Så mye tid bruker vi på Facebook i arbeidstiden

Mistenker at vestlendinger har bedre arbeidsmoral enn Oslo-beboere.

TIDSTYV ELLER ARBEIDSVERKTØY: Bruker du sosiale medier privat i arbeidstiden eller kun som arbeidsverktøy?  Foto: Jan Haas/NTB scanpix

Saken oppdateres.

Bruker du sosiale medier privat i arbeidstiden? Svar i vår poll nederst i saken!

Sosiale medier har kommet for å bli, og de blir flere og større. Størst er Facebook med sine 3,2 millioner norske brukere, fulgt av Snapchat og Instagram, ifølge tall fra Ipsos MMI.

Facebook tilbyr sågar en egen intranett-løsning for bedrifter som blant andre DNB og Telenorhar tatt i bruk.

Men hva med privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden? Er det greit, eller bare en tidstyv som går på produktiviteten og arbeidsmoralen løs?

Bruker 15 minutter på sosiale medier i arbeidstiden

UNDERSØKT: Centric og administrerende direktør Klas Bonde har sett nærmere på bruk av sosiale medier i arbeidstiden.  Foto: Stina Gullander/Centric

Ifølge en spørreundersøkelse Infact har gjennomført for IT-selskapet Centric, sier en av tre nordmenn at de bruker 15 minutter eller mer på sosiale medier i arbeidstiden, mens en av fire sier de ikke bruker tid på hverken Facebook, Snapchat eller annet mens de er på jobb. — At folk bruker sosiale medier i løpet av arbeidsdagen betyr ikke nødvendigvis at de hopper over arbeid,det kan bety at de utfører arbeidsrelaterte oppgaver i sosiale medier. Jeg tror at jobb og fritid møtes mer i dag enn tidligere, sier Klas Bonde, administrerende direktør i Centric IT Professionals.

Undersøkelsen viser ikke overraskende at interessen varierer med alder: I gruppen 18-29 år sier mer enn annenhver respondent at de bruker 15 minutter eller mer på sosiale medier. Det er nesten dobbelt så mange som i gruppen 45-64 år.

Test deg selv:

— Kan gå ut over konsentrasjon og effektivitet

Inger Lise Blyverket er direktør for arbeidslivspolitikk i arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Hun synes det er vanskelig å svare på effekten av bruken av sosiale medier i arbeidstiden.

KONSENTRASJON: Inger Lise Blyverket i Virke utelukker ikke at bruk av sosiale medier kan gå ut over konsentrasjonen og effektiviteten.  Foto: Virke

— For mange ansatte er bruk av sosiale medier en integrert del av jobben og bidrar til økt verdiskaping for virksomheten, for andre er det tidtrøyte og atspredelse, sier Blyverket.Hun mener det er vrient å definere denne type atferd som enten positiv eller negativ, når grensene mellom jobb og fritid viskes ut.

- Imidlertid er det nok et faktum at mange ulike typer avbrytelser i løpet av en arbeidsdag – inkludert sosiale medier – kan gå ut over konsentrasjonen og effektiviteten.

På spørsmål om tidsbruk, viser Blyverket til at tiden man bruker på sosiale medier antakeligvis avhenger av hva slags type jobb man har.

Regionale forskjeller

Ifølge undersøkelsen er det regionale forskjeller. Mens 43,9 prosent av de spurte Oslo-borgerne sier de er aktive i minst et kvarter i løpet av en arbeidsdag, svarer bare 33,5 prosent av de som bor på Vestlandet at de bruker 15 minutter eller mer til sosiale medier på jobben om dagen.

— Forskjellene mellom Oslo-beboere og folk på Vestlandet er relativt stor, og vi kan mistenke at Vestlands-beboere har en noe bedre arbeidsmoral enn Oslo-beboere, sier Bonde.

Er du en snoker?

Arbeidsverktøy og tidstyv

Høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, tror at mange bruker sosiale medier både som arbeidsverktøy og privat i arbeidstiden.

Hun kjenner ikke til forskning som sier noe om til hvilke private formål ansatte brukersosiale medier til i arbeidstiden, men antar at det er en kombinasjon av både det å følge med på hva venner og kjente holder på med akkurat nå, som å søke opp en youtube-video som kanskje er nyttig for hva du holder på med akkurat nå.

— Undersøkelsen viser at en av tre bruker sosiale medier privat mer enn 15 minutter i arbeidstiden, hva tenker du om tidsbruken?

— Hva som er lite og mye tid på bruk av sosiale medier i arbeidstiden handler jo om hva du bruker sosial medier til når du er på jobb. Sosiale medier er for mange ansatte blitt viktige arbeidsverktøy mens for andre er de fortsatt tidstyver som tar oppmerksomheten bort fra det du egentlig skal drive med når du er på jobb.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført mars 2016 på vegne av Centric.

1027 nordmenn deltok i en undersøkelsen med automatiske telefonintervjuer.

På forsiden nå