Dette er de positive effektene ved at barna hopper på trampoline

Fysioterapeut: Problemet er når det ikke er fysisk aktivitet. Trampoline er en motpol.

SPRELL: Barn hopper ikke rett opp og ned, og jo mer sprell de gjør, jo mer muskler og ledd tar de i bruk, forteller Anita Galterudhøgda, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi.  Foto: Illustrasjonsfoto: Vladimir Vitek/NTB Scanpix

Saken oppdateres.

Sommeren er høysesong for trampolineskader.Uforsiktig lek kan føre til brudd og forstuinger. Men finnes det også fordeler med å la barna bruke den populære hageleken?

Anita Galterudhøgda er ikke i tvil om at lek på trampoline gir fysiske fordeler. Hun er spesialist i barne— og ungdomsfysioterapi, og har jobbet med barn og unge i over 20 år.

Trener ankel, kne, hofte og rygg

— Trampoline gir sansemotoriske stimuleringseffekter, og økt kroppskontroll. Ser man på barn som hopper på trampoline tar de ikke mange pauser, og det gjør at de også får utholdenhet og styrke, sier hun.

Når man hopper er hele strekkapparatet i bruk, og man trener ankel, kne, hofte og rygg, forteller Galterudhøgda.

— Barn hopper ikke rett opp og ned. De gjør mange sprell. Jo mer de prøver, jo mer tar de i bruk, legger hun til.

Les også:

Motpol til stillesitting

Galterudhøgda understreker også at all aktivitet som «skaper mengde» er bra. Særlig i dag hvor voksne har gitt barn mulighet til å leve et voksenliv, sittende foran skjermer.

— Problemet er når det ikke er fysisk aktivitet. Trampoline er en motpol, sier hun.

Når det gjelder skader mener hun det er viktig å ta forholdsregler, som ikke å hoppe flere av gangen, og da spesielt personer med ulik vekt.

Prat om sikkerhet

Galterudhøgda tror ikke det er unormalt at det topper seg med småskader om sommeren, når mange tilbringer flere timer på trampolinen. Men nakkeskader er viktig å unngå.

— Det er lurt å ta en prat med barnet om sikkerhet på trampolinen, på samme måte som man snakker om sikkerhet i trafikken, sier hun.

Hun anbefaler også voksne å ta av seg skoene og stille seg i kø for å teste trampolinen selv. I løpet av fem minutter vil man merke at pulsen øker dramatisk.

- Det er et stort samfunnsønske at barn skal være aktive. Trampoline er en viktig bidragsyter som vi ikke må ta bort, sier Galterudhøgda.

Les også:

Brukes i toppidretten

Ola Eriksrud, universitetslektor for seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges Idrettshøgskole, forteller at mange idrettsutøvere bruker trampoline på forskjellige måter.

De som driver med freestyle eller snowboard bruker for eksempel trampoline til å trene på nye triks, og stimulere systemet for et svev.

— Når det kommer til koordinasjon, kroppskontroll og bevegelsesferdighet har det masse positive sider, sier han.

Når det kommer til styrke og kondisjon er Eriksrud usikker på om trampoline er bedre enn andre treningsformer.

Ta forholdsregler

— Spenst har jo med kraft og ressurs å gjøre. Kan du generere mye kraft fort, hopper du høyt. Med en trampoline vil man oppbevare energi i fjærene i landingen som man da får igjen. Dermed trenger man ikke å generere like mye kraft, og dermed får man mye gratis, sier han.

Eriksrud understreker at man bør bruke sunn fornuft når man leker på trampoline.

— Når trampolinene kommer frem om våren blir det en del skader. Bruk sikkerhetsnett så man ikke flakser av, ikke ta med baller og utstyr, og ikke vær for mange på samtidig, råder han.

Les flere saker om familie og oppvekst:

DSBs sikkerhetstips for trampoliner:

Riktig montering av trampoline:

Følg bruksanvisningen når du setter opp trampolinen. Spør i butikken der du kjøpte trampolinen, hvis det er noe du er usikker på.Sjekk og test trampolinen etter montering. Sørg for at stropper, fester og kantpute er riktig festet.Sett trampolinen på et flatt underlag, gjerne som har noe støtdempende effekt, for eksempel gressplen.Ha god plass over og rundt trampolinen.Fest trampolinen til underlaget hvis det er fare for at vinden kan ta tak i den.Bruk sikkerhetsnett og polstring/kantmatte rundt trampolinen.Riktig bruk av trampoline:

Definer klare regler for antall barn samtidig på trampolinen. Det ideelle er kun én. Jo flere som hopper, jo større er risikoen for skader. Dette gjelder spesielt hvis de som hopper har forskjellig vekt.Voksne bør vurdere barnas ferdigheter og følge med når barn hopper.Dekk til trampolinen med presenning når den ikke er i bruk. Da blir det vanskeligere for barn å bruke trampolinen uten at det er voksne til stede.Ikke hopp på trampolinen når den er våt.Salto på trampolinen kan gi alvorlig nakkeskade hvis du lander feil.(Kilde: DSB, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap)

På forsiden nå