Test av müsli, crüsli og granola: Stor forskjell på sukkerinnholdet

Hele syv får toppkarakter.

VELG RIKTIG: Hvis du er en av dem som spiser müsli, crüsli eller granola til frokost hver dag, kan det være lurt å ta en ekstra titt på næringsinnholdet.   Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

I denne testen har vi valgt å sammenligne müsli, crüsli og granola fordi de alle er basert på valset korn, som oftest havre.

Forskjellen på müsli og crüsli er at crüsli er bakt i ovn, gjerne med søtning som sukker, juice eller honning. De tradisjonelle müslitypene er bare valset korn som ikke er bakt.

Granola er egentlig bare et annet navn for crüsli. Både müsli, crüsli og granola er ofte tilsatt både frukt, bær og/eller nøtter.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilken müsli, crüsli og granola folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Sunt med mye fiber

Skal du spise müsli til frokost, bør du velge en som inneholder mye fiber og ikke altfor mye sukker.

En frokost med mye fiber vil ha en positiv innvirkning på blodsukkeret ditt resten av dagen. Du vil føle deg mettere, mer opplagt og mindre sugen på noe søtt.

De aller fleste får i seg mindre fiber enn anbefalt. Fiber er bra for fordøyelsen, vekten, blodsukkeret og helsen.

Sukker for deg som trener mye

Mange typer müsli og andre frokostblandinger, inneholder mye sukker. Dette kan være greit for deg som er slank og aktiv, ikke minst rett etter en treningsøkt der du trenger å fylle på karbohydratlagrene dine.

Er du derimot en av dem som ønsker å holde en stabil vekt eller gå ned noen kilo, er det lurt å velge en müsli uten så mye sukker.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg müsli, crüsli og granola som finnes i de største dagligvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye kalorier, sukker, fiber, protein, mettet og umettet fett de inneholder. Vi har latt mengden sukker og fiber telle dobbelt, ettersom dette er viktig når det kommer til sunnhet.

Grunnen til at vi denne gangen har valgt å ta med energiinnholdet i vurderingen, er at mange ønsker en frokost som ikke er altfor kaloririk.

Produktene er rangert opp mot hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de minst sunne får terningkast 1. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 1 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Her er flere relevante tester:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

På forsiden nå