Podkast: Hvor blir det av de selvkjørende bilene?

Elon Musk tror ratt og pedaler kan være borte om to år, og Uber og Lyft satser milliarder på selvkjørende taxier. Men vil vi ha selvkjørende biler susende rundt i byer og nabolag?

Slik ser Tesla for seg Model 3 uten ratt og pedaler vil se ut.  Foto: Tesla

Saken oppdateres.

Her kan du høre denne episoden:

Rett rundt neste sving, eller først en realitet om ti år eller mer? I denne episoden av Teknologimagasinet ser vi nærmere på den siste utviklingen innen selvkjørende biler.

Har Per Kristian tro på at han kan tjene titusener av kroner i året på å la sin Tesla Model 3 jobbe som selvkjørende taxi, slik Elon Musk hevder han snart kan gjøre? Og er han villig til å la sin Model 3 suse rundt alene i byen med fremmede passasjerer?

Tesla har lovet oss selvkjøring før, uten å innfri, og er langt fra alene i selvkjøringskappløpet.

Uber og Lyft satser milliarder på selvkjørende taxier, Waymo har ti års erfaring, og General Motors og Cruise Automation utvikler en selvkjørende versjon av elbilen Bolt (Opel Ampera-e) uten ratt og pedaler.

Cruise AV er General Motors og Cruise Automations selvkjørende bil uten ratt og pedaler.   Foto: Cruise/GM

Hvem har det som skal til, og hva om vi ender opp med at vinneren tar alt?

Geir er skeptisk til å skulle forholde seg til sjåførløse biler når han sykler eller kjører rundt i trafikken selv. Og når er de selvkjørende bilene trygge nok til å slippes løs uten sikkerhetssjåfør?

Mer om selvkjørende biler får du i Teknologimagasinets podkast.

Her kan du høre denne episoden:

På forsiden nå