Test av plantemelk: Stor forskjell på sukker– og proteininnhold

For dem som ikke tåler melk, er plantemelk en god erstatning. Ta likevel en ekstra sjekk på næringsinnholdet.

ULIKE RESULTAT: Tre av disse får terningkast seks, mens tre andre får terningkast én.  Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

En del mennesker holder seg unna melk og andre meieriprodukter. Noen fordi de ikke tåler det, andre fordi de tror de ikke tåler det.

Drikker du ikke melk fordi du lurer på om du ikke tåler det, bør du ta deg en tur til legen for å få det avklart. Du går nemlig glipp av en rekke næringsstoffer hvis du holder deg unna melk og andre meieriprodukter.

I tillegg til å gi oss protein og en rekke vitaminer, er melk vår viktigste kilde til kalsium, og også en viktig kilde til jod. Mange, særlig de som holder seg unna melkeprodukter, får i seg for lite kalsium og jod.

Soya, ris, kokos, mandel eller havremelk?

Hvis du ikke tåler melk, kan det være greit med en erstatning, både til å drikke og for å lage mat.

Er det melkesukkeret du ikke tåler (laktose), kan du gjerne bruke laktosefri melk.

Er det derimot melkeproteinet du ikke tåler, må du bruke alternativer som soya-, ris-, kokos-, mandel,- eller havremelk.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilken plantemelk folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Store ulikheter

Forskjellen på soyamelk og rismelk er stor. Mens rismelk stort sett bare inneholder raske karbohydrater og minimalt med protein, er soyamelk en god kilde til protein og inneholder minimalt med karbohydrater. Dette gjør at soyamelk metter bedre og gir jevnere blodsukker.

Havremelk inneholder heller ikke så mye protein, men har til gjengjeld sunne havrefibre i seg.

Med mindre melken skal gis til et småspist barn som trenger ekstra kalorier, bør man derfor velge soyamelk fremfor rismelk. Bruk for all del de typene som er tilsatt kalsium!

Her er flere relevante tester:

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenlignet et utvalg soya-, ris-, kokos-, mandel- og havremelk som er å få kjøpt i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av plantemelkene, har vi sett på hvor mye kalorier, sukker, protein og kalsium de inneholder.

Siden det er stadig flere av oss som veier for mye, og ettersom de fleste får i seg mer enn nok sukker og kalorier, har vi latt sukker og kalorier trekke ned, mens innhold av protein og kalsium har trukket opp. Vi har gitt plusspoeng til de melketypene som er tilsatt vitaminer.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan selv stemme på den melken du syns smaker best her.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast seks og de minst sunne får terningkast en. Et produkt som får terningkast seks i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast en er direkte dårlig, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

På forsiden nå