Test av 16 «hjemmebakte» knekkebrød

Å bytte ut lyst brød med knekkebrød, kan være gunstig for vekt, helse og fordøyelse.

IKKE MER FIBER: De hjemmebakte knekkebrødene er ikke mer fiberrike enn andre knekkebrød, men inneholder mindre karbohydrater og mer protein enn andre typer.  Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

Mange får i seg altfor lite fiber, blant annet fordi de velger fint eller halvgrovt brød, fremfor grovbrød og grovt knekkebrød. Å bytte ut lyst brød med grovt knekkebrød kan med andre ord være med på å øke fiberinntaket.

Mange baker sitt eget knekkebrød, noe som gjør at de kan få et ekstra grovt og sunt knekkebrød. Fordelen med hjemmelaget knekkebrød, altså skikkelig hjemmelaget knekkebrød, er at du kan droppe salt og ha massevis av sunne ingredienser som nøtter, frø, kli og havre.

Etter hvert har det kommet flere typer «hjemmebakte» knekkebrød i butikken og bare i løpet av det siste året har det dukket opp mange nye sorter.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilket hjemmebakt knekkebrød folk liker best.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på hvor mye protein, sukker, mettet og umettet fett, fiber og salt de forskjellige knekkebrødene inneholder. Mye mettet fett, sukker og salt har trukket ned, mens mye protein, umettet fett og fiber har trukket opp. Vi har latt fiber telle dobbelt, ettersom de fleste får i seg for lite fiber.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på hvilken du synes smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det sunneste får terningkast 6 og det de som ikke er fullt så sunne (men fremdeles mer enn sunne nok) får terningkast 4.

Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Vi har valgt å ikke gi dårligere terningkast enn 4, fordi alle knekkebrødene i denne testen kan defineres som sunne.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Mer fiber i andre knekkebrød

En viktig grunn til å velge knekkebrød, er at mange knekkebrød er rike på fiber. Men i motsetning til hva mange tror, er det ikke slik at de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder mer fiber enn andre knekkebrød.

Tar du en titt på bramat.no sin store test av knekkebrød, ser du at flere knekkebrød av typen Wasa, Leksands eller Ryvita faktisk inneholder mer fiber enn mange av de «hjemmebakte» typene.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Men mindre karbohydrater i de «hjemmebakte»

Mange av de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder derimot mindre karbohydrater og mer protein enn andre typer. Dette kan være et poeng for dem som forsøker å begrense inntaket av raske karbohydrater.

En del av de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder også mye frø, noe som gir et høyt innhold av umettet fett.

Her er flere relevante tester:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

På forsiden nå