Ernæringstest: Sjekk de sunne alternativene til ris- og rømmegrøt

Noen spiser bare grøt til jul, mens andre spiser både risengrynsgrøt og andre grøter jevnlig.

UTVALGET: Disse grøtvariantene var med i testen.   Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

Det finnes etter hvert flere typer ferdig ris- eller rømmegrøt i butikkhyllene.

I løpet av de siste årene har det også kommet andre typer ferdiggrøt på markedet, både grøt av bygg og grøt laget av andre korn og frø.

Fordelen med disse typene er at de inneholder mer fiber enn ris- og rømmegrøt. Bygg er dessuten en næringsrik kornsort som blant annet er rik på betaglukanene som er bra for kolesterolet.

Dette er en ernæringstest, og ingen smakstest. Dersom du ønsker å se hvilken av disse som er folks favoritt, sjekk her.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenlignet næringsinnholdet i ferdige grøter som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. Vi har sammenlignet næringsinnholdet pr. porsjon, ikke pr. 100 gram. For å gi en vurdering av grøtene har vi sett på innholdet av mettet fett, sukker, protein, og fiber.

Vi har også sett på innhold av energi, men dette teller mindre enn innhold av de ulike næringsstoffene. Mye mettet fett, sukker og salt har trukket ned, mens innhold av fiber og protein har trukket opp.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Greit med grøt til middag?

Det er mange fordeler med grøt. Det er enkelt å lage, det er relativt billig, det metter godt, og velger du en melkebasert grøt (noe de aller fleste er), får du også bra med melkeprotein, kalsium og jod.

Ulempen med grøt til middag, er at du ikke får i deg grønnsaker, noe som er synd ettersom middagen er det viktigste måltidet for grønnsaksinntaket til mange.

En annen ulempe hvis du velger risbaserte grøter, er at de gir deg minimalt med fiber, og nokså mye sukker. I hvert fall hvis du har sukker oppå, noe de fleste jo har.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Testresultater

Fjordland Byggrynsgrøt

Fint innhold av energi. Greit med fiber og protein, og lite mettet fett.

6

Coop Gullbygg byggrynsgrøt

Lite mettet fett, fint innhold av energi. Bra med fiber.

6

Fjordland 4-korngrøt

Fint innhold av kalorier, lite mettet fett, greit med fiber protein.

6

Fjordland Havregrøt

Greit innhold av kalorier. Lite mettet fett. Greit med fiber og protein.

6

Nordfjord Risengrynsgraut

Greit med kalorier og mettet fett. Minimalt med fiber.

5

Fjordland Risgrøt

Greit med kalorier og mettet fett. Minimalt med fiber.

5

Toro Risgrøt

Greit med kalorier og mettet fett. Minimalt med fiber.

4

Coop Risgrøt

Greit med kalorier og mettet fett. Minimalt med fiber.

4

Toro Laktosefri risgrøt

Greit med kalorier, litt mer mettet fett og mindre protein enn vinnerne. Minimalt med fiber.

4

Nordfjord Rømmegraut

Mye kalorier og mettet fett. Minimalt med fiber.

3

Fjordland Rømmegrøt

Mye kalorier og mettet fett. Minimalt med fiber.

3

Coop Rømmegrøt

Mye kalorier og mettet fett. Minimalt med fiber.

3

Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

På forsiden nå