Norge på TV-strømmetoppen

Men vi ønsker oss mer og bedre innhold fra Netflix og co.

FORBEDRINGSPOTENSIAL: Strømmetjenestene får relativt gode tilbakemeldinger både på stabilitet, bildekvalitet og brukergrensesnittet, mens utvalget og innholdet i tjenesten ifølge kundene har et stort forbedringspotensial.   Foto: Geir Amundsen

Saken oppdateres.

Andelen som abonnerer på strømmetjenester som Netflix, TV2 Sumo, HBO Nordic og Viaplay fortsetter å stige i Norge. Det viser en kundetilfredshetsanalyse EPSI Rating har gjennomført.

Nesten 40 prosent av norske husstander oppgir at de abonnerer på en slik strømmetjeneste, noe som er cirka ti prosent flere enn i fjor.

Norge ligger med det også klart foran Sverige og Finland hvor henholdsvis drøye 30 prosent og cirka 25 prosent svarer at de abonnerer på strømmetjenester.

Selv om bruken av strømmetjenester øker, så forteller brorparten av kundene at de fortsatt anser strømmetjenester som et supplement, og ikke en erstatning for tradisjonell TV.

Gjør du?

TV2 Sumo kommer best ut

SUPPLEMENT: Brorparten av kundene at de fortsatt anser strømmetjenester som et supplement, og ikke en erstatning for tradisjonell TV. FOTO: Geir Amundsen 

Til tross for at disse strømmetjenestene er populære så er kundetilfredsheten relativt lav. I årets måling oppnår strømmetjenestene et gjennomsnitt på 65,7, og ligger med dette omtrent på samme nivå som i fjor.

Målingen viser kun mindre forskjeller mellom de målte strømmeaktørene, men det er TV2 Sumo som kommer best ut (I EPSI Rating sine studier presenteres kundetilfredsheten som en indeksverdi mellom 0 og 100):


Leverandør

2014

2015

Netflix66,365,0
TV2 Sumo67,267,6
HBO Nordic66,3
Viaplay64,0
Snitt66,165,7

Sammenlignet med de tradisjonell TV-distribusjon som EPSI Rating også måler, ligger strømmetjenestene noe lavere i kundetilfredshet. Men så er også kundenes forventninger til strømmetjenestene lavere.

Servicenivået har også blitt vurdert, og samlet sett opplever kundene at servicenivået til strømmeleverandørene som noe dårligere enn hva tilfellet er hos de tradisjonelle TV-distributørene.

På den annen side viser studien viser at kun drøye ti prosent av strømmekundene har vært i kontakt med sin leverandør i løpet av det siste året, mens to ut av tre TV-kunder har vært i kontakt med sin TV-tilbyder.

Ønsker seg bedre innhold

PÅ MOBILEN: Vi strømmer TV og film på både TV. mobier og nettbrett. FOTO: Geir Amundsen.  Foto: Geir Amundsen

Strømmetjenestene får relativt gode tilbakemeldinger både på stabilitet, bildekvalitet og brukergrensesnittet, mens utvalget og innholdet i tjenesten ifølge kundene har et stort forbedringspotensial. — Når vi spurte kundene om tips og råd om hva de mener kunne bli bedre, så går det i all hovedsak på innhold: «mer, bedre og nyere innhold», sier daglig leder i EPSI Rating Fredrik Høst.

Undersøkelsen viser at strømmekundene opplever at abonnementsprisene er på et akseptabelt nivå, og at de til tross for et noe begrenset innhold mener de får relativt mye for pengene.

Bratt vekstkurve

Medieekspert og kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes, er ikke overrasket over at antallet norske strømme-kunder øker.

— Vi ser nå at strømme-tjenestene har nådd alle målgrupper, og at tilbudet av innholdet på premium strømming blir stadig bedre. Her kommer vi nok til å se en bratt vekstkurve de nærmeste årene, sier Gimnes.

