Ny forskning: Skadelig for barn å bruke mobile enheter før leggetid

Dette er konsekvensene når barn og unge får for dårlig søvn.

DÅRLIGERE SØVN: Det er viktig å være bevisst på at du slutter med skjermbruken én time før du legger deg. Undersøkelser viser at du får dårligere søvn.  Foto: Andrey_Popov / Shutterstock

Saken oppdateres.

Barn som bruker mobilenheter før de skal legge seg har to til tre ganger større risiko for å bli trøtt eller utmattet på skolen.

Det kommer frem i en svært omfattende undersøkelse utført av American Medical Assocation, skriver den danske avisen Politiken.

Undersøkelsen baserer seg på såkalt metaforskning hvor forskerne har samlet og analysert resultatet fra 20 ulike vitenskapelige undersøkelser, skriver Politiken.

Hele 125.198 barn og unge i alderen ti til 18 år har deltatt i undersøkelsene, som dessuten har vart over fire år.

Et overforbruk av digitale enheter blant barn og unge vil føre til søvnmangel, lavere søvnkvalitet og høyere trøtthetsnivå på dagtid, konkluderer undersøkelsen.

– Det er ikke nytt for oss at barn generelt sover for lite. Men resultatene fra undersøkelsen gir oss en dypere forståelse på hvor store konsekvenser det har, sier Anne Lindhardt som er psykiater til den danske avisen.

ØKER MED ALDEREN: Flere barn og unge bruker internett og har mer tilgang til smarttelefon. Tiden barn bruker på internett og sosiale medier øker med alderen, ifølge undersøkelsen Barn og Medier 2016.   Foto: Veja / Shutterstock

– Frykt for å gå glipp av noe viktig på sosiale medier

Bruker du skjermen mye før du skal sove får du dårligere søvn. Det igjen kan gå utover andre ting.

– Lite søvn kan gå utover skole, trivsel og føre til depresjon. Når det er snakk om barn og unge som ikke klarer å legge fra seg mobilen på natten, så er det ofte snakk om en overdreven frykt for å gå glipp av noe viktig på sosiale medier, sier Khalid Azam. Han er rådgiver i Medietilsynet for dataspill.

Dette kan du gjøre for å endre den dårlige vanen:

Foreldre bør lage en regel når det gjelder bruk av elektronisk verktøy.

Reglene bør også gjelde for de voksne.

Vær åpen og snakk med barnet ditt om blant annet sosiale medier.

I barndommen bør barnet blir lært opp i trygg og god bruk rundt mobile enheter.

Kilde: Medietilsynet

FRYKT: Barn og unge har en frykt for å gå glipp av noe på sosiale medier, sier Khalid Azam som er rådgiver i Medietilsynet for dataspill.   Foto: Kine Jensen/ Medietilsynet

Norge er et av landene i verden som har størst tilgang på teknologi, ifølge undersøkelsen til Medietilsynet Barn og Medier 2016.

Spiser av nattesøvnen

Tenåringer som tilbringer mer enn fire timer foran skjermen etter skoletid har mer enn 3,5 ganger forhøyet risiko for å sove mindre enn fem timer om natten, viser undersøkelsen Barn i Bergen. Undersøkelsen er en studie der målet er å følge alle barn i Bergen som er født mellom 1993 og 1995 over lengre tid.

– Studien viser at hvis du ser mye på skjermfør du skal legge deg, får du mindre søvn. Elektroniske enheter spiser opp nattesøvnen, sier søvnekspert Børge Sivertsen i Folkehelseinstituttet.

VIKTIG MED SØVN: Dårlig søvn kan føre til dårligere prestasjoner på skolen. Tenåringer bør minst få åtte til ni timer søvn, mener søvnekspert Børge Sivertsen.   Foto: Folkehelseinstituttet

Vi bruker mye tid foran skjermer daglig, enten om det er på jobb, skole eller på fritiden. Det krever sterk selvdisiplin for å klare å legge fra seg mobilen, mener søvneksperten.

– Det er veldig viktig å være bevisst på å logge seg av skjermen én time før du skal legge deg. Skjermer i dag har sterkt lys som kan forstyrre kroppens produksjon av natthormonet melatonin. Dette trenger vi når vi skal sove. Det blå lyset som stråler fra skjermen virker forstyrrende for natthormonet, som igjen gjør at vi vil ha vanskeligheter for å sovne om kvelden. Hvis du vil øke søvntiden, bør teknologiske dingser vekk fra soverommet, sier han.

  • Vil du lese noe annet?

VONDT I ØYNENE: Kroppen sier ifra når den har fått nok av skjermbruken. Hør på kroppen og skap en balanse, sier Melanie Ekholdt Huynh.  Foto: Ekaterina Dema / Shutterstock

Slik gir kroppen signal på når du skal logge av

Har du opplevd at du får vondt i øynene når du har sittet for lenge foran skjermen? Dette er kroppens måte å vise at den har fått nok, mener Melanie Ekholdt Huynh som er barne- og ungdomspsykiater hos Regionsenter for barn og unges psykiske helse Øst og Sør.

POSITIVT: Skjermbruken kan være positiv så lenge den ikke går utover andre relasjoner, sier Melanie Ekholdt Huynh som er barne- og ungdomspsykiater hos Regionsenter for barn og unges psykiske helse.   Foto: RBUP øst Sør

– Jeg snakker mye med barn om hva de liker å gjøre på skjermen. Det er en spennende verden for dem, men det er viktig å skape en balanse. Kroppen hjelper oss til å finne balansen og gir oss signaler om når vi har vært for mye foran skjermen. Da får vi ofte vondt i øynene og det er et tegn på at kroppen er i ubalanse, sier hun.

Huynh mener skjermbruk også har sine fordeler. Man kan på en enklere måte holde kontakt med familie som bor lenger unna. Og man kan være kreativ på en helt annen måte enn før.

Men økt skjermbruk har også sine ulemper:

– Skjermbruken går ofte utover relasjonene våre. Kanskje får du ikke nok tid til å være sammen med familien eller vennene dine, og du får ikke den ansikt-til-ansikt-kontakten som vi mennesker er totalt avhengig av. Jo mer skjerm du bruker, jo mindre ansiktskontakt får du med andre mennesker, mener hun.

– Vi må regne med at flere vil bli nærsynte

Seksjonslege på øyeavdelingen på Haukeland universitetssjukehus Olav Henrik Haugen, er bekymret over konsekvensene av at barn bruker mer og mer tid til å se på en liten skjerm.

– Mye tid med synsaktivitet på nært hold fremmer utviklingen av nærsynthet. Den eksplosive utbredelsen av små skjermer, som smarttelefoner og nettbrett, hos barn og unge brukes av barn helt ned i førskolealderen. På disse skjermene er bilder, symboler og tekst så smått at man må holde dem svært nær til øynene. Hva dette på sikt gjør med øynene og synet til barn, får vi ikke vite før om noen år. Men det vi må regne med, er at flere vil bli nærsynte, sier Haugen.

Nettbrettene og smarttelefonene er nok kommet for å bli, sier han. Men han har noen gode råd å gi.

– Ta jevnlige pauser. En huskeregel som er blitt lansert, er å se opp fra skjermen hvert 20. minutt i 20 sekunder og se på ting som ligger langt borte. Begrens bruken generelt. Her bør foreldre og skole ta styringen. Hvor mye som er «greit» eller «OK» i forhold til økt fare for nærsyntutvikling, vet vi i dag ikke sikkert. Forskning viser i alle fall at økt tid til utendørs aktiviteter, er med på å motvirke utvikling av nærsynthet.

På forsiden nå