Slik selger Høyer Trondheim varer på nett uten vanlig nettbutikk

Det er ikke enkelt å drive butikk når samfunnet rammes av en økonomisk krise på grunn av koronavirus.





Men Høyer Trondheim er godt rustet, og gjør stor suksess med blogging.





Nå løfter de driften med ny nettbutikk.

Høyer Trondheim startet med blogg allerede i 2013. De startet i det små og ved hjelp av reklamebyrået Adresseavisen Studio fikk de opprettet en blogg som raskt skulle nå ut til kunder både i Trondheim og hele Norge.

– Vi er i en bransje med mange sterke konkurrenter, og vi ønsket å markedsføre oss på en smart måte for å nå ut til de riktige kundene. Løsningen ble en blogg som fungerer som en nettbutikk – bare med en mer personlig «touch», forteller daglig leder i Høyer Trondheim, Ingrid Brun.

Gjennom bloggen kunne kundene la seg inspirere, og ta kontakt med butikken direkte for å handle. Nå tar Høyer Trondheim steget videre og lanserer en ny nettbutikk, i tillegg til bloggen.

Kombinerer blogg og nettbutikk

I en tid der alle er preget av koronakrisen, er det ekstra viktig å være lett tilgjengelig med netthandel.


– Frem til nå har bloggen vår fungert veldig bra som alternativ nettbutikk, men vi merker at koronakrisen preger folks handlemønster. Derfor oppretter vi en nettbutikk som man enkelt kan klikke seg inn på via bildene på både bloggen, Facebook og Instagram, sier Brun.


På bloggen publiserer de innlegg med bilder og beskrivelser av nyheter, og anbefalinger for sesongen - eller til spesielle anledninger. Om kunden har spørsmål om størrelser eller passform, kan de ansatte kontaktes når som helst på Messenger via Facebook og chatten på nettsiden.


– Med en nettbutikk i tillegg vil handelen gå mer automatisk, og både på Facebook og Instagram kan kundene se navn på plagg, pris, farger og størrelser som er tilgjengelig.

– Hvorfor valgte dere å starte både blogg og nettbutikk?


– Målet vårt var å bli kjent med kundene og skape tillit gjennom bloggen. Selv om vi nå kombinerer bloggen med en nettbutikk, vil vi fortsatt skille oss ut som en inspirasjonskilde med personlig preg, sier Brun.


Personlig service

Bloggen og nettbutikken skal gi kunden både anbefalinger, nyheter og info om materialene som klesplaggene inneholder. På den måten får kundene større kjennskap til produktene de kjøper. De bruker også utelukkende egne modeller til bildene de tar selv, fra alderen 16 – 50 år.

– Vi tilbyr også personlig shopping der kunden kan booke butikklokalet for en time eller fler. Da får kunden være i butikken alene, med våre ansatte som hjelper de med service. Vi pleier også å snakke med kunder på Facetime slik at vi kan vise frem produktene på en av de ansatte eller komme med andre anbefalinger i butikken.


– På den måten får også kunden sett hele sortimentet vårt, siden vi ikke legger ut alt på nettbutikken, legger Brun til.


Resultatet av denne servicen er at butikken nesten ikke har retur av varer de selger, og det er et godt tegn på at kundene har fått det de ønsket.


– Bloggen har hatt mye å si for omsetningen til butikken, og det er virkelig givende å se at den fungerer så godt.

_DSC4558.jpg

Netthandel er viktigere enn noen gang


Når Høyer Trondheim stenger butikklokalene med hensyn til helsemyndighetenes råd, er det enda viktigere å være etablert på nett.


– Det er jo i slike ekstraordinære situasjoner vi er glad for å være tilstede på nett. Vi merker ekstra stor pågang nå som butikken er stengt, sier markedsansvarlig Lene Marie Gåsbakk.


Gåsbakk har vært med på laget siden 2017, og hun synes det har vært givende å se utviklingen til bloggen og hva det har hatt å si for butikkvirksomheten.

– Adresseavisen Studio har gjort en fantastisk jobb med å opprette både bloggen og nettbutikken for oss. Nå er vi i startfasen med nettbutikken, men det vil definitivt være et positivt tilskudd som vil løfte bloggen også, mener Gåsbakk.

Drifter 250 nettsider

For å kunne overleve som bedrift i vår tid er det viktig å ha en god nettside som trekker kunder - og akkurat det har Adresseavisen Studio lang erfaring med. Adresseavisen Studio har hjulpet Høyer Trondheim med bloggkonseptet siden 2013, og siden da har de stått for designet og sørget for den tekniske leveransen til bloggen. Det samme har de også gjort med nettbutikken.

– Høyer Trondheim er et eksempel på et vellykket samarbeid der bloggen har gitt et veldig positivt resultat. I dag kan det være avgjørende for bedrifter å være tilstede på nett, og vi har fått mange forespørsler den siste uken av bedrifter som ønsker å starte nettbutikk, forteller kreativ leder i Adresseavisen Studio, Hanne Mathisen.


Nettbutikken opprettes via Shopify, der kundene enkelt kan betale med både Vipps, Visa-kort og kredittkort. Kunden kan også velge å betale med Klarna, som er en god løsning for kunder som ønsker å delbetale et større beløp.

Bilde 5.jpg


Adresseavisen Studio drifter til sammen 250 nettsider for ulike kunder, og mange av disse er blogger. Stadig flere bedrifter starter netthandel, og de ansatte vet hva som skal til for å øke omsetningen med riktig markedsføring.

– Da vi startet bloggen for syv år siden hadde Høyer Trondheim fått rundt 2000 følgere på Facebook etter bare et par dager. Og det viser effekten det har å vise seg frem for kundene der de er, og det er nettopp det denne typen blogg gjør.

Hvis en bedrift ønsker å opprette en vanlig «click & collect»– netthandel, vil det koste mellom 200 000 – 300 000 kroner, og det er svært kostbart for mange. Adresseavisen Studio lager sider for både blogg og netthandel som det vil være raskere og billigere å komme i gang med.

– Kombinasjonen med blogg og netthandel skaper en arena med inspirasjon, der man gir kundene en helt annen handleopplevelse, og det er nettopp derfor vi synes det er så spennende å jobbe med dette, sier Mathisen.

Brun er ikke i tvil om hva som skal til for å lykkes med en blogg som nettbutikk:


– Du må ha lidenskap for det du selger for å skape tillit hos kundene. Dette er den mest fantastiske delen av jobben i min hverdag, og jeg bruker godt med tid sammen med kundene for at de skal bli fornøyd. Det er utrolig viktig for å lykkes med denne type nettbutikk, og det er ekstra viktig i den tiden vi lever i nå. Jeg tilbyr mer enn gjerne å levere varene personlig hjem til kundene også, sier Brun.

Om artiklene fra Brand Studio

Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.

Synes du denne type artikler ser spennende ut? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne.

© Copyright Adresseavisen Brand Studio

A.png

ANNONSØRINNHOLD