Størrelsen på TV-skjermen avgjør foreldrenes engasjement

Når skjermen blir mindre, snakker færre foreldre med sine barn om hva de ser på TV.

ALDERSFORSKJELLER: Bare 35 prosent av foreldre under 30 år oppgir at de snakker daglig eller ukentlig med barna om hva de ser på TV. Over 70 prosent av alle foreldrene over 40 år sier de snakker daglig eller ukentlig med barna om TV-innholdet.  Foto: NTB/Scanpix

Saken oppdateres.

Snakker du med barna om hva de egentlig ser på? Svar i pollen lenger ned i saken

Våre medievaner er i endring og en stadig større andel av TV-konsumet flytter seg ut på mobile og mindre skjermer.

Når barn ser TV på den store TV-skjermen viser foreldre mer interesse for hva barna ser på, enn når de ser på mindre skjermer som nettbrett og mobil. Det viser en landsomfattende undersøkelse Norstat har utført for TV-distributøren Canal Digital Norge.

— Når skjermen blir mindre, snakker færre foreldre med sine barn om hva de ser på TV. Rundt halvparten av norske foreldre snakker daglig med sine barn om hva de ser på TV når barna ser på den tradisjonelle TV-en, mens bare tre av ti snakker daglig med barna når TV ses på nettbrett og for mobil er det enda færre, sier adm.dir. i Canal Digital Satellitt, Ragnar Kårhus.

Undersøkelsen viser at 55 prosent av barna opp til 17 år foretrekker den tradisjonelle TV-en når de skal se på TV. Det betyr at nesten halvparten foretrekker å se TV på andre skjermer.

Er Youtube den nye TV-kanalen?

- Tall fra Medietilsynetviser at det har vært en klar nedgang i den tradisjonelle TV-tittingen blant de unge de siste årene. Er Youtube de unges nye TV-kanal, og er Canal Digitals rolle som TV-tilbyder i ferd med å gå ut på dato?

— Tradisjonell TV står sterkt, men vi ser at mediekonsumet er i endring og tallene viser hvor viktig det er at vi har vårt TV- og underholdningstilbud tilgjengelig på alle skjermer, sier Kårhus.

- Frykter dere en «smitteeffekt» fra unge som forlater den tradisjonelle TV-en over på foreldregenerasjonen, og at disse blir «kabel-kuttere»?

— Det viktigste er at kundene kan benytte vårt TV- og underholdningstilbud på den skjermen de selv ønsker. Vår jobb er å tilrettelegge for en god TV-opplevelse på den skjermen som kunden bruker. For å være en naturlig del av kundenes mediehverdag må vi være relevante og lett tilgjengelig, sier Kårhus.

: I løpet av 2016 blir det fritt frem for å bare kjøpe internett og ikke kabel-TV

Opplever å ha oversikt

64 prosent av foreldrene med barn opp til 17 år mener selv at de har god oversikt over hva barna ser på TV. Kun 12 prosent oppgir at de har liten oversikt.

Opplevelse av oversikt er ikke overraskende størst når barna er i alderen fra null til seks år, da oppgir hele 80 prosent av foreldrene å ha god oversikt. Etter at barnet er fylt 13 år opplever foreldrene å ha mindre oversikt over hva barna ser på tv.

Nytt filter:

Unge foreldre snakker minst

STØRRELSE: Når barn ser TV på den store TV-skjermen viser foreldre mer interesse for hva barna ser på, viser en undersøkelse Canal Digital Sattelitt har gjennomført.  Foto: NTB Scanpix

Undersøkelsen viser at mødre og fedre snakker omtrent like mye med barna om hva de ser på TV. Men unge foreldre snakker mindre med barna enn eldre foreldre.Bare 35 prosent av foreldre under 30 år oppgir at de snakker daglig eller ukentlig med barna om hva de ser på TV. Over 70 prosent av alle foreldrene over 40 år sier de snakker daglig eller ukentlig med barna om TV-innholdet.

I samarbeid med Barnevakten.no har Canal Digital har laget følgende fem råd til hvordan foreldre kan vise aktiv interesse for barnas TV-hverdag slik at barn bruker TV på en trygg og bevisst måte:

  • Skap gode TV-vaner
  • Vær et positivt forbilde
  • Snakk med barna
  • Snakk med andre foreldre
  • Bruk tilgjengelig foreldreverktøy

— Det er gledelig at mange foreldre tar ansvar for å hjelpe barna til å tolke det de opplever gjennom TV-sendingene. Slike samtaler gir barna stor hjelp til å sette ord på det som gjør dem glad, redd, usikker eller at de ikke forstår. Samtaler som setter barna i stand til å reflektere er med på å utvikle trygghet i møte med seg selv og andre, sier daglig leder i Barnevakten Leif Gunnar Vestbøstad Vik.

På forsiden nå