Funker 5:2-dietten egentlig? Ny norsk forskning gir svaret

Norske forskere har undersøkt den omstridte dietten.

5:2-DIETTEN: Hjelper det å faste i to dager og spise som normalt i fem?  Foto: Ekaterina Markelova / Shutterstock

Saken oppdateres.

– Mange hadde mye å si om dietten og hvorvidt den funket eller ikke. Men nå har vi endelig resultater basert på langvarige studier.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør snakker om den omstridte 5:2-dietten som for alvor gjorde sitt inntog for få år siden.

Etter at trenden med å faste også kom til Norge, var det mange som hev seg på. Og like mange kritiserte dietten og forkjemperne for den.

– Ikke noe hokus pokus

For poenget er jo bare at man inntar færre kalorier enn en forbrenner, noe som må til i enhver form for diett. Og derfor vil man naturlig nok gå ned i vekt.

– Det er ikke noe hokus pokus med denne dietten. Det handler bare om at man i gjennomsnitt inntar færre kalorier enn man bruker, sier Sundfør.

BAK STUDIEN: Tine Mejlbo Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Oslo universitetssykehus.   Foto: Anita Sælø

Like stor vektnedgang, uavhengig av diett

Sammen med kolleger ved Oslo universitetssykehus har hun undersøkt om 5:2-dietten har større effekt på vekt og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom enn det å skulle spise litt mindre alle ukens dager.

– Konklusjonen vår er at 5:2-dietten virker også over tid, og at den dessuten minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

5:2-dietten
  • Briten Michael Mosley introduserte dietten for den generelle befolkningen i 2012. Den går ut på å spise henholdsvis 500 og 600 kalorier for kvinner og menn to ganger i uken, men som normalt/ tidligere de andre fem dagene.
  • Sult som følge av en kort periodisk faste gjør at kroppen skjerper seg og får en pause, hevder Mosley.
  • Dietten lover ikke rask vektnedgang, men en langsom og sikker nedgang på ca. en halv kilo i uken.
  • Dietten er fleksibel, du kan velge og bytte fastedager som det passer og spise det du vil innenfor de 500/600 kaloriene, men det anbefales å velge magre proteinkilder og grønnsaker for å redusere tap av muskelmasse og begrense sult på fastedagene.
  • Mosley hevder dietten er enkel å følge, og dette øker sjansen for at 5:2-dietten kan bli langsiktig og en livsstil.

112 kvinner og menn i alderen 21 til 70 år har deltatt i studien i ett års tid. Halvparten av dem fulgte 5:2-dietten, den andre halvparten skulle spise litt mindre enn vanlig.

Totalt inntok de to gruppene like mange kalorier i løpet av en uke.

– Begge gruppene gjorde det like bra og hadde i snitt ti prosents vektnedgang, sier Sundfør.

Klarte å holde dietten over tid

Resultatet, som nå er publisert i tidsskriftet Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases, overrasket Sundfør:

– Jeg må si jeg er litt forundret. Før start var jeg spent på om 5:2-gruppen klarte å faste over såpass lang tid, og jeg synes det var interessant å se at de faktisk klarte å gjennomføre det, sier Sundfør.

Felles for personene var at de hadde høyt midjemål og høy risiko for hjerte- og karsykdommer. Både midjemål og risiko ble redusert i løpet av perioden.

Om studien

112 kvinner og menn i alderen 21 til 70 år har deltatt i studien i ett år. Felles for dem var at de hadde høyt midjemål og høy risiko for hjerte- og karsykdommer.

Gruppen gikk til jevnlig oppfølging med ti timer hos ernæringsfysiolog og ble bedt om ikke å endre den fysiske aktiviteten.

– Formålet med studien er å finne nye effektive metoder i behandling av overvekt, som også er med på å gi godt vedlikehold av vektreduksjon over tid og minske risikoen for hjerte- og karsykdom og diabetes.

Konklusjon:

– Resultatene viser at både 5:2-dietten og jevn energireduksjon er effektivt for vektreduksjon og for å minske risikoen for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, men at ingen av de to metodene/diettene er mer effektive enn den andre.

Kilde: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør

Hun så en tendens til at mennene mestret 5:2-dietten litt bedre, mens kvinnene foretrakk en jevnere energi.

– Hva som passer den enkelte, vil alltid være forskjellig. Men vi kan i hvert fall konkludere med at 5:2-dietten er et godt verktøy for å gå ned i vekt, i likhet med flere dietter der poenget er det samme – å redusere kaloriinntaket.

HAR SKREVET BOK OM DIETTEN: Elizabeth Lingjærde.  Foto: Privat

Mest opptatt av helseeffektene

Kostholdsveileder og forfatter av boken 5:2-dietten, Elizabeth Lingjærde, synes det er interessant at det er kommet norsk forskning på dietten.

– Vi har vokst opp i en tid der vi mener det er normalt å spise hele tiden, men den kontinuerlige tilgangen på kalorier er vi ikke designet for. Det jeg er mest opptatt av med 5:2-dietten, er helseeffektene den gir.

Hun utdyper:

– En får et bevisst forhold til mat og mengde, og det ser ut som folk har skjønt at det er greit å ha en kosthold som ikke går så mye ut over de daglige matvanene.

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå