Eksperten svarer: Må jeg leke med barnet mitt?

– Matlaging, barne-TV og lesing er ikke gode alternativer til lek.

TID FOR LEK: Fordelene med lek er mange, men vit også når det er på tide å la barnet leke i fred, råder professor i pedagogikk, Stein Erik Ulvund.  Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Saken oppdateres.

Fem spørsmål og svar om lek med barn.

Eksperten: Stein Erik Ulvund

Bakgrunn: Dr.philos. ved Universitetet i Oslo, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unges psykiske helse, Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet.

Jobber som: Dr.philos. og professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Forfatter av bokserien Forstå barnet ditt (0-16), Forstå tenåringen din og Rakkerunger og englebarn.

EKSPERT: Stein Erik Ulvund er professor i pedagogikk og har skrevet flere bøker om barn og ungdoms fysiske, psykiske, sosiale og intellektuelle utvikling.  Foto: Storfjell Ingar / June Westerveld

1. Hvorfor er lek viktig for barn?

– Voksne oppfatter ofte at det meste barn foretar seg som «bare lek», men for barn er leken alvor både når de leker alene og sammen med andre. Lek er en indre drivkraft som ofte oppstår spontant og er ledsaget av latter. Leken er en motor i barns fysiske, sosiale, intellektuelle utvikling og kreativitet.

2. Er det greit å ikke leke med barnet i det hele tatt?

– Foreldre bør absolutt leke med barnet sitt. Lek med barnet fremmer språkutviklingen og barnet får bedre forståelse av egne og andres følelser. Du kan også hjelpe barnet til å få til ting som de ikke helt greier på egen hånd. På den måten kan du fremme den intellektuelle utviklingen.

– Lek med barnet sikrer også at du opprettholder en positiv samværsform over tid. Det er uheldig hvis du helt lar være å leke med barnet ditt. Da går begge parter glipp av hyggelige og morsomme opplevelser sammen.

LEK OG LÆRING: – Det finnes mange typer lek. Symbolslek (en kloss kan være en bil), rollelek (mor, far og barn), øvelseslek (gå, løpe klatre), konstruksjonslek (lage forskjellige ting av Lego) og regelstyrt lek (Ludo, Uno), er noen av dem. Lek og læring er to sider av samme sak, sier Ulvund.  Foto: Shutterstock / NTB scanpix

3. Hvor mye bør foreldre leke med barnet sitt, og hvilken type lek bør man prioritere?

– Det kan være lurt å leke med barnet flere korte perioder på fem til ti minutter daglig i stedet for å holde på lenge om gangen.

– La barnet få rikelig anledning til å leke både alene og sammen med andre barn. Leken er som nevnt spontan og barn trenger tid til å utfolde seg fritt gjennom lek. Vær bevisst på at du ikke hele tiden blander deg inn i leken når den glir fint. Ha ikke dårlig samvittighet om du holder på med andre ting mens barnet leker.

– Hvis barnet ber om hjelp, for eksempel når de holder på å lage noe, er det lurt å reagere raskt. Siden leken inviterer til nærkontakt med voksne, trenger du ikke alltid vente på at barnet ber om hjelp.

4. Kan andre aktiviteter som for eksempel husarbeid, matlaging, se barne-TV eller lese bok være gode alternativer til lek?

– Nei, ikke som et alternativ til lek. Begge deler er viktig, og barn kan lære svært mye av aktiviteter som ikke faller inn under lek.

LEK PÅ EGEN HÅND: – La barnet få anledning til å leke både alene og sammen med andre barn, uten at du blander deg inn, oppfordrer Ulvund.  Foto: Jan Haas / Picture Alliance

5. Når er det greit å slutte å leke med barnet sitt, og hvordan kan man få det til å leke på egen hånd?

– Det er i hvert fall på tide å slutte hvis barnet klart gir uttrykk for at det vil leke enten alene eller sammen med andre barn. Det er store forskjeller mellom barn med hensyn til hvor ofte og hvor lenge de leker alene før leken stopper opp. Derfor gjelder det «å lese» sitt eget barn og prøve seg frem. Noen trenger mer hjelp enn andre til å leke.

– Overdreven involvering i lek kan føre til at barnet nærmest blir avhengig av at du enten blir med på leken eller ser på. Det kan være et tegn på at du bør trappe ned egen aktivitet. Her er det rom for prøving og feiling uten fare for alvorlige konsekvenser.

Tips til lek med barnet:

  • La barnet lede leken (bestemme hvor dyrene skal stå hvis dere leker bondegård).
  • La barnet styre tempoet i leken.
  • La barnet holde på med det hun/han liker. Mange barn elsker å gjøre de samme tingene gang på gang
  • Hvis du selv tar initiativ til lek som barnet ikke virker interessert i, så finn raskt på noe annet.

Kilde: Stein Erik Ulvund «Forstå barnet ditt 2–5 år».

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppe og Twitter-profil for Familie og oppvekst.

På forsiden nå