Undersøkelse: Mest mobbing via Snapchat

En av tre svarer at de har fått meldinger som har vært sårende eller gjort dem sinte.

NY UNDERSØKELSE: Det meste av den digitale mobbingen skjer på Snapchat, viser en undersøkelse.  Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Saken oppdateres.

Undersøkelsen er en del av Bruk Hue-kampanjen, som er et samarbeid mellom Telenor, Medietilsynet, Røde Kors og Barnevakten, skriver VG.

Snapchat er en digital kommunikasjonskanal der bildene og meldingene som sendes, sletter seg selv.

— Om Snapchat sier vi som med resten, bruk hodet når du er på nettet. Tenk på hvem du tar bilder av. Snapchat gjør jo at du kan ta bilder av hvem som helst og sende det ut - er det kanskje noen du burde spurt om lov før du deler? sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge til avisen.

Får ikke «likes»

I undersøkelsen som Opinion og Norstat har gjennomført, svarer fire av ti elleve— og tolvåringer at de opplever det å ikke få såkalte «likes» - der venner aktivt viser at de liker noe man har publisert på sosiale medier, som mobbing.

TRYGG PÅ NETT: – 94 prosent av barn mellom 9 og 16 har mobiltelefon, og de bruker den i snitt seks timer hver dag. Det er mye. Derfor må vi sørge for at de er trygge på nettet, sier administrerende direktør i Telenor, Berit Svendsen.  Foto: Jon Olav Nesvold / NTB Scanpix

31 prosent svarer at de har fått meldinger på nett eller mobil som har vært sårende eller gjort dem sinte. Hver tiende sier de selv har sendt meldinger som har gjort andre trist eller sint. De fleste som svarer har opplevd noe «slemt, mobbing eller truende» har opplevd det på Snapchat, kommer det frem i undersøkelsen, ifølge VG .

Forsker: På en måte nytt, samtidig gammelt nytt

Arne Olav Nygard er forsker ved Universitetet i Stavanger og er i sluttfasen på en doktorgrad om sosiale medier.

Han er ikke overrasket over studien.

MÅ LØSES SOSIALT: - Mobbing er fundamentalt sett et sosialt problem, ikke et digitalt problem. Derfor må det også løses sosialt, sier forsker ved Universitetet i Stavanger, Arne Olav Nygård.  Foto: Universitetet i Stavanger

— Det er på en måte nytt, men samtidig gammelt nytt. Lignende diskusjoner har vært knyttet til Facebook tidligere. Når det først etableres en mobbesituasjon, kan digitale medier virke bidragende. Et bilde spredd på sosiale medier kan få andre konsekvenser enn tradisjonell mobbing i en skolegård, sier han.

- Mobbing er ikke et digitalt problem

Når det er sagt, Nygard er svært opptatt av følgende store men:

— Mobbing er fundamentalt sett et sosialt problem, ikke et digitalt problem. Derfor må det også løses sosialt. Det frikjenner ikke digitale medier, de kan ha sider ved seg som krever oppmerksomhet. Men man blir ikke kvitt mobberen, eller offeret blir ikke kvitt mobbingen, ved å fjerne dem fra Snapchat, sier han.

- Hva tenker du om at mangel på «likes» kobles opp til mobbing?

— I en gitt kontekst kan manglende likes være mobbing, men i en annen kontekst trenger det ikke være det. Man må man igjen gå bak problemet, sier han.

Vi har også tidligere skrevet om mobbing:

Og her er flere artikler om unge og sosiale medier:

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst.

På forsiden nå