Psykiater: Nettbrett er blitt den nye smokken

Dersom barnet er urolig, kan det være fristende å finne frem nettbrettet. Men forskere frykter at mye bruk av nettbrett kan gå ut over barns evne til å regulere egne følelser.

Finner barnet ditt best ro med et nettbrett i fanget?  Foto: Illustrasjonsfoto rosinka79 NTB/ Scanpix

Saken oppdateres.

— Å være foreldre kan være kjempevanskelig, men nettbrett bør ikke bli løsningen for å få ro, sier barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt Huynh ved Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk Vest i Oslo.

Huynh er opptatt av at barn trenger kontakt med andre mennesker – ansikt til ansikt.

— Barn skal utforske, snakke og være fysiske sammen. Det er slik hjernen utvikles. Barna trenger ikke masse annen stimuli, sier hun.

Mener nettbrett bør ha treårsgrense

Huynh er veldig klar i sitt syn på barn og nettbrett. Etter hennes mening er det ingen grunn til at barn skal få hjelp til å komme i gang med nettbrett før de er tre år gamle.

- Bruk av nettbrett vil føre til at barnet går glipp av viktig utvikling. De lærer seg at en roer seg ned med en skjerm. Nettbrettet blir den nye smokken eller suttekluten, mener hun.

Les også:

Hvor mye tid kan barna bruke foran skjermen?

Barn blir sjalu på mobilen

Negativ innvirkning?

Mobile enheter er over alt, og det er vanlig at også små barn bruker dem ofte.

Likevel vet vi lite om hvilken innvirkning bruken har på de små. I en ny forskningsrapport fra Boston University Medical Center, reiser forskere noen spørsmål rundt hva utstrakt bruk av nettbrett til vil gjøre med urolige barn. Vil det gå ut over barnets evne til å utvikle empati, sosiale ferdigheter og problemløsning? I rapporten heter det at det fremdeles er flere spørsmål enn svar.

Da fjernsynet kom, var man redd for barnas øyne. Men fjernsyn ble ikke forbudt. Barbro Hardersen, prosjektleder Medietilsynet

- Ikke en ny debatt

- Jeg er ikke hjerneforsker, så jeg kan ikke uttale meg på medisinsk grunnlag. Men jeg kan snakke som barnehagelærer og medieviter, og denne debatten er ikke ny, sier Barbro Hardersen, som er prosjektleder for Medietilsynets «Trygg Bruk». Prosjektet jobber for trygg bruk av digitale medier for barn og unge.

Barbro Hardersen mener det ikke er behov for statlige aldersgrenser med hensyn til barn og bruk av nettbrett.  Foto: Medietilsynet

— Hvis nettbrettet skal sensureres bort, gjelder sensuren da alle typer skjermer? Bekymringene om at mediene «automatisk» skader barn dukket opp både da kinoen og fjernsynet kom. Da fjernsynet kom, var man redd for barnas øyne. Men fjernsyn ble ikke forbudt, sier Hardersen.Hardersen mener det ikke er behov for statlige aldersgrenser med hensyn til barn og bruk av nettbrett.

- Foreldre kjenner sine egne barn. Hvis de trenger noe som kan roe barnet ned, så gjør de det. Trenger barnet en tur ut i naturen, så går de en tur ut. Jeg tenker at det er mer problematisk å bare ta brettet vekk fra barna, og tro at dette vil gi barna en god oppvekst. I tillegg har barn rettigheter jevnfør Barnekonvensjonen. De har krav på informasjon, og nettbrett og medier er en sentral og brukervennlig plattform for informasjon for barn i dag, sier hun.

Les også:

Ipaden er gull verdt for barna!

- Lek med barnet ditt 15 minutter hver dag

Bruk ettermiddagen med barnet ditt

- Lære å stå i vanskelige følelser

Ifølge Huynh viser det seg også ofte at det er barn som allerede strever litt som sitter mest foran en skjerm.

— Men hvor starter det egentlig? Blir barna urolige fordi de bruker mye tid på nettbrett, eller bruker de mye tid på nettbrett fordi de er urolige? Sårbare barn bør bli utfordret og lære seg å stå i de vanskelige følelsene sammen med foreldrene, mener hun.

- Mulig med avvenning

Har nettbrettet tatt for stor plass i hverdagen, sier Huynh at det er fullt mulig å venne barnet av.

— De to-tre første ukene kan det være vanskelig, det blir som med avvenning fra bryst eller smokk. Men det er en investering. Både barn og foreldre får det bedre, og mange opplever at barnet både sovner lettere og spiser bedre, sier Huynh.

Hardersen mener det er flott med debatt, for det er mange som strever med problemstillinger rundt barns nettbruk.

De to-tre første ukene kan det være vanskelig, det blir som med avvenning fra bryst eller smokk. Barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt Huynh

— Men så er det også mange som har funnet gode rutiner og fått det inn i hverdagen på en god måte. Kanskje er det snakk om nettbrettbruk én time i uken, eller 20 minutter på morgenen. Det viktigste er at det er balanse i alt vi foretar oss, mener hun.

Hardersen sier det finnes flere nordiske og norske studier som viser at nettbrett kan fremme sosial interaksjon, og være støttende til læring.

- Det er også lekbetont, og barna tar medieerfaringene med ut i barnehagen og på andre lekearenaer i etterkant, sier Hardersen.

Artikkelen er skrevet av Babyverden

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebookgruppeog Twitterprofilfor Familie og oppvekst.

3 råd til foreldre fra Medietilsynet
  1. La gjerne barna være eksperter. Men vær interessert i hva de gjør.
  2. Velg gode apper, test gjerne ut gratisversjonen før du kjører den.
  3. La barnet få spille ett brett eller en sekvens ferdig. Det er ofte da man ser læringsrekken.

(Kilde: Medietilsynet v/ Barbro Hardersen)

3 råd til foreldre fra psykiateren
  1. Barnets skjermbruk bør foregå i husets fellesrom – for eksempel stue eller kjøkken, og foreldrene bør være til stede.
  2. Ut av syne, ut av sinn. Lukk nettbrett, fjernkontroller, mobiltelefoner og lignende inn i et skap, en boks eller noe annet som fjerner det fra synsfeltet når de ikke skal brukes. Det er mye lettere å unngå å falle for fristelsen om man ikke ser dem.
  3. Hva gjør barn når de kjeder seg? Spør etter iPad’en? Har du leker i alle rom, vil et barn som kjeder seg som oftest trekkes mot lekene. Å bygge klosser på kjøkkenet mens foreldrene lager middag, er sunnere for barnet enn å sitte bak en skjerm.

(Kilde: Barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt Huyn)

Små barn og medievaner

Dette melder foreldre at barna bruker mest fritid på i løpet av et døgn:

1-4 år:

  1. Soving
  2. Være med familien
  3. Se film og fjernsynsprogram (Her kommer også nettbrett inn)
  4. Treffe venner
  5. Lese bøker

Medietilgang i fellesrom, barn 1-12 år:

Nettbrett: 65 prosent

TV: 88 prosent

Medietilgang på eget rom, barn 1-4 år:

7 prosent har tilgang til nettbrett

4 prosent har TV

Kilde: Medietilsynets rapport om barn og digitale medier

På forsiden nå