Test av knekkebrød: Mange sunne alternativer!

De aller fleste av oss kan gjerne spise mer knekkebrød. Velger du riktig type knekkebrød, vil du få i deg bra med fiber, noe som er bra for både fordøyelse, vekt og helse.

TOPPKARAKTER: To av disse 30 knekkebrødene får terningkast seks.   Foto: BRAMAT

Saken oppdateres.

Mange som er opptatt av vekt og helse velger knekkebrød fremfor brød. Det er ingenting i veien med det, snarere tvert imot.

Bytter du ut brød med fiberrikt knekkebrød, får du i deg mer fiber og mindre kalorier og raske karbohydrater. Dette kan være bra for mange av oss, ikke bare de som ønsker å gå ned i vekt.

Denne testen er ikke en smakstest, men en ernæringstest. Lurer du på hvilket knekkebrød folk mener smaker best, sjekk her.

Kan være hormonforstyrrende og allergifremkallende:

Viktig med fiber

Det er mange grunner til at det er lurt å spise mye fiber, blant annet bedre fordøyelse, bedre metthetsfølelse og jevnere blodsukker.

Dette vil igjen ha en positiv innvirkning på overskudd, prestasjon, og vektregulering. Nok fiber har dessuten vist seg å redusere risikoen for en rekke livsstilssykdommer.

Mindre raske karbohydrater

En del knekkebrød inneholder ikke bare mer fiber, men også mindre raske karbohydrater enn mange brødtyper. Dette er ikke så viktig for deg som er slank og aktiv, og faktisk kan ha behov for mye raske karbohydrater.

Er du derimot en av dem som sliter med å holde vekten og/eller har problemer med svingende blodsukker, kan det være lurt å velge grove knekkebrød fremfor fint brød med mye raske karbohydrater.

Testresultater

Wasa Rugknekke

Mye fiber, bra med umettet fett, mindre sukker og karbohydrater enn mange av de andre typene. Litt mer salt enn i de andre typene.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Wasa Fiber balance

Mest fiber av alle typene, mindre sukker og karbohydrater enn mange av de andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Wasa Rugsprø havre

Greit med fiber, bra med protein, lite sukker og greit med salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Ryvita Multigrain

Bra med fiber, greit innhold av umettet fett, sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Wasa Delikatess sesam

Bra med fiber, sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Ryvita Sesame rye

Greit med fiber, lite salt, greit med sukker.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Wasa Sport+

Mye fiber, greit med salt og sukker.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Ikke bli stemplet som reiseamatør.

Finn Crisp 5 wholegrains

Greit med fiber, sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Korni Knekkebrød fiber

Bra med fiber, greit med sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 5

Wasa Frukost fullkorn

Fiberinnholdet kunne vært høyere, men ok innhold av sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Overfylte skap?

Wasa RugSprø original

Bra med fiber, ikke spesielt mye umettet fett, greit innhold av sukker.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Wasa Mineral+

Fiberinnholdet kunne vært høyere, men ok innhold av sukker og salt.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Wasa Husman

Bra med fiber, mer karbohydrater og mindre protein enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Leksands Fire kornslag

Bra med fiber, greit innhold av sukker, men mer karbohydrater enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Wasa Sport

Bra med fiber, greit med suker og salt men mer karbohydrater og mindre protein enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Wasa Surdeg gourmet

Mye fiber, mindre protein og mer karbohydrater enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Wasa Surdeg flerkorn

Bra med fiber, mer karbohydrater og mindre protein enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Finn Crisp Oat & grains

Greit med fiber, greit med sukker, mer karbohydrater enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Leksands Knekke godt stekt

Bra med fiber, mindre protein og umettet fett og mer karbohydrater enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Leksands Knekke normalt stekt

Bra med fiber, mindre protein og umettet fett og mer karbohydrater enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Wasa Solruta sesam

Fiberinnholdet kunne vært høyere. Mer karbohydrater og mindre protein enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Leksands Havre

Greit med protein, lite sukker, mer karbohydrater enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Sætres beste Tynne knekkebrød spelt

Ikke spesielt mye fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Wasa Frukost

Ikke spesielt mye fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Ryvita Muesli crunch

Fiberinnholdet kunne vært høyere. Veldig mye sukker i forhold til de andre typene.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Ryvita Dark rye

Fiberinnholdet kunne vært høyere. Mer karbohydrater og mindre protein enn vinnerne.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Sætres beste Tynne knekkebrød sug

Ikke spesielt mye fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Wasa Havre

Ikke spesielt mye fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Wasa Sesam & havsalt

Ikke spesielt mye fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Wasa Kanel

Lite fier, mye sukker og karbohydrater.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Her er flere relevante tester for barnefamilier:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenlignet et utvalg knekkebrød.Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkenevi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har visett på innhold av karbohydrater, sukker, protein, umettet fett,fiber og salt. karbohydrater, sukker og salt har trukket ned idenne testen, mens et høyt innhold av fiber, umettet fettog proteinhar trukket opp.

Fordi knekkebrød kan være en veldig god kilde til fiber, ogfiber er noe de fleste av oss bør spise mer av, har vi lattknekkebrødenes innhold av fiber telle dobbelt opp.

Grunnen til at vi har gitt lav poengsum til de knekkebrødene sominneholder mye karbohydrater, er ikke fordi karbohydrater erfarlig, men fordi mange som velger knekkebrød fremfor brød gjør detfordi de ønsker å få i seg mindre av de raske karbohydratene.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningentil testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslistenpå forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fraprodusentene i de tilfellene vi ser dette mangler pådeklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellomdeklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig harforetatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrerikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer atdeklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

På forsiden nå