Vi handlet elektronikk for 35 milliarder i 2018 – dette er vinnerne og taperne

Vi beholder mobilen lenger, vil ha større TV-er og mer kaffe.

Det ble solgt 150.000 smarthøyttalere i 2018. Google Home finnes i to versjoner i det norske markedet, men flere andre produsenter har lansert høyttalere med støtte for Google Assistant.  Foto: Geir Amundsen

Saken oppdateres.

Tall for 2018 som Stiftelsen Elektronikkbransjen la frem onsdag, viser at nordmenn brukte penger på elektronikk som aldri før.

Nærmere bestemt 35,44 milliarder kroner. En omsetningsvekst på en halv prosent sammenlignet med 2017 som også var et rekordår.

– Selv om antall solgte produkter faller noe, er verdien ørlite opp da nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.

Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PC-er til forbrukermarkedet. Spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PC-er er derimot ikke en del av statistikken.

150.000 smarthøyttalere

For første gang er digitale assistenter med i tallene, som viser at smarthøyttalere som Google Home og Apple Homepod nådde et salgstall på 150.000 enheter.

Google Home som kom med norsk stemmestyring i september, ble Elkjøps mest solgte vare uansett segment i desember, sier Kristian Pedersen som er salgssjef for lyd og bilde i Elkjøp Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

En undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Stiftelsen Elektronikkbransjen, viser at 16 prosent av nordmenn sier de planlegger å kjøpe en smarthøyttaler fremover.

– Det vil i så fall tilsi et salg på rundt 600.000 digitale assistenter, sier Røsholm.

Størst interesse for smarthøyttalere er det hos forbrukere i aldersgruppen 30–39 år.

Dyrere mobiltelefoner

Trenden med at nordmenn kjøper færre men dyrere mobiltelefoner fortsatte i 2018.

– Salget av de billigste mobilene faller kraftig, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hun tror høyere priser bidrar til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere, og peker på at gjennomsnittslevetid for en mobiltelefon på få år har økt fra halvannet til to og et halvt år.

Antall solgte mobiler falt fra 1,9 til 1,8 millioner enheter i 2018, en nedgang på fem prosent. Likevel vokser omsetningen med fem prosent, til nesten 10,2 milliarder kroner.

Salget av smartklokker økte med 25 prosent fra 400.000 til 500.000 enheter, mens de litt enklere aktivitetsmålerne solgte 560.000 enheter i 2018, mot 520.000 i 2017.

Kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo foran en Samsung 8K TV.  Foto: Stian Sønsteng

Større og dyrere TV-er

Antall solgte TV-apparater falt fra 386.000 enheter i 2017 til 373.000 apparat i 2018, en nedgang på tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2018 øker likevel, opp seks prosent til like over tre milliarder kroner.

Vi kjøper med andre ord færre men dyrere TV-er. Og større. I 2018 var 55 prosent av TV-ene i størrelsen 55–65 tommer. En økning på fem prosent fra året før.

Også de største TV-ene på 66 tommer og mer øker, og står i 2018 for 3,1 prosent av totalsalget, mot 2,8 prosent i fjor.

Og i 2019 kommer TV-er med 8K-oppløsning. – Da forventer vi at skjermene blir enda større, sier Røsholm

Hodetelefoner

I 2018 ble det solgt 880.000 hodetelefoner. En økning på 3,5 prosent sammenlignet med 2017. Samtidig øker salget i de dyreste kategoriene.

– I 2017 sa 11 prosent at de hadde betalt mer enn 3.000 kroner for sine hodetelefoner, i 2018 har antallet hoppet til 16 prosent, sier Røsholm, som mener det særlig er musikktjenester på mobilen som har drevet salget.

Direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen konstaterer at nordmenn handler hodetelefoner i stor skala. Gjerne modeller med støydemping.  Foto: Stian Sønsteng

Foto ned, kaffe opp

Etter en liten opptur i 2017 falt fotomarkedet totalt med 18 prosent til en verdi på 611,3 millioner kroner. En nedgang som tilskrives stadig bedre mobilkameraer.

Vekst i 2018 kan derimot kaffemaskiner vise til. Det vil si, vinneren er den tradisjonelle kaffetrakteren som økte markedsandelen med 13 prosent målt i antall. Kapselmaskinene faller med 17 prosent. Kaffetrakterne slår tilbake!

På forsiden nå