Test av 16 typer majones: Er lett eller ekte majones sunnest?

Full seier til ekte majones.

ERNÆRINGSTEST: I denne testen har vi sammenliknet et utvalg majones. Vi har sett på innhold av sukker, mettet fett, umettet fett, protein og salt i hver majones. Vi har latt mettet fett telle dobbelt, ettersom de fleste av oss gjerne kan spise mindre mettet fett. Mye mettet fett, salt og sukker har trukket ned, mens andel protein og umettet fett har trukket opp.  Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

Majones er fete saker og inneholder mange kalorier. Det finnes både «ekte» og «lette» majoneser. Noen foretrekker den fete, ekte typen, men andre ønsker å begrense kaloriinntaket og går for den lette.

Majones fremfor smør

Mange tenker på majones som usunt fordi det gir mye kalorier. Men det ikke alle vet, er at mesteparten av fettet du får fra majones er umettet, altså av den sunne typen . Derfor kan du for eksempel gjerne ha majones på brødskiven fremfor smør.

Denne testen er ikke en smakstest, men en ernæringstest. Lurer du på hvilken majones folk mener smaker best, sjekk her.

Fordeler og ulemper med begge typer

Bruker du veldig mye majones, så får du i deg mange sunne fettsyrer, men også mye kalorier, særlig om du går for den ekte majonesen.

Velger du lett majones får du i deg færre kalorier, men også mer sukker og stivelse.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Hvilken olje er sunnest?

I de ulike majonesene er det brukt forskjellige oljer. Står valget mellom rapsolje og solsikkeolje, så kommer rapsolje bedre ut rent ernæringsmessig.

Det er mange ulike planteoljer. De består av nærmest 100 prosent fett. De vanligste planteoljene vi bruker i matlaging; oliven-, solsikke-, raps-, soya— og maisolje inneholder i stor grad umettet fett (enumettet og flerumettet). Det flerumettede fettet består av de vegetabilske formene av omega-3- og omega-6-syrene.

I dagens kosthold får vi i oss mer enn nok av omega-6-fettsyrer, derfor bør vi øke omega-3-inntaket. Fisk og sjømat er selvsagt den beste kilden, men valget av matolje kan også ha en betydning.

Til tross for at solsikkeolje inneholder mer flerumettet fett enn rapsolje, er rapsoljen rikere på vegetabilsk omega-3. Solsikkeolje inneholder derimot litt mer mettet fett enn rapsoljen.

Du har sikkert hørt at olivenolje er bra. Den inneholder 70-80 prosent enumettet fett (oljesyre).

Denne omega-9-fettsyren er nemlig nesten like så effektiv som flerumettet fett til å senke det ugunstige LDL-kolesterolnivået i blodet når den erstatter mettet fett, for eksempel fra kjøtt og fet animalsk mat.

Rapsolje olje inneholder 59 prosent av det samme fettet, mens solsikke inneholder «kun» 28 prosent.

Lurer du på hva slags fett du bør steke i?

Testresultater

Eldorado Ekte majones

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

SalatMesteren Ekte majones

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Svansø Økologisk mayonnaise

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Alma Majones

Greit med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Matmesteren Ekte majones

Ok med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Coop Ekte majones

Ok med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker og lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Vita hjertego' Lett majones

Lite mettet fett, greit med umettet fett, greit med sukker men mer salt enn i vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Hellmann's Real mayonnaise

Ok med mettet fett, mye umettet fett, lite sukker men mer salt enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Smart 365

Lite mettet fett, bra med umettet fett, mer sukker enn vinnerne, men lite salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

SalatMesteren Lett majones

Lite mettet fett, mindre umettet fett enn vinnerne, greit med sukker og ikke for mye salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Mills Sitron majones

Mer mettet fett men også mer umettet fett enn mange av de andre. Greit med salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Mills Ekte majones

Mer mettet fett men også mer umettet fett enn mange av de andre. Greit med salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Mills Lettmajones

Greit med mettet fett, ikke spesielt mye umettet fett, ok med sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Eldorado Lett majones

Lite mettet fett, men også lite umettet fett. Mer sukker og salt enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Hellmann's Mayonnaise with a touch of garlic

Lite mettet fett, men også lite umettet fett. Mer sukker og salt enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Hellmann's Light mayonnaise

Lite mettet fett, men også lite umettet fett. Mer sukker og salt enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Her er flere relevante tester for barnefamilier:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg majones. Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkene vi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av sukker, mettet fett, umettet fett, protein og salt i hver majones. Vi har latt mettet fett telle dobbelt, ettersom de fleste av oss gjerne kan spise mindre mettet fett. Mye mettet fett, salt og sukker har trukket ned, mens andel protein og umettet fett har trukket opp.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

I testen er produktene rangert fra terningkast 3 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 6 og det dårligste terningkast 3. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

På forsiden nå