Så mye søvn bør barna få i ferien

Søvnbehovet til barn og unge forandrer seg med alderen.

GJØR DET NOE Å BRYTE NORMALT DØGNMØNSTER? - Jeg anbefaler å følge døgnrytmen, at man bør stå opp og få dagslys. Man bør ikke forskyve døgnrytmen med mer enn et par timer, sier forsker Ingvild Saxvig ved Nasjonalt kompetansetjeneste for søvnsykdommer.  Foto: Illustrasjonsfoto NTB/ Scanpix

Saken oppdateres.

— Det er individuelle forskjeller på hvor mye søvn barn trenger. De yngste barna trenger mer søvn enn de eldre. Men også de fleste ungdommer trenger over ni timer med søvn, sier forsker Ingvild Saxvig ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer.

Professor er skeptisk til nattbarnehage:

Barn og søvn: retningslinjer

Barn mellom fire måneder og ett år bør sove 12 til 16 timer i døgnet.

Barn mellom ett og to år bør sove 11 til 14 timer.

Barn mellom tre og fem år bør sove 10 til 13 timer i døgnet.

Barn mellom seks og 12 år bør sove mellom 9 og 12 timer.

Tenåringer mellom 13 og 18 år bør sove mellom 8 og 10 timer i døgnet.

(Kilde: National Sleep Foundation)

— Stå opp til vanlig tid

Dersom det blir noen sene EM-kvelder eller sene kvelder i ferien har Saxvig et godt råd til hvordan barna kan komme inn i vanlig rytme igjen.

— Dersom man vet at barnet kan få problemer med døgnrytmen, er det bedre at man står opp til vanlig tid dersom man har lagt seg sent. Da kan man heller legge seg tidlig og få mer søvn den neste natten. Da slipper man at man forskyver døgnet, sier Saxvig.

Axel (2) har lakenskrekk, vi lot ham teste.

Merker søvnmangel

Amerikanske forskere har utarbeidet en anbefaling på hvor mye søvn barn i forskjellige aldre trenger i gjennomsnitt (se faktaboks). Det er likevel store individuelle forskjeller.

— Man merker fort om barna får nok søvn. Er de stuptrøtte om morgenen eller i løpet av dagen, så er det ikke nok, sier Saxvig til Adressa.

Vi har samlet søvnekspertenes beste tips til bedre søvn hos barn.

— Er det noe problem å bryte det normale døgnmønsteret i ferien?

— Jeg anbefaler å følge døgnrytmen, at man bør stå opp og få dagslys. Man bør ikke forskyve døgnrytmen med mer enn et par timer. Man må huske at skolestart kommer også og at det kan være vanskelig å få døgnrytmen tilbake igjen, sier Saxvig.

Her er flere artikler som kan være aktuelle for deg med småbarn:

På forsiden nå