Telenor får kritikk for «mobil til halv pris-reklame»

Telenor vil du skal bytte telefon hvert år, men er det egentlig så lurt?

REKLAMEN: I markedsføringen heter det blant annet at: "Du betaler ingenting i dag, kun et fast, månedlig beløp i 24 måneder – uten renter. Etter ett år kan du bytte til ny mobil. Vi sletter de resterende betalingene slik at du bare betaler halv pris for din gamle mobil. Skjermforsikring er alltid inkludert." FOTO: Skjermdump Telenor 

Saken oppdateres.

Denne uken lanserte Telenor Swap, et produkt hvor kunden kan bytte til ny mobil etter ett år. — En ny måte å kjøpe mobil på hvor du betaler telefonen rentefritt over 24 mnd, som det heter i Telenor-reklamen

Og ikke bare det, Telenor frister også med at kundene kan få «halv pris på ny mobil».

— Telenor gjør det nå lettere for deg å få en av de nyeste mobilmodellene på markedet, eller kanskje teste ut et annet mobilmerke enn du vanligvis bruker. Med Swap gir vi kundene rett til å bytte gammel telefon med ny, sier Bjørn Ivar Moen, leder for mobilvirksomheten i Telenor Norge.

Forbrukerombudet er ikke like begeistret, og har sendt brev til Telenor der det stilles spørsmål ved markedsføringen og avtalevilkår, og hvorvidt disse er i samsvar med kravene i markedsføringsloven og øvrig lovverk.

Forbrukerombudet: Dette er ikke halv pris

I brevet vises det blant annet til at Telenor i markedsføring av Swap hevder at man kan få «halv pris på ny mobil».

Forbrukerombudet mener dette gir et inntrykk av at nye mobiltelefoner kan kjøpes til halv pris av ordinær pris. Dette er ikke tilfelle mener Forbrukerombudet, og viser til at Swap-prisen for mobiltelefoner gjennomgående er høyere enn kontantkjøpprisen.

Eksempelvis er kontantkjøpprisen i Telenors nettbutikk på en Samsung Galaxy S7, 797 kroner lavere enn Swap-avtaleprisen. Kredittavtalen er med andre ord ikke «kostnadsfri» slik Telenor hevder, påpeker Forbrukerombudet.

Det understrekes at man er klar over at Swap-avtalen innebærer en mulighet til å inngå en ny 24-måneders avtale etter 12 måneder, uten å nedbetale restbeløpet i den inneværende avtalen.

— I et slikt tilfelle vil forbrukeren bare betale ned halvparten av nedbetalingsprisen, men han vil heller ikke kunne beholde telefonen. Det er dermed klart at forbrukeren i et slikt tilfelle ikke har fått en ny mobil til halv pris.

Forbrukerombudet har også merket seg at mobiltelefonene markedsføres med angivelse av månedspris, ikke totalpris for produktet slik markedsføringsloven krever.

Forbrukerombudet er dessuten kritisk til at avtalevilkårene synes korte og ufullstendige, og at de ikke er åpent tilgjengelig på nettsidene, men kun i det siste steget av bestillingsprosessen.

Interessert i teknologi? Nå kan du høre vårt teknologimagasin som podkast:

DYRERE: Kontantkjøpprisen i Telenors nettbutikk på en Samsung Galaxy S7, 797 kroner lavere enn Swap-avtaleprisen  Foto: Faksimile/skjermdump Telenor

Vil gå grundig igjennom

— Det stemmer at vi har mottatt en henvendelse fra Forbrukerombudet, og vil svare dem innen fristen som er satt. Vi ønsker å gå grundig igjennom og ser frem til å gi fyllestgjørende svar. Dette er jo et helt nytt tilbud i Norge. Spørsmålene fra Forbrukerombudet er greie og vi skal svare tydelig på dem, slik at Forbrukerombudet ser logikken og får en forståelse av hvor bra Swap er for mobilkundene, sier informasjonssjef i Telenor Anders Krokan.

Han mener ikke overraskende at Swap er godt tilbud til norske mobilbrukere.

— Swap er en ambisiøs satsning fra oss der vi gir direkte tilsvar på ønsker fra kundene våre, og er laget for å dekke flere ulike behov. Swap er et lett og trygt mobilhold, det gir mulighet til å spare miljøet med innbytte og mulighet til å få mobilen til en lav pris. I tillegg inkluderer Swap reparasjon av knust skjerm. Swap vil også være attraktivt for dem som ikke har råd til å betale hele beløpet for mobilen ved avtaleinngåelse.

- Så Swap er et produkt laget for dem som vil bytte telefon ofte, men som egentlig ikke har råd til det?

— Med Swap er det mulig for alle å bytte mobil når de måtte ønske det. Noen higer etter å få en av de nyeste mobilmodellene på markedet, andre vil kanskje teste ut et annet mobilmerke enn de vanligvis bruker. Det er rettet mot ulike behov, det er frihet og enkelhet som gjelder.

Ifølge tall fra stiftelsen Elektronikkbransjen ble det solgt 1,85 millioner mobiltelefoner i 2015, en nedgang på over en halv million siden 2013.

— Tenk deg om før du inngår lengre avtaler

Forbrukerøkonom i Dnb, Silje Sandmæl mener det er viktig å aldri inngå en avtale i blinde.

— Les alltid vilkårene nøye og regn på om det lønner seg. Tenk deg også om før du inngår lengre avtaler som du binder deg til. Hva om livssituasjonen endrer seg og du får betalt telefon av arbeidsgiver. Eller hva om det dukker opp et bedre tilbud?

Teknologimagasinet: Se vår flyvende farkost-spesial!

På forsiden nå