Test av yoghurt og skyr med korn – hvilken type er sunnest?

Fire får terningkast seks. Yoghurt eller skyr med korn kan være et godt alternativ når du har lyst på noe kjapt og godt.

ULIKHETER: Både yoghurt og skyr med korn er rike på kalsium og jod, men det er likevel store forskjeller på næringsinnholdet.  Foto: Erik Helgeneset

Saken oppdateres.

Skyr er i motsetning til hva mange tror, ikke en yoghurt, men ferskost laget av syrnet melk med én eller flere melkesyrekulturer og eventuelt også tilsatt litt løpe i ystemelken.

Sammenlikner du skyr med vanlig yoghurt, inneholder skyr mer protein og ofte også mindre fett enn en del yoghurttyper.

Protein metter godt, og derfor egner skyr seg bra som et lite måltid når du er sulten eller bare har lyst på noe godt.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilken yoghurt eller skyr folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Næringsrik mat

Fordelen med yoghurt, skyr og andre meieriprodukter, er at de er rike på kalsium og jod som er to viktige næringsstoffer mange får for lite av.

Meieriprodukter er også en god kilde til den typen protein som er ekstra bra for deg som trener.

Vi anbefaler å spise minst tre porsjoner meieriprodukter om dagen. Yoghurt eller skyr kan gjerne være en av disse.

SUNT ALTERNATIV: Både yoghurt og skyr med korn kan fungere fint som mellommåltid, frokost eller kvelds.   Foto: Gladskikh Tatiana / Shutterstock

Plass til en yoghurt om dagen

Hvilken type du bør velge, avhenger av hva du spiser ellers, hvor aktiv du er, og om målet er å gå ned i vekt eller ikke.

Et barn eller en normalvektig voksen kan fint spise en yoghurt om dagen. Blir det for mye sukker, er det ikke fordi du spiser en yoghurt men fordi du får i deg for mye sukker fra andre mat- og drikkevarer.

Skal du kutte ned på sukkeret, bør du heller kutte ned på saft, brus, kjeks og søtsaker. Dette er matvarer som inneholder lite andre næringsstoffer i motsetning til yoghurten.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på yoghurtenes innhold av sukker og protein. Vi skulle gjerne også sett på innholdet av fiber og kalsium, men ikke alle produsentene har oppgitt dette i sine produkter. Mye sukker har trukket ned, mens mye protein har trukket opp.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på den du liker best her.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det sunneste får terningkast seks. Vi har ikke gitt lavere terningkast enn terningkast tre, ettersom ingen av yoghurtene i denne testen kan sies å være direkte usunne. Et produkt som får terningkast seks i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast tre er direkte dårlig, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Her er flere relevante tester:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

På forsiden nå