Dere er ikke unike. Dere er ikke eksepsjonelle.

Disse ordene fra en lærer til avgangselevene ved Wellesley High School i Boston, USA må ha skaket opp mangt et sinn hos unge og foreldre.

Engelsklæreren, med 27 års erfaring som lærer for privilegerte elever, hadde rett og slett fortalt elevene noe annet enn hva de pleide å høre fra voksne.

Talen ble filmet i 2012 (se video over) og siden er læreren blitt en ufrivillig YouTube-sensasjon. Per i dag har 2,3 millioner sett den.

Nå har læreren, David McCullough, kommet med bok over samme tema. Han oppfordrer foreldre til å si følgende til ungene sine: Du er ikke unik.

Dette er hva han mener:

  • Dagens foreldre blåser opp barnas selvbilde

  • Mange unge anser ethvert privilegium som en fødselsrett, og tar all ros som en selvfølge

  • Å sikte mot en vanlig jobb, er blitt mindreverdig

  • Å være vanlig innebærer å være satt på sidelinjen

  • De unge får ikke ta sjanser, oppleve nederlag og lære seg å takle dem

Lærer for privilegerte elever

- I beste mening blir ungdommene fortalt at de er unike. Når de trår feil, styrter foreldrene til for å hjelpe, skriver David McCullough Jr.

- I frykt for at barna vil forpurre sin sjanse i denne kulturelle overflod, har mange foreldre redusert sine etterkommeres uavhengighet til nesten null, heter det videre i boken.

Som lærer er han derimot opptatt av å ha nysgjerrige elever som tenker selv. Elever som bestiger fjell for å se verden, ikke for at verden skal se dem. Elever som får lov å mislykkes uten å bli bedømt som mislykkede mennesker.

Les også: - I dag er det ingen arena for det vanlige, bare for det som er best

Vi spurte forfatteren:

- Er tankene dine relevante utenfor USAs grenser?

- Ja, det mener jeg bestemt. Det er hverken riktig eller sant å si at dette bare er et amerikansk fenomen. Foreldre overalt i verden elsker barna sine, håper det beste for dem og ønsker å se dem lykkelige. Spørsmålet er hvordan man best oppnår det. Foreldre overalt trenger å forstå forskjellen mellom å støtte og å bære, mellom oppmuntring og kontroll  (lead by the nose), sier han.

-  La barna definere suksess selv

- Hva er dine tips til foreldre?

- Foreldre må sette til side egne ambisjoner, forfengelighet og fantasier. De må la barna definere suksess selv, og selv finne ut hvordan de best kan oppnå det. Foreldre skal være hjelpsomme, selvsagt, men de bør vite når hjelpen hindrer utvikling og vekst. Barn lærer best når påfyllet er egen entusiasme og beslutsomhet. Den er det påfyllet foreldre bør oppmuntre og gi næring til, sier han.

Her hjemme har talentkonkurranser for barn fått kritikk for å skape «prestasjonsbarn».

Idol Jr.arrangeres for første gang på TV2 denne høsten. Her er det ingen nedre aldersgrense. Artisten Silje Nergaard har gått ut og sagt at hun nekter sin 11 år gamle datter å være med.

- Unge sjeler med musikktalent trenger beskyttelse, ikke hard eksponering, slik at de kan utvikle trygghet og egne, kreative rom, sier hun.

Psykolog og professor Willy-Tore Mørch har tidligere uttalt seg kritisk og kalt program som Norske talenter et kynisk spill med bruk av barn, der det er de voksne som har ambisjoner på barnas vegne.

- Omtal barna som vanlige mennesker

Psykolog og universitetslektor Guro Øiestad kom for noen år siden ut med boken «Selvfølelsen hos barn og unge», der ett av temaene er nettopp hvordan tåle nederlag.

- Er du enig med forfatteren i at dagens foreldre blåser opp barnas selvbilde?

- Jeg tror forfatteren peker på noe veldig viktig, selv om foreldre handler i beste mening. For foreldrene er barna unike, det skal man uttrykke overfor dem. Noe annet er å gi barn en forestilling om at de er unike blant andre, sier hun.

-  Alle er unike, men i stedet for å si «du er unik og du kan få til hva du vil», kan vi heller omtale både oss selv og barna våre som vanlige mennesker som både får til ting og strever med, det er noe skuldersenkende ved det, legger hun til.

- Han slår et slag for det menneskelige

- Slår han et slag for det middelmådige her?

- Han slår et slag for det menneskelige, som innebærer både prestasjon, mestring, ikke-mestring, feilsteg og middelmådighet. Hvert individ må få bevege seg langs hele spekteret. Skal man være perfekt og unik hele tiden ligger den store skammen rett rundt hjørnet. Alle mennesker gjør feil og dumme ting, men det bør være en del av selvbildet vårt å lære av feil uten å måtte skamme seg. En robust selvfølelse er den som rommer strev og det uperfekte, sier hun.

- Hva kan ellers skje hos barnet?

- Det vil kanskje ha med seg erfaringer om at jeg ikke blir like vennlig tatt imot når jeg tråkker feil, og bli engstelig for ikke å være bra nok. Dessuten, et barn som blir fortalt at det er unikt, i den forstand forfatteren fremhever, fratas en balanse i livet som handler om å tørre suksess men også tåle nederlag. Ikke bare foreldre, men også voksne som jobber med barn har en jobb å gjøre her.

Øiestad ser det kan være en vanskelig balansegang, foreldre skal hjelpe til og samtidig stille krav.

-   Men det er minst like viktig å imøtekomme og akseptere strev. Prøv å tenke at «her kommer en gyllen anledning til å hjelpe barnet til å tåle ikke-mestring». Smitt over på dem en holdning om at «ja, slik er livet. Dette tåler vi sammen», sier Øiestad.

Les også:

Tre foreldretyper som kan skape utrygge barn

- Flink er et fy-ord

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egenFacebookgruppe og Twitterprofil for Familie og oppvekst