefraværet på kort tid

Produsert av Adresseavisen Brand Studio for NAV Arbeidslivssenter Trøndelag

I løpet av halvannet år klarte FRENT å redusere sykefraværet blant de ansatte til et historisk lavt nivå i bedriften, mye takket være målrettet arbeid sammen med NAV Arbeidslivssenter Trøndelag.

- Vi er jo en bransje som er utsatt for en del kroniske lidelser, slitasjeskader og slikt som kan føre til mye fravær og sykmeldinger. Vi ønsket å gjøre noe med det, forteller Sverre Skogly.

Han er daglig leder hos entreprenøren FRENT, som holder til på Åsen i Levanger kommune. I 2019 ble han kontaktet av IA-rådgiver Vibeke Breiset fra NAV Arbeidslivssenter Trøndelag.

Hun presenterte et opplegg som omhandlet blant annet sykefraværsarbeid og kunnskapsformidling rundt muskel- og skjelettlidelser, psykisk helse og smertemestring. Et løp som på sikt kunne legge til rette for et enda bedre arbeidsmiljø i bedriften og redusere sykefraværet.

Skogly visste at bedriften kunne legge inn den egeninnsatsen som krevdes fra deres side – og med  et håp om å få ned sykefraværet, takket han ja til bistanden som ble tilbudt.

Nysgjerrig? Les mer om hvordan NAV Arbeidslivssenter kan bistå arbeidsplassen din her!

Vibeke Breiset har blitt godt kjent med FRENT siden 2019, og sier at mange bedrifter i bygg- og anleggsbransjen kan dra nytte av den samme bistanden FRENT har fått.

Bedriften legger føringer selv

– Det både vi og FRENT ser, er at sykefraværet deres har vært lavt både i 2021 og også de første månedene som nå har gått i 2022, sier rådgiver Breiset.

Hun forteller at det er et stort forebyggingspotensial i bygg- og anleggsbransjen når det gjelder sykefravær, og at det har vært interessant å få innsyn i dette sammen med FRENT – og ikke minst se at bistanden deres har ført til positive endringer.

Med bistand på veien kan Skogly nå vise til oppløftende sykefraværstall.

Bedriften fikk være en pilot-bedrift for leveransen HelseIArbeid. Det ble arrangert fagsamlinger for alle ansatte, med kunnskapsformidling om muskel og skjelett, psykisk helse og smertemestring – holdt av personell fra Helse Nord-Trøndelag, Sykehuset Levanger i samarbeid med rådgivere fra NAV Arbeidslivssenter.

Parallelt med dette, foregikk det en prosess hvor bedriften selv utarbeidet problemstillinger de ønsket å jobbe med, blant annet rundt fraværsutfordringer og arbeidsmiljø.

– Samarbeid mellom partene, altså tillitsvalgt, verneombud og leder, har derfor vært viktig, forteller Breiset.

Dette kan du samarbeide med NAV Arbeidslivssenter Trøndelag om:

  • Arbeid og psykisk helse
  • Partssamarbeid på arbeidsplassen
  • Sykefraværsrutiner
  • Tilretteleggingsplikt og medvirkningsplikt
  • Langvarig eller hyppig gjentagende sykefravær
  • Enkel arbeidsmiljøkartlegging
  • Endring og omstilling
  • Oppfølging av arbeidsmiljøundersøkelse
  • Livsfaseorientert personalpolitikk
  • Samarbeidet skal sette virksomheten i stand til å jobbe videre med dette på egenhånd.

Husk lyd!

Slik går man frem for å redusere sykefravær

Tilretteleggingsplikt av arbeidsgiver, kommunikasjon og holdninger på arbeidsplassen er noe av det som har vært tatt opp på allmøter og i møter med partsgruppen. Et av fokusområdene har vært å få på plass rutiner som kan forhindre fravær. Holdningen «Leder før lege» har det vært snakket mye om.

– Ved å ha oversikt over alles arbeidsoppgaver og innsikt i hva de består av, kan en ansatt som sliter med en vond skulder, gå til leder og finne ut om det er andre og mindre belastende oppgaver som kan gjøres, forklarer Breiset.