Han synes heller ikke det er rart at mange fortsatt vurderer strømme-TV som et supplement.

— Tradisjonell TV-titting står veldig sterkt, og i fjor så Ola og Kari i snitt 172 minutter på TV hver dag. Mens tradisjonell TV mister og har mistet mye TV-seing i aldersgruppen 12-29 år, står målgruppen 40 pluss fjellstøtt når det gjelder tradisjonell TV. Visst kommer tradisjonell TV-titting til å bli redusert, men den gamle typen TV-titting vil være stor i mange år fremover. Strømmetjenester er først og fremst primær-TV for de under 20 år, sier Gimnes.

Mer fornøyd med tradisjonell TV

EPSI Rating har også målt hvor tilfredse kundene er med det tradisjonelle TV-tilbudet. Her viser årets måling en fremgang i kundetilfredshet.

Kundene til Canal Digital Parabol har i løpet av det siste året blitt vesentlig mer tilfredse med TV tjenesten. Fremgangen er slik at de i år har en kundetilfredshet på nivå med den Altibox som topper, har.

RiksTV og Canal Digital Kabel sine kunder har også blitt mer fornøyde, mens tilfredsheten til Viasat har svekket seg noe i forhold til samme tid i fjor.


Selskap

2014

2015

Altibox69,369,8
Canal Digital Kabel61,863,0
Canal Digital Parabol69,8       69,8
Get65,966,0
RiksTV63,666,8
Viasat65,363,1
Annen leverandør*66,164,3
Snitt65,166,7

Når tallene brytes ned på aksessform viser studien at parabol og antenne kunder er blitt mer tilfreds, mens fiber og kabel kunder ligger på samme nivå.

På spørsmål om hva kundene ønsker, er det mer fleksibilitet i kanalpakkene som er gjennomgangstema.

Get gir opp koblingssalget:

— Kunden må ikke miste makten

- Hva er årsaken til at de tradisjonelle TV-tilbyderne opplever en økende og høyere kundetilfredshet enn strømmetjenestene?

— TV-leverandørene har vist sterk innovasjonsevne og har lansert mange nye tjenester det siste året, ikke minst digitale tjenester for nettbrett, og film- og arkivtjenester, sier medieekspert Gimnes.

Økende kundetilfredshet for de tradisjonelle distributørene til tross, Gimnes mener det er viktig at kunden skal ha frihet til å velge hvilke kanaler og tjenester han eller hun ønsker å betale for.

— Kunden må ikke miste makten, det vil i så fall tradisjonell TV-distribusjon tape på. TV-distributørene må være forsiktige med å prøve å låse kundene sine. Hvis kundene føler de får redusert makt, vil de etter hvert forsvinne. Forbrukeren må være i sentrum.

Kan du disse?

Se video: Ti TV-serier du må se denne vinteren:

Om studien

Feltarbeidet ble gjennomført per telefon i perioden 9. september til 26. oktober 2015 av Comparative AS.

Totalt er det gjennomført 477 intervjuer. Personer i alderen 16 – 79 år (som er bosatt i Norge) er blitt intervjuet. Spørreskjemaet inneholder 42 spørsmål, og flertallet av spørsmålene besvares på en skala fra 1-10 der 1 betyr "svært lite fornøyd/ helt uenig" og 10 betyr "svært godt fornøyd / helt enig". Gjennomsnittlig intervjutid for studien var ca. åtte minutter.

Jevnt over så kan man si at forskjeller på tre indeksenheter eller mer er signifikant. At en differanse er statistisk signifikant innebærer at man med en viss grad av sikkerhet (konfidens) kan si at forskjellen mellom to indeksverdier er for stor til å være et resultat av tilfeldigheten. EPSI bruker 95 prosent signifikansnivå som standard.

En lignende studie er gjennomført i Sverige og Finland.

Kilde: EPSI Rating

På forsiden nå