Test av middagskorn: Dette er et sunnere alternativ til ris

Flere og flere oppdager quinoa, byggris, couscous og bulgur som alternative middagstilbehør, men hva er det sunneste valget?

UTVALGET: Dette er produktene som er testet.   Foto: Bramat.no

Saken oppdateres.

Når du skal velge et korn som middagstilbehør, velg fullkorn! Det er ensbetydende med mer fiber, vitaminer og mineraler.

Vi har testet syv produkter, og to av dem får terningkast seks.

Middagskornene ble testet ut fra næringsinnhold. Smak er ikke en faktor, lurer du på hva folk mener om smaken på de ulike produktene, sjekk resultatet her.

Les også:Grovkarbo fremfor lavkarbo

Hvete til middag

Både bulgur og couscous er laget av durumhvete. Begge kan du få som fullkorn og fin variant. Når du velger fullkorn er innholdet av fiber, vitaminer og mineraler høyere. Dette skyldes at hele kornet brukes i fremstillingen. I denne testen har vi kun tatt med middagskorn som er å få kjøpt i de største matvarekjedene, og der har vi ikke funnet fullkorncouscous eller fullkornbulgur.

Couscous lages ved å blande durumhvete med vann og forme den til små korn, mens bulgur er hvetekjerner som er dampkokt, tørket, polert, siktet og knust. Bulgur har lange tradisjoner i matlaging i Midtøsten, mens couscous er mer brukt i Nord-Afrika.

Bulgur og couscous er svært raskt å tilberede og er smarte valg når tiden på kjøkkenet er knapp.

Les også: Derfor bør du spise fullkorn

Tradisjonelt byggris

I oldtiden hadde vi ikke ris, men bygg. Vikingene brukte bygg til flatbrød, grøt, gryter, supper — egentlig til det meste. Du har kanskje spist betasuppe. De gråhvite kornene i suppen er nettopp bygg.

Bygg sin storhetstid gikk over og hveten overtok etter hvert tronen og fikk en sentral plass i kosten vår. At bygg har fått en liten oppsving er positivt. Dette kornet er nemlig en fin kilde til antioksidanter, kostfiber, protein, B-vitaminer og mineraler. Betaglukan er en type fiber i bygg som styrke tarmen som immunorgan. Dessuten kan betaglukaner forsinke opptaket av kolesterol og sukker.

Når det gjelder antioksidantene inneholder bygg mer enn andre korn. Antioksidantene bidrar også til den bitre smaken til bygg og derfor smaker bygg mer bittert enn hvete.

I butikken finnes også vakumpakket byggris med smak. Disse er forhåndskokte (ikke tørre) og lot seg ikke sammenligne med de andre produktene i testen.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Helios Økologisk quinoa

En av testens vinnere. Høyest innhold av protein, greit innhold av fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Coop Middagsbygg

En av testens vinnere. Dobbelt så mye fiber som de fleste andre.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Tipiak Couscous

Greit med protein, litt lite fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Coop Couscous

Greit med protein, litt lite fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Gogreen Bulgur

Greit med protein og fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Eldorado Couscous

Greit med protein, litt lite fiber.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Møllerens Bygg ris

Greit innhold av fiber, mindre protein enn de andre typene.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Artikkelen er skrevet av bramat.no

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenlignet et utvalg middagskorn.Utvalget ble foretatt etter hva produsenten hadde deklarert avnæringsstoffer.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering avproduktene, har vi sett på innhold av protein, umettet fett ogfiber pr. 100 gram tørr vare. Desto mer protein, umettet fett ogfiber, desto høyere poengsum.

Andelen umettet fett teller kun halvparten av protein og fiber.Dette skyldes at middagskorn er en mindre kilde til fett og destoviktigere kilde til fiber og protein.

Vi har ikke testet for karbohydrater fordi for noen er detteviktig at det er lavere, mens andre ønsker et høyerekarbohydratinntak, for eksempel aktive folk. Derfor lar viforbrukeren selv ta det valget.

Smak er ikke en faktor i testen.

I testen er produktene rangert fra terningkast 3 til 6.Produktene er rangert i forhold til hverandre der de sunneste fårterningkast 6. Vi har valgt å ikke bruke terning 1 og 2 ettersomingen av disse middagskornene kan regnes som usunne. Vi har valgt ågi terningkast 6 til de sunneste, fordi disse er såpass mye sunnereenn for eksempel ris som mange bruker istedenfor middagskorn.

Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikkenødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 erdirekte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere totalpoengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningentil testene hentes fra deklarert næringsinnhold ogingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norskebutikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fraprodusentene i de tilfellene vi ser dette mangler pådeklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellomdeklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig harforetatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrerikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer atdeklarasjonen er korrekt.

Bedre valg enn ris

Ris er ikke mer i testen, verken hvit ris eller upolertnaturris. Hadde ris vært med i testen så hadde den tapt, detgjelder også naturrisen og fullkornsrisen. Dette skyldes at deninneholder mindre fiber enn den fineste couscousen og kun litt merprotein enn test taperen. Innholdet av umettet fett er ogsålavt.

Bruker du naturris eller fullkornris er dette likevel et bedrevalg enn hvit ris, fordi innholdet av de fleste næringsstoffer erhøyere i den brune varianten. Dette er også et trygt valg for demsom ikke tåler hveten som både couscous og bulgur er fremstiltav.

Quinoa for de som ikke vil ha hvete

Quinoa har godt rykte på seg, både fordi den er et hvete- ogglutenfritt alternativ, men også fordi den sies å ha høytproteininnhold.

Ifølge nutritiondata.com er quinoa en god kilde til folat og andre B-vitaminersamt en rekke mineraler. Den er spesielt rik på mangan. Dersom duvelger den røde og svarte quinoaen øker næringsinnholdet.

Ingen av disse er med i denne testen ettersom de ikke fantes hosde største matvarekjedene. Men finnes i mange spesialimport-butikker.

Les også: Næringsstofferi quinoa

På forsiden nå