Ernæringstest av revet ost: Seier til de «ordentlige» ostene

Ost trenger ikke være usunt hvis du velger vinnerne i denne testen.

UTVALGET: Det er stor forskjell på næringsinnholdet mellom såkalte «ekte» og «falske» oster.  Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

Pizza, taco, og lasagne er eksempler på middagsretter som mange lager og der revet ost er en viktig del av retten.

Du kan selvfølgelig rive osten selv. Det blir som oftest billigere. Men fordi det er enkelt og tidsbesparende, er det mange som velger ferdig revet ost. Går du for ferdig revet ost på pose, kan du velge mellom mange ostetyper - også «falsk ost» i form av topping.

Usunt med ost?

Mange tenker på smeltet som usunt, men ofte er det rettene osten brukes i som kan være usunne, ikke osten i seg selv. Selvfølgelig er ost en kilde til både fett og kalorier, men den inneholder også viktige næringsstoffer som protein, jod, kalsium, vitamin A, riboflavin (vitamin B2), og vitamin B12.

Vanlig fet hvitost inneholder rundt 27 prosent fett, hvorav to tredeler er mettet. Resten er enumettet og flerumettet. Mettet fett er en type fett som vi frarådes å spise for mye av, mens de andre typene bør vi øke inntaket av. I løpet av de siste årene er det imidlertid en del forskning som tyder på at melkefett ikke er så helseskadelig som vi tidligere har trodd.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

«Falsk ost» inneholder færre sunne næringsstoffer

Ekte ost fremstilles fra melk og/eller fløte ved at mysen er delvis fjernet fra ostestoffet (de koagulerte proteinene).

Norsk ost inneholder pasteurisert melk, salt og løpe, men kan også være tilsatt surhetsregulerende middel, konserveringsmiddel, farge og syrekultur. Flere revete oster inneholder også litt antiklumpemiddel, potetmel eller stivelse.

Uttrykket «ost» kan bare brukes på produkter som kun inneholder fett fra melkeråvarer. Dersom det inneholder fett fra andre kilder, kan ikke produktet kalles «ost».

«Falske oster» inneholder både ost og vegetabilsk fett. Som regel er det minst like mye vegetabilsk fett som ost.

Bruken av vegetabilsk fett fører til at produktet inneholder mindre av de øvrige sunne næringsstoffene fra melken. Etterligningene inneholder nemlig mindre protein og kalsium, fordi osten er spedd ut.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet en rekke revete oster og revet topping. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet fett, protein, karbohydrater og salt. Mye protein har trukket opp, mens innholdet av mettet fett, karbohydrater og salt har trukket ned.

Smak er ikke en faktor i testen.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast fem og de minst sunne får terningkast to. Et produkt som får terningkast fem i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast to er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Testresultater

Coop Mozzarella

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Tine Revet ost 4 oster

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Arla Apetina Light mozzarella & yellow cheese

Lite mettet fett, greit med salt.

5

Tine Norvegia revet ost

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Tine Original revet ost

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Tine Original revet Norvegia

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Tine Jarlsberg

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Synnøve Milde oster

Mindre mettet fett enn mange av de andre. Greit med salt og protein, men litt mer karbohydrater enn de andre vinnerne.

5

Synnøve Gulost

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Arla Apetina Mozzarella

Greit med mettet fett, salt og protein.

5

Synnøve Revet ost

Greit med mettet fett, salt og protein.

4

Coop Quattro

Og med mettet fett og salt.

4

Coop Cheddar

Mye mettet fett, en del salt.

3

Synnøve Mozzarella

En del salt.

3

Synnøve Revet økonomipakke

Dette er en blanding av ost og topping. Inneholder mer karbohydrater enn de fleste andre.

3

Arla Apetina Cheddar & mozzarella

Mye salt i forhold til de andre.

3

First Price Revet topping

Dette er ikke ordentlig ost. Mer karbohydrater enn de andre.

2

Xtra Topping

Dette er ikke ordentlig ost. Mye mettet fett og karbohydrater i forhold til de andre.

2

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

På forsiden nå