Eksperten tror vi sløser mer enn vi sparer på Black Friday

Mens enkelte kjeder håver inn på Black Friday velger flere å boikotte den store handledagen. Førstelektor tror salgskonseptet er problematisk for kjeder som Ikea.

BLACK FRIDAY HELE UKA: Flere kjeder har kjørt tilbud hver dag denne uken.   Foto: Butt, Mariam / NTB scanpix

Saken oppdateres.

– Black Friday er et forsøk fra butikkenes side på å etablere en helgedag til, sier førstelektor ved Høyskolen Kristiania, Karl-Fredrik Tangen. Han forklarer.

– Vi har en tendens til å sløse mer ved unntak som helgedager, og da kan vi ende opp med å kjøpe mer enn vi ellers hadde gjort, sier Tangen.

Black Friday er opprinnelig et amerikansk konsept, en handledag der butikkene skrur ned prisene. Den finner sted dagen etter thanksgiving, som faller på fjerde torsdagen i november, altså på fredag.

KJEDENE HÅVER INN: Mange store kjeder tjener godt på Black Friday, kunden derimot kan fort ende opp med å kjøpe er enn hun har bruk for.   Foto: Butt, Mariam / NTB scanpix

Stenger butikken på Black Friday

Mens mange kjeder håver inn på den store handledagen, markerer flere seg nå mot Black Friday. Klesbutikken Holzweiler velger å holde stengt på fredag.

– Vi ønsker å ta avstand fra dette enorme salgsfokuset. Både våre egne butikker og flere av våre kunder opplever salgspresset og føler seg presset til å dumpe prisene, skriver butikkinnehaver Suzanne Holzweiler i en pressemelding.

Mens butikken i Oscars gate i Oslo holder stengt med streikevakter som deler ut hjemmestrikkede skjerf og klementiner, vil 20 prosent av salget fra de andre butikkene gå til Kirkens Bymisjon.

Ikea var i år tidlig ute med å markere seg mot Black Friday. Som en motsats til kjøpepresset lanserte varehuset «den store strammedagen». Der oppfordres kundene til å stramme opp de gamle møblene sine i stedet for å handle nye.

Handelsorganisasjonen Virke anslår at vi i år vil handle for 3,4 milliarder kroner på Black Friday. Mange benytter dagen til å få unna julegavene, og Virke beregner at 1,5 milliarder kroner av julehandelen flyttet seg fra desember til november i fjor.

Black Friday passer ikke alle

Karl-Fredrik Tangen tror ikke butikkene som markerer seg mot kjøpepresset først og fremst gjør det av moralske grunner.

– Black Friday er litt problematisk for butikker som Ikea, som har lave priser som konsekvens av forretningsmodellen sin, sier Tangen og forklarer.

– Ved å sette ned prisene og delta i Black Friday viser de at prisene i utgangspunktet ikke er så lave som Ikea vil ha det til.

TROR BLACK FRIDAY ER PROBLEMATISK FOR IKEA: Førstelektor Karl-Fredrik Tangen tror ikke billigkjeder som Ikea tjener på Black Friday  Foto: Sigurdsøn, Bjørn

Klesbutikker som Holzweiler opererer i andre enden av skalaen med eksklusivitet. De har heller ikke så mye å tjene på å være med på Black Friday.

– Å selge varer til lav pris for å skru opp igjen etterpå blir å devaluere hele konseptet om å selge kvalitet det er verdt å betale for, sier han.

Tangen tror ikke Black Friday passer alle handelskonsept.

– Black Friday er ikke en universalløsning for å tømme varelageret eller få julegavehandelen til seg. Det er det nok mange butikker som nå ser etter å ha testet salgskonseptet i noen år.

Ingen supersuksess for Ikea

Ikeas bærekraftsjef Andreas Lennartsson, bekrefter at Black Friday ikke ga den store salgseffekten hos møbelkjeden.

– Black Friday har nok aldri vært noen supersuksess for Ikea. I fjor var det mange kunder på Vestlandet, mens i butikkene på Østlandet var det roligere, sier Lennartson.

INGEN SUPERSUKSESS: Black Friday konseptet passet ikke Ikea sier kjedens bærekraftsjef Anddreas Lennartsson.   Foto: Ikea

– Vi har lave priser 365 dager i året, vi har også salg, men ikke til det ekstreme slik mange andre butikker og kjeder har under Black Friday, sier Lennartson.

– Så Black Friday har ikke vært så lønnsomt for Ikea?

– Jeg sitter ikke på tall, men vi bestemte at det var tid for å sette ned foten mot kjøpepresset, og i stedet oppfordre folk til å ta vare på det de har sier Lennartsson.

Elektronikkjedene er vinneren

Det er elektronikkjedene som ifølge Tangen er den store vinneren av Black Friday.

– Det kommer hele tiden nye varer innen elektronikk som er raskere, større, mindre. Dermed tjener kjedene på å selge ut det gamle billig, fordi de har store kjøpegrupper som er villige til å betale for det nyeste og beste i neste runde.

Tangen tror ikke nødvendigvis forbrukeren tjener på å flytte julehandelen til denne siste fredagen i november.

– Det er nok mye psykologisk der, vi kjøper mer enn vi ellers ville kjøpt, og der har nok Ikea et poeng i sin forståelse av konsekvensen av Black Friday.

På forsiden nå