Facebook tester ut «Reactions»

Emojis skal erstatte dagens liker-knapp.

Saken oppdateres.

Facebook er i ferd med å teste ut en ny funksjon kalt «Reactions» som skal gi brukerne flere muligheter enn dagens liker-knapp til å uttrykke følelser, skriver teknologinettstedet Engadget.

Noe da også Facebook-sjefen selv, Mark Zuckerberg, senere bekreftet i en post på sin egen Facebook-side.

Zuckerberg som for få uker siden avslørte at den sosiale mediekjempen planlegger å teste ut en «dislike-» eller «mislike-knapp».

TESTES UT: Ifølge teknologinettstedet Engadget vil Facebooks «Reactions» trolig se slik ut. FOTO: Skjermdump/montasje  Foto: Marschhauser, Synne Hellum

— Målet er å gi brukerne muligheten til å uttrykke følelser på en mer realistisk måte, sa Zuckerberg den gang, og viste til at mange har etterspurt en «misliker» eller «dislike» knapp i flere år.Den nye reactions-funksjonen som i første omgang skal testes ut på spanske og irske Facebook-brukere , er ikke så rent lite emoticons-inspirerte ut fra den spanske utgaven av Engadget å dømme.

Hva mener du om «Reactions»? Svar i pollen nederst i saken.

Kan bli dyrt:

Spent og positiv

FLERE FØLELSER: Facebook er angivelig i ferd med å skulle teste ut emoticons-lignende symboler som supplement til dagens liker-knapp. FOTO: Skjermdump fra Facebook 

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, tippet at Facebook ville gå for nettopp en emojiinspirert løsning

om Facebooks planer om å teste ut en misliker-knapp.Han mener terskelen for å bruke liker-knappen er ekstremt lav, og at det å kunne gi uttrykk for andre følelser med kun et knappetrykk vil berike brukeropplevelsen og kommunikasjonen på Facebook.

— Jeg er både spent på og positiv til «Reactions» og de økte mulighetene det gir merkevarer og nettaviser til å måle effekten og av det de legger ut. Med «Reactions» vil nettaviser eksempelvis mye raskere kunne se hva slags leserreaksjoner sakene får, sier Nygård-Hansen.

Han er også nysgjerrig på hvordan de ulike følelsene i «Reactions» vil slå ut på rekkevidde og relevansscore, og er overbevist om at Facebook kommer til å skru og prøve seg frem når «Reactions» nå skal testes ut i Spania og Irland.

På forsiden nå