Test av bacon: Stor forskjell på fettinnholdet

Har du gått ut ifra at alt bacon er usunt? Vi har sjekket næringsinnholdet.

VELG RIKTIG: Å spise bacon en gang iblant er neppe skadelig, men dersom du har bacon på tallerkenen flere ganger i uken kan du med fordel velge det magreste og et med røykearoma.   Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

Sannheten er at næringsinnholdet i de fleste bacon-produkter varierer over tid, slik at det faktisk er ganske utfordrende å vite hvilken type som et sunnest.

Men noen typer bacon er mye magrere enn de andre, og skiller seg derfor positivt ut.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Tre hovedgrupper av bacon

Bacon kan grovt inndeles i magert (mindre enn ti prosent fett), mellomfett (mellom ti og tyve prosent fett) og vanlig fett bacon (mer enn tyve prosent fett).

I den magreste gruppen finner vi bacon av svin, storfe og kalkun, mens fetere bacon kun er laget av svin.

STORE FORSKJELLER: Både fett- og saltinnhold varierer mye fra produkt til produkt.  Foto: Shutterstock

Vekslende fettinnhold

Til tross for at mange produsenter deklarer fettinnholdet i sitt bacon, er dette kun veiledende eller grove gjennomsnittsverdier.

I virkeligheten kan hver bacontype ha et svært varierende fettinnhold fra produkt til produkt, gjerne ti prosent variasjon. Av samme grunn er det like mange produsenter som faktisk ikke deklarerer næringsinnholdet.

Bacon er nemlig et produkt der både innholdet av fett og energi naturlig varierer mye. Når fettinnholdet går opp, synker protein- og vanninnholdet.

Saltinnholdet varierer med fettinnholdet

Når bacon saltes, vil ikke fettet ta til seg dette saltet. Det er kun kjøttet som tar til seg salt, med mindre saltlake sprøytes direkte inn i produktet.

Velger du en type bacon med mye fett og lite kjøtt, får du dermed et bacon med mindre salt, enn om du velger en type med mye kjøtt som har tatt til seg mye salt.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilket bacon folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Slik velger du bacon

Det beste for helsen er å velge det magreste baconet. Det gir nemlig færre kalorier, fett og mettet fett.

Du kan prøve å se etter bacon med færre hvite striper. Desto mindre synlig hvitt det er i pakken, desto mindre fett inneholder det. Ulempen er at da kan du få et produkt som kan være litt saltere.

Mye fett smelter bort

Er du en av dem som spiser en del salt fra før, og som bør kutte ned på saltet, kan det være lurt å velge bacon etter saltinnhold, og ikke være så opptatt av fettet. Mye av fettet på baconet smelter tross alt bort i stekepannen. Jo mer du steker baconet, dess mer magert blir det baconet du ender opp med å spise.

Røykemetode

Det er også lurt å se etter hvilken røykemetode som er brukt. Mattilsynet anbefaler å spise mat som er «røkt» med røykearoma (også kalt regenerert røyk eller flytende røyk) fremfor tradisjonell røyking. Metode for røyking kan ha en påvirkning på kreftrisiko.

På en del av baconet som er med i denne testen, er det oppgitt om det er brukt røykaroma eller tradisjonell røyking, på andre står det ingenting om dette.

Her er flere relevante tester:

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på bacon som finnes i de største dagligvarekjedene. Vi har gått ut fra næringsinnholdet som er deklarert på hvert produkt, selv om vi vet at dette kan variere fra produkt til produkt innen hver type.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av baconet, har vi sett på hvor mye mettet fett, salt og protein det inneholder. Protein har trukket opp, mens innhold av mettet fett og salt har trukket ned.

Vi har valgt å gi terningkast to til seks fordi det var såpass stor forskjell på næringsinnholdet til de forskjellige typene bacon, at vi ønsket å bruke nesten hele terningen. Produktene er testet opp mot hverandre, slik at en type som får terningkast tre i denne testen, ikke nødvendigvis ville fått det samme hvis det ble testet opp mot andre typer bacon.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

På forsiden nå