– Jeg kan verken skrive ut resepter eller gi sykmeldinger, men det har åpnet seg flere muligheter rundt det med tilrettelegging nå. Det at alle ansatte også har fått lært litt om det på samlinger, gjør at vi har en felles forståelse om at det går an å gjøre noe selv om man er sykmeldt, sier Skogly.

På tross av at det nå er tydelig at prosessen har hatt positive virkninger, legger verken Breiset eller Skogly skjul på at det fantes noen kritiske røster blant de ansatte i begynnelsen.

Arbeidsmiljø består av mer enn trivsel

Verneombud Jørund Munkeby og tillitsvalgt Thomas Skjerve var selv litt skeptiske da de ble introdusert for tilbudet om bistand. Arbeidsmiljøet var allerede svært godt, og derfor så de ikke helt behovet for prosessen som NAV Arbeidslivssenter foreslo.

– Men, da det kom til muskel- og skjelettlidelser og smerteforståelse, syntes jeg det kom frem veldig mye nyttig. Det gikk direkte inn på noe som berørte meg, forteller Munkeby, og legger til at temaet psykisk helse også har hatt en innvirkning på kommunikasjonen blant de ansatte.

–  Vi har blitt mer oppmerksomme på den psykiske delen, og har dette i bakhodet når vi kommuniserer med de rundt oss. Jeg tenker meg om én gang ekstra, før jeg glefser til, sier han og humrer.

– Vi er nok mer bevisste på hverandre. Hvis noen sliter, handler det om å faktisk finne ut hva som ligger bak – i stedet for å tenke at vedkommende bare er lat, for eksempel, legger Skjerve til.

Han tror skepsisen i forkant av prosessen med NAV Arbeidslivssenter bunner i at det var noe nytt, og at tingenes tilstand opplevdes som god i utgangspunktet.

Breiset nikker og sier at dette ofte er tilfellet, men at et godt arbeidsmiljø er mer enn trivsel og det sosiale klimaet. Det handler også om å ha en forståelse av sin egen påvirkningskraft på arbeidsplassen, og at samspillet mellom ledelse og ansatte – med tillitsvalgte og verneombud som bindeledd, har mye å si.

Kan din arbeidsplass dra nytte av sykefraværsarbeid og bistand rundt arbeidsmiljø? Les mer her!

Husk lyd!

Dette sier FRENT om bistanden

Små grep kan føre til store endringer

Rutiner og kommunikasjon er nøkkelord for å lykkes med et godt arbeidsmiljø, noe Skogly har tatt til seg. Nå har han faste møter med Munkeby og Skjerve hver måned, nettopp for å få bedre oversikt av hva som rører seg blant de ansatte. I tillegg har de fått på plass en rekke rutiner som skal gjøre tilrettelegging og kommunikasjon enklere mellom ledelse og ansatte.

Han vil absolutt anbefale andre bedrifter i bygg- og anleggsbransjen å følge FRENT sitt eksempel og benytte seg av de ressursene og bistanden NAV Arbeidslivssenter Trøndelag tilbyr.

– Det største for oss har nok vært bevisstgjøring rundt sykefravær, hvordan man kan være fleksibel – både fra arbeidsgivers og arbeidstakers side. Vi har også fått større forståelse for hverandre, noe det psykososiale arbeidsmiljøet har hatt godt av. Jo mindre sykefravær, jo bedre klarer vi å overleve som bedrift, og vil lykkes i konkurransen på sikt, sier han.

– FRENT har vist at ved å ta små grep, kan man gjøre ganske store endringer i en bedrift som denne. Det er ikke snakk om å finne opp kruttet på nytt. Det som utgjør den store endringen over tid har med bevissthet og kunnskap å gjøre – og at man snakker sammen på arbeidsplassen om felles tema, avslutter Breiset.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke skrevet av redaksjonen, men av Adresseavisen Brand Studio, en del av mediehusets annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut?
Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

Azure, Font
Logo, Font, Text