«Mandag morgen møter noen elever på skolen med en jetlag som tilsvarer en flytur til USA»

Det finnes ingen trylleformel, men noe kan du gjøre.

8- 9 TIMER: Morgentrøtthet er et økende problem blant ungdom og søvnforskere er like bekymret som foreldre over at ungdom får for lite søvn. Tenåringer trenger å sove 8–9 timer hver natt.  Foto: Illustrasjonsfoto Tom Baker NTB/ Scanpix

Saken oppdateres.

Professor i pedagogikk, Stein Erik Ulvund, er spaltist i månedsmagasinet Aftenposten Oppvekst.

Irriterer du deg grenseløst over en stuptrøtt tenåring som legger seg altfor sent og som insisterer på å sove til langt utpå ettermiddagen i helgene og ferier?

Det er antagelig en fattig trøst at dette er et svært vanlig konfliktområde i mange familier. Hvor mye søvn trenger tenåringer og hvor mye sover de egentlig?

Hva er årsakene til at mange sover altfor lite, og hva kan du gjøre for å bryte den onde sirkelen?

Døgnet snudd med 8 timer

Morgentrøtthet er et økende problem blant ungdom og søvnforskere er like bekymret som foreldre over at ungdom får for lite søvn. Tenåringer trenger å sove 8–9 timer hver natt.

En studie, som er et samarbeidsprosjekt mellom Folkehelseinstituttet og et ledende forskningsmiljø ved Universitetet i Bergen, viser at 16-19-åringer gjennomsnittlig sover 6 timer og 25 minutter på ukedager og gutter sover noe mindre enn jenter.

Tenåringer som sover mer er mindre syk

I helgene sover mange mye mindre. Døgnet kan i ekstreme tilfeller bli snudd med 8 timer. Mandag morgen møter noen elever på skolen med en jetlag som tilsvarer en flytur til USA.

Alle forstår at det i praksis er umulig å kontrollere at avtalen blir fulgt fordi smarttelefonen kan være i bruk under dynen

Starter skolen senere

Kroppen produserer hormonet melatonin bare når man sover. Ungdom har derfor ofte en forhøyet melatoninkonsentrasjon i kroppen på formiddagen, noe som går ut over trivsel og velvære. Lærere har god grunn til å klage over at mange elever møter på skolen trøtte og uopplagte. Noen skoler har valgt å starte skoledagen senere for å bedre situasjonen.

Tenåringer føler seg ofte ikke trøtte om kvelden og de har problemer med å sove selv om de gjerne vil. Man har lenge trodd at det først og fremst er skjermbruk sent om kvelden og på nattetid som forstyrrer søvnen.Silje motiverer elever med 90 prosent fravær

Helt ny forskning fra det nevnte forskningsmiljøet i Bergen viser at bruk av datamaskin, smarttelefon og nettbrett, samt anvendelse av flere elektroniske duppeditter samtidig (multitasking) i timene før sengetid, øker risikoen for at søvnen forskyves utover natten.

Da blir den berømte onde sirkelen lett etablert. Blått skjermlys og det å være interaktiv på nettet, er særlig forstyrrende for søvnen.

Dette kan du gjøre

Dessverre finnes det ingen trylleformel for hvordan problemet kan løses, men noe kan du gjøre. Det er et godt utgangspunkt at de unge er klar over at de får for lite søvn.

Forskning viser at 16-19-åringer mener de trenger å sove i 8 1/2 time. Da er det duket for den gode samtalen.

La den unge komme med et skriftlig forslag til avtaler om omfanget av skjermbruk på kveldstid og en fast leggetid. Bruk forslaget som et forhandlingsgrunnlag hvis du mener det ikke er stramt nok. Ingen vet med sikkerhet hvor mye skjermbruk som er forsvarlig og det kan være individuelle variasjoner, så her må du stole på magefølelsen.

Det aller beste er at du starter med konkrete avtaler senest i 12-13-årsalderen, men det er aldri for sent . Alle forstår at det i praksis er umulig å kontrollere at avtalen blir fulgt fordi smarttelefonen kan være i bruk under dynen. Her må du satse på å bygge opp et gjensidig tillitsforhold. Ikke inndra telefonen om natten. Det undergraver tilliten.

Saklig informasjon

Unngå skremsler med dårlige karakterer og at for lite søvn er helseskadelig (for eksempel økt risiko for hjerte— og karsykdommer). Tenåringen din vil fnyse av dette.

Det som kan ha en positiv virkning er saklig informasjon om at de som sover lite er mer mottagelige for omgangssyke og influensa. For dem det gjelder, vil det trolig gjøre inntrykk at russefeiringen kan gå i vasken, eller at de kanskje må holde seg hjemme fra fester eller juleballet når den tid kommer.

Har du en tenåring som lider av søvnmangel, kan det være lurt å være fleksibel med hensyn til hvor lenge det er aktuelt å sove i helger og ferier, men det er umulig å angi et fast tidspunkt fordi søvnbehovet varierer.Prøv å få til en konkret avtale om når du kan vekke ungdommen din.Vær tålmodig, unngå masing og forsøk om du greier å unngå at sinnet tar overhånd. Straff er som regel et lite egnet tiltak for å løse problemet både på kort og lang sikt.

Artikkelen er levert av det nye månedsmagasinet Aftenposten Oppvekst.

Les også:

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst

På forsiden nå