Du må lese over en kvart million ord med appvilkår

En gjennomsnittlig forbruker må fort forholde seg til over 250.000 ord med appvilkår. Dette er for de fleste en umulig oppgave, mener Forbrukerrådet.

HØYTLESING: Kaja Hegg fra Redd Barna var en av de første som leste opp fra appvilkårene. FOTO: Skjermdump Forbrukerrådet 

Saken oppdateres.

Leser du gjennom vilkårene før du laster ned en app? Svar i pollen nederst i saken!

Forbrukerrådet har lastet ned brukervilkår og personvernerklæringer til appene som er på en helt «gjennomsnittlig» telefon.

Samlet sett overstiger det lengdentil Det nye testamentet med god klaring – og vil ta over 24 timer å lese høyt, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding, og viser til at en norsk forbruker igjennomsnitt har lastet ned 33 apper på telefonen sin.

— Dagens ordning med vilkår knyttet til digitale tjenester nærmer seg det absurde. Omfang, lengde og kompleksitet gjør det tilnærmet umulig å ta gode og bevisste valg, sier fagdirektør Finn Myrstad.

Sporer brukerne når de ikke trener:

Høytlesende gjester

For å vise hva det faktisk vil innebære å lese vilkårene, har Forbrukerrådet invitert en rekke gjester til å bli medog lese opp alle appvilkårene – minutt for minutt.

Blant oppleserene er nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, leder i Venstre, Trine Skei Grande, direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon og forbrukerombud Gry Nergård.

Her kan du følge opplesingenogse hvem som leser når.

— Vi håper dette kan være med å sette søkelys på et avtaleregime som ikke fungerer. Få, om ingen, har tid og mulighet til å sette seg inn i hva man faktisk trykker OK til, sier Finn Myrstad.

Tidligere

folk flest ikke leser vilkårene i apper de laster ned.

Forbrukerminister Solveig Horne om «vilkårjungelen» i appene:

33 APPER I SNITT. Men leser vi gjennom brukervilkårene ordentlig før vi laster ned appene?   Foto: Melpomene / Shutterstock / NTB scanpix

Lesbare vilkår

Forbrukerrådet har lansert følgende fem tiltak for mer lesbare vilkår:

1. Begrens opplagtheter

Hvis det du omtaler er regulert av lover og regler, kan det holde å vise til og følge disse.

2. Skriv så folk forstår

Skriv slik at brukerne skjønner det. Unngå juridiske termer, ord og begreper som skaper tvil og gir rom for tolkning. Unngå å skrive hele avsnitt med store bokstaver.

3. Skriv kort og konsist

Dukan ikke forvente at forbrukere skal lese side opp og side ned. Begrens lengden på det du ber brukerne sette seg inn i.

4. Strukturer teksten

Fremhev det viktigste, enten ved oppbygging, grafisk fremstilling eller andre virkemidler. Tydeliggjør endringene ved oppdateringer, også de som kan oppfattes som negative.

5. Få på plass bransjestandarder

Ved å utvikle og ta i bruk gode bransjestandarder, kan man kutte ned på egne vilkår. Det bygger tillit og er enklere å forholde seg til. Se Forbrukerrådets innspill til bransjestandard.

Aftenposten har tidligere sjekket hvilke apper som snoker: Slik kan du selv sjekke hvilke tilganger appen din får

Har det noe for seg?

Teknologimagasinet: — Android er bedre enn Iphone

På forsiden nå